– Immár több mint huszonöt éve leszokóban vagyunk az egész estés magyar animációs filmről. A nyolcvanas évekkel véget ért az állami támogatással világsikereket elérő magyar animáció aranykora, egész estés mesék többévente egyszer készülnek. Honnan jött az ötlet és elszántság, hogy önerőből, állami támogatás nélkül belevágjanak ebbe a nehéz feladatba?
– Tizennyolc éve foglalkozom animációval, ez idő alatt a legaljáról indulva minden területét végigjártam a szakmának. Mindig is szerettem volna egész estés filmet készíteni, magam létrehozni, hogy ne csak bérmunkában mutassam meg a tudásomat. A bérmunkák között hazai megrendelés jó ha egy-kettő beesett, például Kecskemétről. Emellett dolgoztam a Macskafogó 2. – A sátán macskája című animációban, ott a gonosz karakterét készítettük digitálisan egy kisebb csapattal.
– A részmunkákhoz és bérmunkákhoz képest mind financiálisan, mind logisztikailag teljesen más lépték és kihívás az önálló egész estés animáció. Nem tartott attól, hogy felsül?
– Ha megnézem az elkészült Manieggs – Egy kemény tojás bosszúját, s két évvel ezelőtt valaki azt kérdezte volna, van-e rá ennyi pénz és ennyi ember, el tudom-e készíteni ezt a filmet adott idő alatt, biztosan rávágtam volna, hogy kizárt. Igazából úgy álltam hozzá a feladathoz, hogy nem érdekel semmi, tűzön-vízen át keresztülviszem, vagy előremenekülök, vagy elsüllyedek. Természetes, hogy voltak kételyeim, de nagyobb volt az ambícióm annál, hogy emiatt megfutamodjak. Aztán egymás után jöttek a szakemberek – mindegyikük a barátom, szinte családtagként tekintünk egymásra ebben a kis csapatban – a projektbe, amely kilencvenöt százalékban mindössze tíz ember munkája. És miközben szinte éjt-nappallá téve dolgoztunk, még arra is időt kellett fordítani, hogy valamiből megéljünk. De végül csak sikerült.
– Akkor az első kapavágástól az annecyi világpremierig mindössze két év telt el?
– Igen, egészen pontosan a forgatókönyvtől számítva, amelyet előtte mintegy három hónapig írtam. Ami pedig az Annecyi Nemzetközi Animációsfilm-fesztivált illeti: hihetetlenül jó érzés volt a világ legjelentősebb ilyen rendezvényén szerepelni, de kezdetektől fogva úgy dolgoztunk, hogy nem egyszerűen fesztiválfilmet szeretnénk készíteni, s nem is olyan alkotást akartunk létrehozni, amely csak Magyarországra készül. Többen kérdezték, hogy miért nem karikás ostoros meg betyárbajszos dolgot alkottam: azért, mert nagyon szerettem volna nyitni a külföld felé. Éppen azért kreáltam olyan történetet, amely a nyugati filmkészítés elé állít tükröt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!