Hogyan avatkozik bele a kép az életünkbe?

Fődíjas kiállítás a kaposvári egyetem fotográfia szakos hallgatóitól a budapesti Mono Art & Design galériában.

Son
2015. 01. 14. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kossuth Lajos utca bezárt üzlethelyiségei az utóbbi pár hónapban kezdenek új életre kelni. A tavalyi Design Héthez kapcsolódva nyílt meg a Nubu divatmárka vezető tervezője, Garam Judit és férje, Peleskey Ákos, az ArtPlacc fesztiváligazgatója vezetésével a Mono Art & Design, amely egyszerre funkcionál galériaként, dizájnboltként és belvárosi concept store-ként.

A dizájn mellett különös figyelmet kap a képzőművészet is: bemutatkozási lehetőséget biztosítanak olyan alkotóknak, akik a közelmúltban diplomáztak, ugyanakkor már elindultak a pályán, és helyet adnak a már ismert alkotók önálló és csoportos kiállításának is.

Ennek fényében nyílt meg január elején a kaposvári fotográfia szakos hallgatók munkáiból összeálló Beavatkozások / Interventions című tárlat, amelynek installációját az Architecture Uncomfortable Workshop csapata építette fel, így tökéletesen illeszkedik a bolt enteriőrjéhez. A kiállított munkák a tájról, a portréról, az emlékekről, a személyes történetekről, a kurátori munkáról alkotott elképzeléseinket, a megfigyelő és a megfigyelt, az egyén és a közösség, az intimitás és a nyilvánosság viszonyát fordítják ki, definiálják újra.

Érdekes kísérlet Bíró Dávid munkája, az In Persona. A művész a sziluettek és a személyiség közötti kapcsolatot kutatta, gyerekeket kért meg arra, hogy kisfilmes képkockára exponált felületre rajzolják meg az általuk elképzelt arcot. A látogató nemcsak levetítheti ezeket a műveket, de a saját portréját is elkészítheti. Regős Benedek, ahogy maga megfogalmazza, társszerzőként tekint a látogatóra, aki kurátorrá léphet elő. Egy privát képekből álló kötegből kiválasztott, de értéktelennek minősített fotográfiákat azonnal megsemmisíthet. De hát nem így teszünk most már nap, mint nap, a telefonunkkal elkészített képekkel?

Dobokay Máté projektjében furcsamód a technika és a táj kapcsolódik össze, az elképzelt válik valósággá. A Foltok sorozatban Dobokay nemlétező tájakat kreál kemogram eljárással, az instant filmek kémiai eljárásának megszakításával. Magányos hegyek, kietlen vidékek elevenednek meg, mintha a festői szépségű skót felföldön járnánk.

Az emlékek, a személyes történetek kérdésével foglalkozik Szántói Lilla: vizuális naplóval próbálta meg a testvére és közte kialakult fizikai valóságot felülírni. Törékeny szépségű, novellisztikus képi szekvenciák sorozata jött létre.

A közösségi oldalak által generált megosztás-kényszer személyiségekre gyakorolt hatása inspirálta Rigaová Esztert, aki a személyesség és a nyilvánosság közötti határok elmosódását állította munkája középpontjába. Véletlenszerűen kiragadott, az intimitás határát súroló felhasználói státusokhoz készítette el minimalista képi metaforáit.

(Beavatkozások / Interventions. A Kaposvári Egyetem Fotográfia szakos hallgatóinak csoportos kiállítása. Mono Art & Design. január 28-áig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.