A Carnegie Halltól az Intim Torna Illegál slágeréig

Balázs Ádám komponista zenetörténeti bravúrjáról és a magyar filmzeneszerzés helyzetéről.

Kárpáti György
2015. 06. 18. 15:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Amikor Vladimir Cosma zeneszerzőt felkérték 1980-ban a Házibuli zenéjének megírására, elmondta, nem ismerte az akkori popzenét, de annyira egyszerűek voltak zeneileg a számok, hogy néhány sláger meghallgatása alapján össze is dobta a film nagy slágerét, a Reality alapját. Amikor zeneszerzőként az Intim Torna Illegál számára megírta az elmúlt időszak egyik legkedveltebb magyar slágerét, ön is ujjgyakorlatként végezte a munkát?
– Nem gondolom, hogy a könnyűzenének lenézett műfajnak kellene lennie egy klasszikus képzettségű zenész számára. Mára annyira átalakult a zenei világ, annyira összemosódott a könnyűzene, a kortárs zene és a filmzene fogalma, hogy ennek az elitizmusnak el kell tűnnie. Én egyébként sem hiszek ezekben a határokban. Az Örökké nagy kihívás volt. Slágert egyáltalán nem egyszerű írni, mert nem én döntöm el, hogy valami sláger lesz, hanem az emberek, egy hatalmas tömeg, s őket már nem csak a zenémet mindenáron szerető szüleim és a barátaim jelentik. Az Örökké és általában az Egynyári kaland című sorozat koncepciója eleve olyan volt, hogy egy nálam sokkal fiatalabb közönségnek szóljon. Mivel én egyébként is hiszek a kollaborációban, amikor felkértek az Egynyári kaland zenéjének szerzésére, jött az az ötlet, hogy megkeressem Dorogi Petit és az Intim Torna Illegált. Ők kiszakítottak a komfortzónámból és Petivel egy ízig-vérig pop-rock dalt készítettünk. Sokat beszélgettünk a szövegről, ami alapvetően határozta meg a szám hangulatát. Azt az érzést próbáltuk meg belevinni ebbe a fiatalos számba, amit és ahogy a fiatalok megélnek, hogy úgy érezzék, ez a dal róluk szól. Nekem pedig a zeneszerzéskor arra is figyelnem kellett, hogy a végeredmény azért Intim Torna Illegál-os legyen. Az Örökké a jelek szerint betalált, tavaly ősszel a slágerlistákon és a rádiós játszási listákon is igen magasra tört a dal. A sorozat óta pedig naponta tízezrével nő a szám hallgatottsága a legnagyobb zenei és videómegosztó portálon, és jelenleg már 1,8 millió fölött jár.

– A karrierje Amerikában indult, és csak néhány éve jött vissza Magyarországra dolgozni.
– Magyarországon előbb az ELTE angol szakát végeztem el, majd a konzervatóriumot. Utóbbi nem előzmények nélkül jött az életembe, édesapám, Balázs Árpád is zeneszerző, számos területen dolgozott, a filmes munkái közül a Kockásfülű nyúl zenéje a legismertebb. Édesanyám pedig énektanár és kórusvezető. Így értelemszerűen magam is hamar megismerkedtem a zenével, majd a zongorától tinédzserkoromban távolodtam el egy időre. Az egyetemek elvégzése után New Yorkban kezdtem el dolgozni, ahol mindent csináltam, ami csak elképzelhető volt. Pincérkedtem, építkezéseken segédkeztem, fotós asszisztens voltam – mindig is úgy gondoltam, nem szégyen a munka. Két diplomával mentem ki, de ott a papírok nem annyira számítanak, mint a teljesítmény, az elvégzett munka és annak színvonala. Így aztán egy nap bementem az egyik legjobb New York-i filmes iskolába, és kitettem pár hirdetést, hogy „filmzeneszerzést vállalok". Aztán legnagyobb meglepetésemre jöttek a megkeresések. Összesen 13 évet töltöttem el New Yorkban és Los Angelesben, és idővel olyan filmekhez írtam zenét, mint a Pillangóhatás 3.: Jelenések, a Holdhercegnő és az Elefántkirály.

