– Piros ruhában, szerelemben című versszínházi előadásukkal nyílt meg a Vallai Péter Kortárs Előadó-művészeti Fesztivál. Mi köti önöket a rendezvényhez?
Tallián Mariann: – Nagyon jó barátságban voltunk Vallai Péterrel. Atyai érzésekkel viseltetett irántunk. Péter szívesen és gyakran mondott verset, a kortárs irodalom különösen fontos volt neki, és ezzel művészi példaképünkké is vált. Sokat léptünk fel együtt, fájó a hiánya. Amikor meghalt, Kőváry Kati kezdeményezésére létrehozták a Vallai-fesztivált. Ez az egyetlen olyan színházi szemle, ahol kimondottan egy-két személyes előadó-művészeti produkciókat várnak.
– Hogy találtak rá a versmondásra?
Lázár Balázs: – Ez talán alkat kérdése. Van olyan színész, aki nem is szeret verset mondani. Én gyerekkorom óta szerettem, ráadásul versíró ember is vagyok.
T. M.: – Én pedig Balázs miatt csöppentem bele. Az első közös produkciónk úgy született, hogy felkértek minket, csináljunk műsort egy könyvből, amelyben ötszáz év magyar verseit gyűjtötték össze a békéről.
L. B.: – A Békesség-óhajtás szakrális műsor. Már hét éve megy. Sokat mentünk vele templomokba, alternatív irodalomórákra. A versszínházi estjeinkkel a Magyar Írószövetségben találtunk állandó otthonra. Itt született a Ketten a versben, magyar költők szerelmes verseiből és a Károlyi Amy–Weöres Sándor összeállítás, a Piros ruhában, szerelemben. Van két gyerekelőadásunk is, az egyik Weöres Sándor gyerekverseiből. A másik a Pom Pom Csukás István műveiből. Olyan témákat keresünk, amik hozzánk is közel állnak. Károlyi Amy és Weöres Sándor hasonló alkatúak voltak, mint mi. Mariann még külsőre is hasonlít Károlyi Amyra.
T. M.: – Már középkorúak vagyunk. Van némi tudásunk arról, amiről az előadás szól. Talán ezért is szereti a közönség. Mi hisszük, hogy a házasság nemcsak életre szóló kapocs, hanem az örökkévalóságra szóló szövetség.
L. B.: Amit sokszor intézményként könyvelnek el, pedig alapjában véve életszentség. De azért egyikünk sem gondolja, hogy a hétköznapokban túl kellene misztifikálni a dolgot.