Baráth Dávid pályája kezdetén szeretett volna édesapja, Baráth Ferenc grafikus által járt úton haladni. A színházi plakátok és a kulturális terület mellett vonzotta a hasonlóan tömör megfogalmazásokat igénylő arculattervezés is, és mivel a kulturális témájú grafika manapság kevésbé meghatározó Magyarországon, munkái többségét ma már az utóbbi kategória teszi ki.
A fő irány pedig a gasztronómia lett, talán a közös főzések rituáléja, a vasárnapi családi ebédek meghittsége, az elkészült ételek festői szépsége miatt. Az első nagyobb volumenű, gasztronómiai tematikájú megbízása a Villa Bagatelle, illetve a hozzá kapcsolódó összes márka és vendéglátóipari egység (bisztró, pékség, kávézó) komplex arculattervezése és brandingje volt. Ezzel párhuzamosan kezdett Baráth Dávid szakácskönyvek tervezésével is foglalkozni.
Újító elképzelései, friss szemléletmódja már a kezdet kezdetén felforgatták a hazai gasztrokönyvpiacot. – Többet szerettünk volna adni, mint egy egyszerű könyv. Vizualitásában, textúrájában, mondanivalójában. Pozicionálni szerettük volna ezen keresztül a séfeket is – fejtegeti a grafikus, aki Bereznay Tamás első hat kiadványát készítette. Később testvérével, Baráth Áron festőművésszel közösen, Dávid elképzelései szerint készült festmények segítségével alkották meg a fúziós konyhaművészet egyik hazai úttörőjének, Segal Viktornak Színek és ízek című könyvét, amit a párizsi könyvvásáron Európa második legjobb szakácskönyvének választottak, rögtön a világ legjobb éttermeként számon tartott koppenhágai Noma albuma után, amely a neves Phaidon gondozásában jelent meg. A képzőművészet és a gasztronómia ötvözése után Dávid a dizájn felé fordult: Segal Viktor következő, Ízek és formák című könyvéhez Dávid tervei alapján, az Ivanka technológiai segítségével tervezte meg a Kult Products elnevezésű étkészletrendszert, ami felkavarta az állóvizet, hisz 2011-ben elképzelhetetlennek tűnt betonra tálalni. Az étkészlettel a Tent London dizájnvásáron viszont nagy sikerrel szerepeltek. (A könyvek a Boook Kiadó számára készültek, melynek Dávid alapító tagja és művészeti vezetője volt.)
Párhuzamosan pedig egyre több fővárosi elsőrangú vendéglátóhely – a Babel, a Kiosk, a Terasz, a Baldaszti’s Fine Food & More, a Baldaszti Café & Bar, a Hotel Nomuri, a Café Nomuri, a Villa Bagatelle, a Bagatellini, a Delizia Gourmet & More, a Meat & Sauce – kérte fel Dávidot, hogy tervezze meg az arculatát. Baráth Dávid nem szimpla grafikusként vesz részt ezekben a munkákban, hanem itthon egyedülálló módon az étterem komplex brandingjéért felel. Nemcsak abban segít, hogy hogyan nézzen ki az arculat a legapróbb elemektől az étlapon át egészen a logóig, hanem miként csoportosítsák az ételeket, milyen legyen a tálalásuk. Látva a témában való jártasságát, az ügyfelek gyakran bevonják a stratégiai döntésekbe is, így a tulajdonosokkal együttműködésben több hetes, esetenként több hónapos folyamat során, együtt fejlesztik a márkát, alakítják az enteriőrt grafikai szempontból, az arculati elemeket – a gravírozott üvegajtótól a portálfeliratokig, a köténytől az esernyőig, a csomagolóanyagoktól a hirdetésekig. – Ahhoz, hogy egy ilyen arculat a legmagasabb minőségben születhessen meg, ismernem kell, hogy miként gondolkodik az étteremvezető, a catering igazgató, a séfek. Hosszú hónapok eszmecseréi után születik csak meg a logó – mondja Baráth Dávid, aki most mérföldkőhöz ért: talán legnagyobb sikerének lehet tekinteni, hogy a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest új éttermének, a napokban nyíló Kollázs Brasserie & Barnak, illetve a szálló catering részlegének teljes arculatát is ő tervezheti meg.