– Ráadásul egy zenetörténeti bravúrt is elért az Egyesült Államokban: Bartók Béla 1944-es fellépése óta ön volt az első, aki 2006-ban magyarként világpremiert tartott a Carnegie Hallban.
– Bennem ez nem is tudatosult, az ügynököm nézett utána. Magyarok persze Bartók óta léptek már fel a Carnegie Hallban, de világpremiert tényleg nem tartott ott senki 1944 óta. A konzulátus és az Amerikai Magyar Szövetség felkérése a forradalom 50. évfordulójára szólt. Telt ház volt négyezer emberrel, ott volt George Pataki is, életem kétségtelenül egyik legnagyobb élménye volt.

– Miért jött haza kibontakozó amerikai karrierje közepén?
– Több összetevő is szerepet játszott benne. Az is, hogy a gyerekeim kint születtek, és két magyar szülőjük ellenére sem beszéltek annyira jól magyarul. Egy családi kupaktanács során döntöttük el, hogy Magyarországra költözünk. 2010-ben jöttünk haza, de azóta is folyamatosan dolgozom Amerikában, valamint az HBO-nak több európai országban. Magyarországon például a Terápia című sorozathoz szereztem a csatorna számára zenét. Borzasztóan szerencsésnek tartom magam, hogy folyamatosan ennyi felkérés érkezik, és akik dolgoztak velem, vissza-visszahívnak. Ez ugyanis a legnagyobb elismerés.

– Hosszasan próbálgatja a hangokat, vagy zenéket hallgat inspirációnak?
– Én alapvetően fejben dolgozom. Akár egy hétig agyalok és ötletelek, még mielőtt egyetlen hangot leírtam volna. Mire leülök zenét írni, addigra gyakorlatilag kész is van az egész. Most épp a román HBO-nak írtam egy sorozatához zenét, és annak során is pontosan így csináltam.

– Magyar filmzenéi kapcsán említettünk két sorozatot, valamint ön szerezte a Hacktionét is, játékfilmek közül legutoljára az Utóéletben hallhattuk a zenéjét.
– Vannak dolgok, amiket jobban szeretek, de alapvetően mindenevő vagyok. A filmeknél inkább a drámát kedvelem, vagy a fanyarabb humorú vígjátékot, ilyen volt Zomborácz Virág forgatókönyve is. Viszonylag kevés zenére volt szükség az Utóéletben egy nagyjátékfilmhez képest, ami a jelentős dramaturgiai pillanatokban jelenik csak meg, de ott így nagyobb lett a jelentősége. Izgalmas volt továbbá a koncepciónk, hogy a népzenei motívumok mellett a hangszerelésben a hagyományos hangszereken kívül mindenféle használati tárgyat, eszközöket felhasználtunk. Egyszer csak beugrott, hogy lábasok, cserepek, üvegek kellenek, és ezt vittem végig a zenében – meg a magyar népzenében szokatlant, mint az ukulele, vagy a bendzsó.

– Bármikor láttam az elmúlt évben munka közben, mindig ezer fokon ég, már-már megszállottan koncentrál.
– Igen, mert a személyiségem ilyen, ez vagyok én. Eszerint élem az életemet, és eszerint is dolgozom.

– Ősz óta a Liszt Ferenc Zeneakadémián is tanít. Ott is sikerül ezzel a habitussal lelkesedést szítani a hallgatók között?
– Azt hiszem, igen. A módszerem része, hogy nálam nem a jegyekről szól a tanítás, hanem hogy akit érdekel a szakma, az tanuljon, majd a gyakorlatban mutassa meg, mit tud. Fekete Gyula tanszékvezető úr keresett meg és kért fel még tavaly nyáron. A Zeneakadémián a zeneszerzés egy igen fontos szegmensét tanítom, a digitális zeneszerzést, azt, hogy hogyan kell számítógéppel zenét szerezni.

– A júliusi Nemzetközi Bartók-szeminárium és -fesztiválon az egyik tanárként szintén részt vesz.
– És mindezt nagy örömmel. Fekete Gyula professzorral együtt megyünk el Szombathelyre, ő a klasszikus zeneszerzés témát, én pedig a vizuális médiával, filmzenével kapcsolatosakat fogom tartani. Majd később több filmes munka is vár, előbb Enyedi Ildikó készülő, Testről és lélekről című filmjének zenéjét szerzem, és ha elindul a forgatás, akkor Lengyel Balázs Lajkó, cigány az űrben című filmjén is én fogok dolgozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.