A 60. Eurovíziós Dalfesztivál magyarországi döntőjébe nyolcan jutottak be, közülük az elő- és középdöntőket egyaránt megnyerő Csemer Boglárka Boggie és háborúellenes dala, a Wars for Nothing, illetve a Give Me Your Love című dalt éneklő Szabó Ádám számított a legfőbb esélyesnek.
Rajtuk kívül a Keep marching On című számmal induló, Spoon nevű fiúbanda reménykedhetett még, hiszen őket mindkétszer a közönség juttatta tovább, a döntőben pedig a végső szót nem a zsűri, hanem a nézők mondták ki. Visszatérőként lépett színpadra Wolf Kati, aki 2011-ben dalválasztó nélkül egyszer már eljutott az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjébe, és huszonkettedik lett. Ma este egyedül ő énekelt magyar nyelvű dalt, a Ne engedj el!-t.
Gájer Bálint szvingdalát, a That’s How It Goest szintén a közönség juttatta a döntőbe, ám nagy kérdés volt, mihez kezd vele egy popzenei versenyen. Mujahid Zoltán – a mezőny nagy részéhez hasonlóan – rutinos tehetségkutatós, ami jól jöhet egy kiélezett helyzetben. Beside You című dalát sokan a titkos esélyesek között emlegették. Ív, azaz Katona-Zsombori Éva a Fire című számmal igyekezett meggyőzni a nézőket, a Passed pedig az idei mezőny legizgalmasabb, valóban naprakész dalát, a Mesmerize-t adta elő a döntőben.
A négytagú zsűri ezen az estén az első körből juttathatta tovább a végső győzelemre esélyes négy versenyzőt, onnan már a nézőkön volt a sor. Rúzsa Magdi énekes, Csiszár Jenő, az MTVA program-főtanácsadója, Rákay Philip, az MTV Nonprofit Zrt. vezérigazgató-helyettese és Pierrot zeneszerző-producer az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjében megszokott pontozási rendszer szerint felezte le a mezőnyt, és árazta be a jelenlegi magyar popzenét, de ne szaladjunk ennyire előre.
Mivel minden előadó ugyanazzal a dallal versenyezte végig a hathetes válogatót, nagy meglepetés nem érhetett senkit. Harmadszor is meghallgathattuk azokat a produkciókat, amelyek a zsűri és a közönség szerint alkalmasak rá, hogy európai szinten a magyar popzenét képviseljék.
Az est kétarcúságát folyamatosan hangsúlyozták versenyzők és zsűritagok egyaránt. A döntőbe mindenki azért jutott, hogy magát megmutassa, de az önreklámon túl egy magasztosabb cél, Magyarország képviselete is ott lebegett a szemük előtt, hiszen a dalok háromperces országimázs-produkciók is, ahogy Rákay Philip fogalmazott.
Gájer Bálint A nagy Gatsby című film díszletére hajazó környezetben előadott szvingje egy klubban remekül működne, egy csicsás europopversenyen aligha, nem is jutott tovább a második körbe. Boggie szokatlanul halovány produkciója viszont meggyőzte az ítészeket, nem hiába hozott össze hát villámcsődületet a Bazilikánál.
A Spoon tagjainak továbbra sem szóltak, hogy éneklés közben ne forgassák a fejüket a mikrofon előtt, mert ha az énekhang változatlan erővel szól, újra playback-gyanúba keveredhet a műsor. A szám ugyanolyan semmilyen volt, mint eddig, de a zsűrinek valamiért bejött, ők is mehettek a második körbe. Wolf Katinál épp elég volt az, hogy egyszer már járt az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjében, nem juttatták tovább. Annál inkább Szabó Ádámot, akit a legmagasabb pontokkal bízott a közönség kegyeire a zsűri.
Hogy mennyit értek Csiszár Jenő szavai, amikor arról beszélt, hogy ez a verseny nem csak a bécsi döntőről szól, de felpezsdíti a magyar popzenét, remekül jelezte, hogy az egyetlen igazán izgalmas, innovatív dal, a Passed Mesmerize című száma egyetlen árva pont nélkül maradt a döntőben. Ennyit erről. Mujahid Zoli ellenben továbbment kissé muzikeles, túl ismerős panelekből építkező Beside Youval.
A kereskedelmi tévéktől tökéletesen eltanult kötelező időhúzások – tavalyi nyertes, egy korábban kiesett dal új verziója, vicces képek, videók stb. – után kiderült, hogy a nézők a négy továbbjutó közül kit találtak a legjobbnak.
Aki. Hazánkat. Képviselheti. A. Bécsi. Döntőben.
Ő pedig nem más mint Csemer Boglárka Boggie és a Wars for Nothing.
A 60. Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét május 19. és 23. között rendezik Bécsben.