Caravaggio megfestette a feleségét?

A mozifilmek, a bulvártévék sorozatai gyakran festik újra a történelmet. A Kossuth rádiótól nem ezt várnánk.

Tölgyesi Gábor
2015. 03. 16. 15:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Derek Jarman 1986-os filmje, a Caravaggio rendkívül hatásos filmköltemény. Az egyetemes művészettörténet egyik legjelentősebb itáliai festőjéről kevés életrajzi adat maradt fenn, ám az a kevés sem gátolta a rendező képzeletének szárnyalását. Milyen elődei, kortársai voltak Caravaggiónak, világszemléletét valóban befolyásolta-e Néri Szent Fülöp tanítása? – ilyen részletkérdések nem foglalkoztatták a rendezőt. Inkább a barokkos víziók és egy szerelmi háromszög. Jarman szerint a férfiszerelmet valóban nem megvető Caravaggio egyik szeretője Ranuccio volt, a másik pedig egy római prostituált, Léna.

Caravaggio kortársainak feljegyzéséből annyi tudható, a verekedős természetű festő egy vita során megölt egy római írnokot, Ranuccio Tomassonit. A római prostituált, Léna pedig gyakori modellje volt Caravaggiónak – ő volt többek között a Bűnbánó Magdolna és a Loretói Madonna modellje is. Lénáról feltételezték, a szeretője is volt Caravaggiónak. Ám az, hogy Léna Caravaggio felesége lett volna, még senkinek sem jutott eszébe. Ahogy az sem, hogy az itáliai festőre sokgyerekes családapaként hivatkozzanak. Hétfőn reggel 9 előtt a Kossuth rádióban mindenesetre ez történt.

A reggeli könyvajánló, a Fülszöveg után beszélgetés hangzott el a Szenzária művészeti csoport vezetőjével a közrádióban. László Dániel festőművészt többek között arról faggatta Emesz Lilla, hogy vajon egyre több alkotó visszatalál-e a klasszikus festészeti vonalhoz, olyanokhoz, mint például Caravaggio, aki a riporter szerint „nagyon sok családi képet fest(ett), az összes gyermekét megfestette, a feleségét megfestette”. Amellett, hogy a klasszikus festészetre példát nem feltétlenül a barokk korból kellene venni, megjegyezném, az idézett mondat egyetlen állítása sem igaz: Caravaggio nem festett nagyon sok családi képet, nem voltak gyerekei, sem felesége.

László Dániel állításával azonban nem vitatkoznék: „nagyobb hangsúlyt kellene kapni az oktatásban a tradicionális művészetnek” – hallhattuk már az interjú felvezető szövegében is. E tanácsot érdemes megfogadni a kommunikációs szakokon is, oktassák bárhol is a jövőben az újságírást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.