A dinók új reneszánsza

A Jurassic World gyenge utánérzés. Azok fogják élvezni, akik nem láttak még ilyet. Már két generáció jelent meg a mozikban, és nem volt dinós korszakuk.

kgy
2015. 06. 16. 12:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden idők legnagyobb bevételt elért filmje volt a Jurassic Park 1993-tól négy éven át, amikor egy jéghegynek ütköző hajó még a dinóknál is nagyobb sikert ért el. Steven Spielberg a korban szárba szökő CGI technika első látványos megoldásaitól fűtve ért el sikereket, dinókról – éppen az ábrázolásukhoz megfelelő technika híján – akkor már egy ideje nem esett szó a mozikban, és ez a nosztalgiával vegyes múltidézés tökéletes volt a kilencvenes évek elején.

Spielberg Jurassic Parkja stílusos darab volt, talán ez a stílus hiányzik a legjobban a Jurassic Worldből, bár nagyon jól néz ki, színes-szagos, és egyszerre támad nagyobb dinókkal és a régi, ismerős őslényekkel a látványparkban. A sztori szerint a park húsz év alatt globális szórakoztató-központtá vált, amiben genetikailag manipulált újabb és újabb lényekkel igyekeznek fenntartani a közönség érdeklődését. Ami viszont nagyobb és okosabb lesz a T. rex-nél, az nagyobb galibát is okoz. És a mutáns óriásdinó persze hogy elszabadul a tömött vidámparkban.

Banális dramaturgiai buktatói előtt a Jurassic World legfőbb problémája, hogy szüksége lett volna egy jó rendezőre. Colin Trevorrow túlzottan tisztelte az elődöket, és egy amerikai indie filmmel a háta mögött nem volt elég tapasztalata egy százmillió dolláros monstrum összefogásához. Talán ezért is érezni szinte minden egyes jelenetben, hogy ezt már láttuk: Trevorrow a film tisztelgés jellege mögé bújik, miközben szinte szimplán remake-et készített.

Néhány kapcsolódás a múlthoz ugyan kifejezetten működik (a gyerekek régi központbeli kalandjai dzsipestül, vagy az egyik szereplő Jurassic Park pólója), máskor viszont még a beállítások is ismétlődnek a korábbi helyszínekről és történésekből. Az, hogy az ellen ezúttal egy T. rex hibrid, nem változtat a tényen: itt is egy hatalmas csúcsragadozó, kvázi T. rex, valamint raptorok a fő gyilkosok.

Ráadásul a termékelhelyezés mindvégig fájón tolakodó a filmben, és a rendező utólagos magyarázkodása, hogy ezt szándékosan a fogyasztói társadalom kritikájának szánta, konkrétan mellébeszélésnek hat. A Jurassic World számos hibája ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne lenne nagybetűs blockbuster, vagyis olyan nyári popcornszórakozás, amire a nagy forróságban vágyik a fiatal, multiplexbe járó és amerikai mozira éhező közönség.

Nem véletlenek az előzetes várakozásokat is felülmúló bevételi számok és a mind nyíltabb utalások a folytatásokra. Ne legyen kétségünk: a dinók új reneszánsza éppen a szemünk előtt kezdődött el. A kérdés mindössze az, hogy a mostani rész csupán a pilot epizódok gyerekbetegségeiben szenved, vagy innen már csak lefelé vezet majd az út.

(Jurassic World – színes amerikai kalandfilm, 125 perc, 2015. Rendező: Colin Trevorrow. Forgalmazó: UIP-Duna Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.