Hobo új dupla lemeze: jajkiáltás a bluesért

A Requiem a bluesért a műfajnak állít emléket, de Földes László Hobo azt is jelzi: van remény.

Ficsor Benedek
2015. 01. 19. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy Hobo-lemez, némi túlzással, a zenei és költői minőségtől függetlenül is mindig érdekes. „Csak egy rekedt bohóc vagyok, aki a pusztában kiabál” – hangzik el A blues siratása című számban, és ebben az önjellemzésben rejlik az első mondat igazsága. A bohóc bölcsessége a töretlen akarat, hogy a külvilág ítéletétől függetlenül kifejezésre juttassa gondolatait. Hobo önmagáért alkot, és éppen ezért a makacs lendületért lehet izgalmas számunkra minden alkalommal.

Nincs ez másként a Requiem a bluesért esetében sem. Ezen a lemezen azonban a bohóc önironikus profetikusságát, pátosszal teli kántálását, vagy épp kemény társadalomkritikáját Fekete-Kovács Kornél (trombita, billentyűsök), Póka Egon (basszusgitár), Szakadáti Mátyás (dob) és ifj. Tornóczky Ferenc (gitárok) muzsikája remekül kordában tartja. A dalok nem válnak sem öncélú jeremiáddá, sem túlzásba vitt ostorozássá. A mélyről feltörő ősi indulatokat egy zenetörténeti utazás precizitása és józansága szelídíti meg.

A lemez a törzsi ritmusoktól a blueson, a dzsesszen, vagy éppen a vásári hangulaton át egészen a kemény rockig valódi zenei tablóvá áll össze. Ez néha persze az egyediség rovására megy. De a sémák felhasználása ez esetben a tiszteletadás jele. Főhajtás olyan mesterek, valamint egykori pályatársak előtt, mint Jimi Hendrix, Robert Johnson, Jim Morrison, a Rolling Stones, Willie Dixon, Bob Dylan, Tom Waits, Jack Bruce, illetve Baksa-Soós János és Orszáczky Miklós. „Én mindig szerelmes leszek abba, aki olyan, amilyen én szeretnék lenni” – mondja Hobo a Hol vagytok, hőseim? című dalban. „Ám a minták csak inspirálnak, de nem mondják meg, hogyan csináld” – szól a tanulság.

És a lemez ennek megfelelően az önmagára eszmélő alkotónak is emléket állít. Megidézve egyfelől Hobo életművének fontos állomásait: attól a pillanattól kezdve, hogy először találkozott a blueszal, a Vadászat szerepjátszós mondavilágán át a Circus Hungaricus zord társadalomkritikájáig.

A Requiem azonban az összegzés ellenére nem lezárás. Még akkor sem, ha az első album történeti vázlatát a másodikon a blues temetési menete követi. A Pilinszky Introituszával nyitó lemez ugyanis végső soron a reményről szól. „Mondják, meghal a blues, de én nem hagyom” – énekli Hobo. A záró Hatezer gitár – Wroclawban minden május elsején több ezren játsszák egyszerre Jimi Hendrix Hey Joe című dalát – ennek megfelelően a továbbélést hirdeti. „Úton lenni a boldogság, megérkezni a halál” – hangzik el a lemezen. Hobo pedig folyamatosan úton van.

(Hobo: Requiem a bluesért, szerzői kiadás, 2014)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.