– A magyar filmkritikusok elismerései milyen visszacsatolást jelentenek egy producer számára?
– Nagyon fontos elismerések ezek a díjak, amire nagyon nagy szükségünk is van, mert máshogy nem is nagyon lehet mérni a munkánkat. Vagy a szakmai elismerések, vagy a nézettség lehet indikátor egy producer számára, és mivel egy munka gyakran éveket vesz igénybe, gyakran hetek-hónapok telnek el bármiféle visszajelzés nélkül. A Szabadesés és az Utóélet sikerei pedig abban erősítenek meg, hogy a megkezdett utat kell folytatni.
– És ha a díjazott filmeket a nézőszámok alapján nézzük meg, mennyire sikeres az egyenleg? A Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan 50 ezer nézőt ért el tavaly, a Fehér Isten 40 ezer néző felett zárt, az Utóélet a 22 ezres, a Szabadesés a 10 ezres nézettséget lépett át a kritikusi díjazottak közül. A többiek viszont a szerzőibb alkotások közül ezeket a léptékeket megközelítően sem érték el, így azért elég vegyes a kép.
– Van egy jelenleg is tartó átrendeződés a filmszakmában, s a filmalap időszakában egyelőre a Coming Out érte el a legnagyobb sikert 142 ezer nézővel, míg korábban volt 300-400 ezret meghaladó nézettséget elért magyar film is. Vagyis a visszaesés ebben a tekintetben úgymond 50 százalék feletti. Ennek tükrében nagyon meg kell becsülnünk a 10-20-40-50 ezres eredményt olyan filmektől, amik egyébként egyértelműen nem tömegízlést akarnak kiszolgálni, hanem művészi értékeket képviselnek. Ezek az artfilmek a pár tízezres nézőszámmal olyan sikereket jelentenek, amelyeknél 8-10 évvel ezelőtt sem értek el jobb eredményt a hasonló alkotások. A szerzőibb, értékalapú magyar filmkészítésen belül így egyértelmű a pozíciótartás, sőt, talán még erősödésről is beszélhetünk. Inkább a nagy közönségfilmeknél történt komoly nézővesztés, abból van kevesebb, és eredményük sem tudja megközelíteni a korábbiakat. Igazán értékelési gond pedig akkor van, ha valaki a szerzőibb filmektől várja a százezres eredményt, mert az nem reális, nem lehet reális elvárás.
– A filmalap a filmek előkészítési, gyártási szakaszában fogalmaz meg nézőszámelvárásokat? Nyomás alá helyez producert és rendezőt irreális elvárásokkal?
– Természetesen hangzanak el nézőszámok, de elsősorban informálisan. Az Utóéletnél én például 20 ezer nézőt vártam előzetesen, és mások inkább túlzónak gondolták ezt a számot. Nálam csak a Toldi kapcsán hangzottak el hatalmas számok, de odáig el sem jutottunk, hogy azok irreálisak vagy sem, mert ott mindenkinek ugyanaz volt a szándéka: nagy közönségfilmet létrehozni, amit mindenki meg akar nézni Magyarországon.