De ismét meglepte a könyves piacot. Az általa tervezett és nemrég megjelent A grill művészete című album felülír mindent, amit eddig a szakácskönyvekről gondoltunk. A nagykereskedelmi fűszergyártással és élelmiszer-ipari szaktanácsadással foglalkozó pécsi illetőségű M Profood Zrt. vezetője, Mészáros Fülöp és a cég marketingtevékenységének megújításáért felelős Szitkay Kata tavaly kérte fel Baráth Dávid grafikust a cég arculatának teljes megújítására. Látványos fűszerfestmények segítségével pillanatok alatt kimozdította a hétköznapi kommunikációból az európai viszonylatban is vezetőnek számító céget. A közös gondolkodás nyomán pedig megszületett az a szakácskönyv, amely nem szimpla receptgyűjtemény, ahogy a grillezés sem csupán szabad tűzi ételkészítés, inkább egy életforma kifejeződése, vagy miként a könyv címe is jelzi: művészet. A kiadvány első részében egy új típusú diétáról esik szó, amelynek ideális változata, ha étrendünket zöldségből, húsból, halból, tojásból, magvakból állítjuk össze, de fontos összetevő a megfelelő zsiradék is, amelyre vitaminforrásként tekintenek. Röviden összegzik a főbb fűszereket, a húsfajtákat, a grillezési technikákat, és a műfajt megszépítő borokat, kiemelve ezek élettani hatását is. Természetesen A grill művészetéből sem hiányoznak a receptek, ezeket Csonka Gergő, a villányi Sauska séfje válogatta össze, elegánsan megbolygatva a klasszikus grilltematikát. Nagy figyelmet fordított a helyi alapanyagokra, a szezonalitásra, valamint az elkészítési módok kíméletességére is. A báránykeresztfartőt lencsével ajánlja, a borjúbélszín egy nyári estén dinnyesalátával esik a legjobban, a sült pisztrángot a vajtök spagetti teszi ellenállhatatlanná, a konfitált nyúlcomb pedig szalonnás házi szalvétagombóccal lesz igazán mennyei. Baráth Dávid professzionális csapattal dolgozhatott: a fotósokat, a stylistokat, a séfet és a könyv művészeti vezetését, tördelését, illetve kivitelezését is átfogva egy valódi összművészeti alkotást hozhatott létre. Dávidnak különösen meghatározó ennek a könyvnek a megszületése: hat éve készít szakácskönyveket, és most végre sikerült tökéletesen megörökíteni egyik kedvenc nyári ételét, a kovászos uborkát, méghozzá egy spontán pillanatban, véletlenül kiejtett jégkockákkal művészien körbeölelve.
De talán a legfontosabb, hogy A grill művészete valódi műalkotás. Textilborítása a hetvenes évek pop art stílusát idézi: egy grillszénrakás alkotóelemeire szétszedett fotóját rajzolták át és szitázták meg, a vörös és a fekete-fehér hármassága az izzó parázs vibrálását idézi meg, rápillantva még a füst illatát is érezzük. Exkluzivitását csak erősíti, hogy minden példány kézzel, egyedileg készült, vörös élfestéssel. Igazi különlegessége pedig az egyedi, teljes felületes dombornyomás. A grill művészete limitált példányszámban a magyar mellett angol és orosz nyelven is kapható, Budapesten többek között a Buonóban, a Mono Art & Designban, az Atlantiszban, a Rododendronban és a Bookbistróban és természetesen a villányi Sauska pincészetben lehet megtalálni.
Baráth Dávidra a nemzetközi szakma is figyel, állított már ki a nagy hírű World Cookbook Awardon is. Elnyerte már a legrangosabb magyar grafika díjat, az Arany Rajszöget, de munkásságára a nemzetközi grafikai és kreatív világ is felkapta a fejét: 2009-ben felkérték, hogy brit Cicada Books és a Thames & Hudson közös kiadványában, a Graphic Europe című alternatív útikönyvben grafikáin keresztül mutassa be, hogy ő miként látja Budapestet. Dávid a konstruktivizmushoz, Kassák Lajos és Moholy-Nagy munkásságához nyúlt vissza inspirációért, gyönyörűen egymásba játszva a tipográfiát és a topográfiát. A markáns rajzokon leegyszerűsített formában jelenik meg város: a szellemes piktogramokon Buda dombjai miatt zöld betűkkel írt szavakon keresztül tárul fel, Pest betondzsungele óriási fekete kör, a két városrészt átszelő Duna kék határozott vonal, míg a nagykörút sárga ív a rajta futó villamosok miatt. 2013-ban pedig a japán +81 Magazine mutatta be Baráth Dávid plakátjait, méghozzá olyan nagyságok mellett, mint az I ♥ New York logót alkotó Milton Glaser és a Benetton-kampányokért felelős Oliviero Toscani. Emellett rendszeresen szerepel szakmai kiadványokban és kiállításokon is, itthon és külföldön egyaránt.