Szörényi: Van miről a nyilvánosság elé tárni dolgokat

A 70. születésnapját ünneplő legenda a Rohan az idő című „önénekrajzi” könyv bemutatóján a húrok közé is csapott.

2015. 04. 29. 10:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fél órával a meghirdetett este hetes kezdés előtt már nem volt ülőhely a Múzeum utcai Muzikumban – amikor az még kislány volt, dzsesszklubnak hívták „rossz arcú emberek”, de rohan az idő, és máris jöttek a könyvbemutató főszereplői: a Miskolci Illés Emlékzenekar (MIEZ) tagjai, egy ifjú felolvasó színész, egy rádiós és a társszerző. Amikor Szörényi Levente becsörtetett a színpadra utolsóként, felcsendültek az ismerős hangok: „Én még nem tudom, hogy fogjak hozzá ”

Levente aztán nem kereste a szót, a hangot, azonnal rákezdett.

„Úgy éreztem, hogy van miről a nyilvánosság elé tárni dolgokat. Megkerestem Stumpf Andrást, hogy egy, a tíz évvel ezelőttihez hasonló összeállítást készítsen. [Akkor Kocsis L. Mihály szerkesztett kiadványt, de csak a Szörényivel megjelent interjúkból – a szerk.] Kivételes alkalom, amikor az ember összegez, egy újságcikk pedig erre értelemszerűen nem elég” – indokolta a könyv születését az ünnepelt, mivelhogy a Szörényi – Rohan az idő életműkönyv a legenda hetvenedik születésnapja alkalmából jelent meg. Azt az újságíró-szerzővel együtt megerősítette: a lejegyző kutatómunkája nem kellett hogy olyan alapos legyen, mintha Keith Richardsot kellett volna a hetvenes évekről kérdezni, említett Rolling Stones-os úriember ugyanis végigheroinozta az évtizedet, aligha emlékszik pontosan bármire is

No de vissza Szörényihez és a könyvhöz, amelyből Szatory Dávid, a Nemzeti színésze olvasott fel egy részt, benne Adolf-Hitler-Platz, hangszer nélküli első zenekar, a Visegrádi utcai lakásból ki nem ereszthető hangok és a déli harangszó helyetti rádiós kínálat mozaikjai. A rádió mellől Szörényi „csakazértse” tágított, így találta meg Little Richard általa vérpezsdítőnek vélt néhány taktusa a Faternak köszönhetően. És itt jött az a rész, amely kihozta a megjelent Illés-pólós idősekből az őrjöngő fiatalokat: a zenész a társakkal belecsapott a Little Richardba, ahogy 48 évvel ezelőtt is.

Persze a régi és a még élő jelenlegi társak nélkül nem volt igazi a zenélés, de Szörényi Levente az Szörényi Levente, és pont. A zenélés végén felszabadultan vette le magáról a kardigánt, és vetette oda hetykén a hallgatóságnak, hogy „nagyon rossz ülve énekelni, próbálják ki”. A kérdésre, hogy miért nem lett dzsesszzenész, holott a közeg és a vonzódás akkor adva volt neki a gimnáziumi dzsessztrióval, esze ágában sem volt rendesen megválaszolni, de hogy mederben maradjon a beszélgetés Horváth Gergellyel, az MR2 Petőfi műsorvezetőjével, jelezte, a válasz benne van a könyvben.

Apja (a Fater) aztán a későbbi sztorikban is előkerült még: mindenki lefordíthatta magának, amikor arról beszélt, van, amit az ember nem a két kezébe kap meg az apjától. Neki az István–Koppány viszonyról való elmélkedés volt az, ami édesapja grafikáiban elő-előkerült, még jóval születése előtt. Szörényinek ezen kívül arról volt a legnehezebb beszélnie, amikor utoljára találkozott első szerelmével, Keszei Ágival, aki már nincs az élők sorában. Azt sem túl nehéz kitalálni, hogy kiről szól a könyvben a legáhítatosabb megvetéssel: „természetesen” Erdős Péterről, aki a korabeli rock világának lemezkiadásában élet és halál ura volt, és aki annyira paranoiás volt, hogy Szörényinek a „sötét erdő” szóösszetételét magára vette, majd letiltotta az egész zenei album gyártását.

