Hogy tud élve maradni egy magyar könyvkiadó?

Kevés előny és sok nehézség jut a könyvpiacon a kiadóknak. Kérdés, hogy ők vajon megteszik-e, amit lehet.

R. Kiss Kornélia
2015. 04. 24. 8:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországnak sikerült önmagát meghívnia díszvendégnek a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra. Pontosabban a magyar könyvszakmát ünneplik annak apropóján, hogy 220 éve, 1795-ben alapították a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) jogelődjét, a Pesti Könyvárusok Grémiumát. Ez figyelemfelhívó akciónak is beillene, de jó okunk van azt hinni, hogy a MKKE idén egyszerűen elbliccelte a díszvendég ország meghívását, gondolván, hogy a díszvendég szerző, aki ezúttal a valóban világhírű Jonathan Franzen amerikai regényíró, egymaga is elviszi a fesztivált.

Ha így van, az egy kicsit kínos, de mindenki túl fogja élni. A Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál ugyanis nem elsősorban a díszvendég országról szól, még csak nem is a díszvendég szerzőről, hanem sajnos arról, hogy ez a két nagy alkalom egyike az évben, amikor a magyar kiadók horribilis terjesztői jutalékok kifizetése nélkül könyvet árulhatnak, a közönség pedig eljön, mert megszokta a fesztivált, és mert kellemes nyüzsgés, kedvezményes árak, tömeges dedikálás és sült kolbászos bódé is járul hozzá. Eljön, vásárol, és ezzel életben tartja azokat a kiadókat is, amelyek léte máskülönben veszélyben forog. A könyvfesztiválon a külföldi kötetekre jut több figyelem, a könyvhéten a magyarokra. Ki van ez találva.

Mielőtt elkeserednénk, azért lesz a ma nyíló könyvfesztiválon más érdekesség is, például határokon átnyúló szakmai egyeztetés: nagy nemzetközi könyves szervezetek vezető tisztségviselői érkeznek Budapestre. Jól teszik, nálunk csodát láthatnak. Egy hazai szépirodalmi könyvkiadó vezetője mesélt egyszer a magyar könyvkereskedelem körülményeiről egy nyugat-európai kollégájának, akinek elkerekedett a szeme: „És akkor hogy tudtok életben maradni?”

Azon csodálkozott, hogy Magyarországon a terjesztők a magas árrés ellenére sem osztoznak a kockázatban a kiadókkal. Bizományba veszik át a teljes rendelést, és ha az nem kel el, a kiadó úgy járt. Köszönje meg, ha a terjesztő fizet – legkorábban két-három hónapra rá –, és nem költi el a kiadó könyveiből befolyt összeget arra, amire éppen kedve szottyan. A „hogy tudtok életben maradni?” kérdésre pedig sok kiadó esetében nagyrészt a két nagy könyves rendezvényben, a Nemzetközi Könyvfesztiválban és az Ünnepi Könyvhétben rejlik a válasz. Lehet, hogy kissé avítt a struktúra, és az a kérdés is felmerül, hogy van-e értelme két hónap különbséggel rendezni két könyvvásárt Budapesten. A kiadók, főleg azok, amelyek nincsenek valamelyik terjesztő védőernyője alatt, mégis örülnek, hiszen a karácsonyi időszakhoz mérhető fogyást jelent nekik a könyvhét és a könyvfesztivál. Kár, hogy nem lehet hat könyvvásárt rendezni egy évben.

Sok mindent elmond a könyvkiadók helyzetéről a Magyar Napló Kiadó tavalyi gesztusa, amely a Józsefvárosi Galéria önkormányzattól bérelt terében nyitott saját könyvesboltot, ahol a Magyar Napló és még néhány kiadó könyveit árulják. Ez üdítő újdonság volt, apró szépséghibával: az a néhány kiadó, melyet a Magyar Napló meghívott árulni, örült ugyan, de a befektetésből már nem vette ki a részét. A kezdeményezés akkor lett volna igazán szép, ha a független, kiadói csoportokhoz és így terjesztőhálózatokhoz nem tartozó, vagyis a „védtelen” szépirodalmi könyvkiadók fognak össze széles körben, és az ezzel járó kockázatot közösen vállalva indítanak egy új, független könyvesboltot.