Ugyanilyen lefitymálva beszél a zenész a könyv lapjain a Táskarádió című slágerről és prezentánsáról, Fényes Szabolcsról, aki meghallva a szörényis-elvises feldolgozást, csak ennyit mondott: „elb.sztátok a dalom”. Aztán, hogy a trubadúr rátegyen egy lapáttal, a Muzikum közönsége előtt érzékletes előadással ki is parodizálta Fényest.

Elvist ilyentájt sodorta Szörényi a beszélgetésbe, és ekkor ragadta meg az alkalmat arra is, hogy a Beatles – Rolling Stones – Szörényi–Bródy-párhuzamosításról beszéljen, de könnyen elfogadta már annak idején is a zenekar, hogy a magyar Beatlesként emlegetik az Illést. „Rollingot csak azért játszottunk és annyit, amennyit kötelező volt” – mondta erről még az ünnepelt, akit Bródyval később ezen a nyomon már inkább a magyar Lennon–McCartney duónak titulálták.

Beszélt aztán az Óh, mondd születéséről egy Budapest–Verőce-vonatúton, s a Váchoz közeli településen hozták össze a Mindig veledet és az Utcánt is, akkor még Bródyval közös alkotói folyamatban.

„Amikor először mondtuk a barátainknak, hogy magyar nyelvű, saját számaink vannak, azt mondták nekünk, hogy »meg fogtok bukni«. Hát képzelhetjük, az akkori pártvezetés nem úgy állt az ilyenekhez, hogy »de aranyosak vagytok«” – érzékeltette a berobbanás előtti pillanatokat Szörényi. Az az utániakról pedig Bródy János és Illés Lajos egyik részeg sztoriját is elmondta: „Tini például egy keverttől annyira kilett, hogy először még csak a színpadról ugrott le, majd eldobva a gitárját maga is hanyatt vágódott. És akkor már Illés sztorija is: amikor érezte, hogy bajban van, csak annyit kért a többiektől, hogy játsszanak Shadows-t – tudniillik abban nincs zongora.”

Magáról az alkotói folyamatról további érdekességeket is kicsípett a könyvből: több dal például nem volt sokáig sem írásban, sem hangban rögzítve, egyszerűen csak Szörényi fejében élt és maradt meg. A másik különlegesség a népzenei vonalvezetés a kompozíciókban: „Ez eleinte teljesen ösztönös volt, nem figyeltem rá. Később, az István, a királynál már előbb volt meg a dallam, így könnyű volt a népzenére koncentrálni.” S hogy lefesse, miről is beszél, jött az ezek szerint teljesen ösztönösen dudanótás bevezetésű Utcán.

Majd fokozták a hangulatot, jött egy újabb sláger, de a régiek nélkül azért nem volt ugyanolyan az Óh mondd sem.

A beszélgetés végén a szombaton bemutatott Gyöngyösi-szimfóniáról kérdezték.

„Azt sajnálom, hogy nem én írtam. Zenetörténeti kuriózumnak tartom, talán nincs is ilyen még egy, hogy egy rock-életműből még a szerző életében egy fiatal zeneszerző egy ilyen szimfóniát írjon. Ha csak úgy oldotta volna meg Gyöngyösi Levente, mint Morricone, akkor nem csinált volna semmit. Ebben dráma van. Magamon kívül voltam” – lelkendezett Szörényi, majd egyes taktusokat érzékeltetve zötyögni és kalimpálni is kezdett a széken, feltörtek belőle a zeneakadémiai emlékek.

Az utolsó zenélés előtt még elpattant egy-két anekdota, az egyik arról, hogyan tollasodtak meg az Illés–Metro–Omega-koncerten: a producer Rosta Mária mindenkinek egyforma gázsit talált ki, csakhogy mind az Omega, mind a Metro ezzel-azzal felhabosította a produkcióját, így a zenekaronkénti 50 millió forintból az Illés jött ki a legjobban. Ezen a koncerten külön örültek annak, hogy ők játszhattak először, „akkor friss a csaj, már bocsánat” – így Szörényi.

A könyvbemutató „egy órájának” kilencvenedik percében Szörényi aztán megkapta a tortát, és elképesztő tolongás kezdődött a Múzeum utcai kúria emeletén a legenda aláírásáért. Sokan hoztak magukkal Illés-relikviákat, hogy a könyv mellett azt is dedikálja a születésnapos muzsikus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.