Hogy a kezdeményezés miért nem így valósult meg, azt csak maguk a kiadók tudhatják. Azt is, hogy az erőteljesebb könyvkiadói érdekérvényesítés miért nem jött össze Magyarországon negyed évszázad alatt. Nem tekinthetjük a kiadókat pusztán a körülmények áldozatának azért sem, mert nyilvánvaló, hogy a szakma egy része még huszonöt év piacgazdasági lét után sem látta át a kiadói marketing fontosságát. A reklám bizonyos formáihoz persze az anyagi erő is hiányzik. Általában mégsem azt venni észre, hogy a kisebb kiadók az összes, számukra elérhető kommunikációs csatornán támadnák a vásárlót, olyan elszántsággal, hogy annak láttán egy fületlen csuprot is megvennénk tőlük. A hazai könyvek népszerűsítéséért persze sokat tehetne a közmédia is, és talán nem dőlne össze a világ, ha a kereskedelmi médiumok is valamivel több műsoridőt áldoznának erre.

Világos, hogy a rendszerváltáskor elrontott dolgokat helyrehozni – úgy, ahogy akkor lehetett volna – ma már nem lehetséges. De ebből nem következik egyenesen, hogy a jogalkotónak Pató Pál úr módjára sorsára kellene hagynia a könyvszakmát. A könyvpiac ugyanakkor olyan terület, amelyre jogalkotóként belépni körültekintő és hosszadalmas munkát kívánna, a külföldi megoldások tanulmányozását, a szakmai szereplőkkel való egyeztetést, az érdekek közötti egyensúlyozást. És felelős kultúrpolitikusokat, aki képesek megkülönböztetni a könyvszakma hosszú távú érdekeit az egyes szakmai szereplők rövid távú érdekeitől, és képesek ugyanezt a saját rövid távú politikai érdekeik vonatkozásában is megtenni. Továbbá hajlandók konfliktust vállalni, ráadásul olyat, amelynek a megtérülése politikai értelemben csekély. Egyetlen, bármilyen jelentős könyvszakmai döntést sem lehet úgy felmutatni, mint egy felújított kastélyt, egy új múzeumépületet, egy kulturális közfoglalkoztatási programot, egy újranyitott Erkel Színházat.

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének javaslata volt a könyvek árkötöttsége, vagyis a leárazások tilalma a könyv életének első évében. Azzal, hogy az újdonságok mindenütt ugyanannyiba kerülnek, minden könyvkereskedelmi szereplő védelmet élvez. A kisebb üzletek a nagy könyves üzletláncokkal szemben, a könyves láncok pedig a nagyáruházakkal szemben. Ez a kiadók problémáját ugyan nem oldaná meg, de hosszú távon lehetnének előnyei. Legalább kialakult róla valamilyen konszenzus a könyvszakmában, ez sok országban bevett gyakorlat.

A javaslatot eljuttatták a kultúráért felelős államtitkárságnak is, ahol érdeklődésünkre a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásának hiányára hivatkoztak. Mintha nem történt volna még olyan, hogy egy minisztérium megszerezte a másik minisztérium hiányzó támogatását. Éppen Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár büszkélkedett – lényegében joggal – azzal, milyen kitartó egyeztetések árán sikerült elérniük, hogy az idei költségvetésben növekedjen a kistelepülések kulturális kerete. Az államtitkárság azzal is érvelt, hogy a Gazdasági Versenyhivatal ellenezte a kötött könyvár bevezetését. Ez a vélemény viszont nem kötelezi a jogalkotót: Németországban is pontosan akkor született meg a kötött könyvárról szóló törvény, amikor a versenyhivatal jogellenesnek minősítette a kiadók és a terjesztők azon gyakorlatát, hogy egymás között, megállapodás alapján meghatározott ideig kötött árat alkalmaznak.

A különböző intézkedések előnyeit és hátrányait nyilván lehetséges és szükséges is vitára bocsátani. Nem biztos ugyanis, hogy az üdvösség felé vezető út kötött árú könyvekkel van kikövezve; lehet, hogy a magyar könyvszakma számára nem ez a Németországban vagy Franciaországban bevált modell a megoldás. De abban sem vagyok biztos, hogy az egyik legfontosabb kulturális terület jogi szabályozásának mikéntjéről a versenyhivatalnak kellene kimondania az utolsó szót. Egy viszont biztos: valamit tenni kell a könyvszakmáért. Magam még húsz év múlva is olvasni szeretnék, lehetőleg minél több műhely kínálatából válogatva. És amikor legutóbb leadtam a voksomat az országgyűlési választáson, emlékezetem szerint nem a Gazdasági Versenyhivatalra szavaztam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.