A magyar grafikus, akiért a világ egyik legjobb szállodája is rajong

Baráth Dávid progresszív módon gondolkodik a tervezőgrafikáról és a gasztronómiáról.

Son
2015. 06. 01. 18:12
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Baráth Dávid pályája kezdetén szeretett volna édesapja, Baráth Ferenc grafikus által járt úton haladni. A színházi plakátok és a kulturális terület mellett vonzotta a hasonlóan tömör megfogalmazásokat igénylő arculattervezés is, és mivel a kulturális témájú grafika manapság kevésbé meghatározó Magyarországon, munkái többségét ma már az utóbbi kategória teszi ki.

A fő irány pedig a gasztronómia lett, talán a közös főzések rituáléja, a vasárnapi családi ebédek meghittsége, az elkészült ételek festői szépsége miatt. Az első nagyobb volumenű, gasztronómiai tematikájú megbízása a Villa Bagatelle, illetve a hozzá kapcsolódó összes márka és vendéglátóipari egység (bisztró, pékség, kávézó) komplex arculattervezése és brandingje volt. Ezzel párhuzamosan kezdett Baráth Dávid szakácskönyvek tervezésével is foglalkozni.

Újító elképzelései, friss szemléletmódja már a kezdet kezdetén felforgatták a hazai gasztrokönyvpiacot. – Többet szerettünk volna adni, mint egy egyszerű könyv. Vizualitásában, textúrájában, mondanivalójában. Pozicionálni szerettük volna ezen keresztül a séfeket is – fejtegeti a grafikus, aki Bereznay Tamás első hat kiadványát készítette. Később testvérével, Baráth Áron festőművésszel közösen, Dávid elképzelései szerint készült festmények segítségével alkották meg a fúziós konyhaművészet egyik hazai úttörőjének, Segal Viktornak Színek és ízek című könyvét, amit a párizsi könyvvásáron Európa második legjobb szakácskönyvének választottak, rögtön a világ legjobb éttermeként számon tartott koppenhágai Noma albuma után, amely a neves Phaidon gondozásában jelent meg. A képzőművészet és a gasztronómia ötvözése után Dávid a dizájn felé fordult: Segal Viktor következő, Ízek és formák című könyvéhez Dávid tervei alapján, az Ivanka technológiai segítségével tervezte meg a Kult Products elnevezésű étkészletrendszert, ami felkavarta az állóvizet, hisz 2011-ben elképzelhetetlennek tűnt betonra tálalni. Az étkészlettel a Tent London dizájnvásáron viszont nagy sikerrel szerepeltek. (A könyvek a Boook Kiadó számára készültek, melynek Dávid alapító tagja és művészeti vezetője volt.)

Párhuzamosan pedig egyre több fővárosi elsőrangú vendéglátóhely – a Babel, a Kiosk, a Terasz, a Baldaszti’s Fine Food & More, a Baldaszti Café & Bar, a Hotel Nomuri, a Café Nomuri, a Villa Bagatelle, a Bagatellini, a Delizia Gourmet & More, a Meat & Sauce – kérte fel Dávidot, hogy tervezze meg az arculatát. Baráth Dávid nem szimpla grafikusként vesz részt ezekben a munkákban, hanem itthon egyedülálló módon az étterem komplex brandingjéért felel. Nemcsak abban segít, hogy hogyan nézzen ki az arculat a legapróbb elemektől az étlapon át egészen a logóig, hanem miként csoportosítsák az ételeket, milyen legyen a tálalásuk. Látva a témában való jártasságát, az ügyfelek gyakran bevonják a stratégiai döntésekbe is, így a tulajdonosokkal együttműködésben több hetes, esetenként több hónapos folyamat során, együtt fejlesztik a márkát, alakítják az enteriőrt grafikai szempontból, az arculati elemeket – a gravírozott üvegajtótól a portálfeliratokig, a köténytől az esernyőig, a csomagolóanyagoktól a hirdetésekig. – Ahhoz, hogy egy ilyen arculat a legmagasabb minőségben születhessen meg, ismernem kell, hogy miként gondolkodik az étteremvezető, a catering igazgató, a séfek. Hosszú hónapok eszmecseréi után születik csak meg a logó – mondja Baráth Dávid, aki most mérföldkőhöz ért: talán legnagyobb sikerének lehet tekinteni, hogy a Four Seasons Hotel Gresham Palace Budapest új éttermének, a napokban nyíló Kollázs Brasserie & Barnak, illetve a szálló catering részlegének teljes arculatát is ő tervezheti meg.

 

 

De ismét meglepte a könyves piacot. Az általa tervezett és nemrég megjelent A grill művészete című album felülír mindent, amit eddig a szakácskönyvekről gondoltunk. A nagykereskedelmi fűszergyártással és élelmiszer-ipari szaktanácsadással foglalkozó pécsi illetőségű M Profood Zrt. vezetője, Mészáros Fülöp és a cég marketingtevékenységének megújításáért felelős Szitkay Kata tavaly kérte fel Baráth Dávid grafikust a cég arculatának teljes megújítására. Látványos fűszerfestmények segítségével pillanatok alatt kimozdította a hétköznapi kommunikációból az európai viszonylatban is vezetőnek számító céget. A közös gondolkodás nyomán pedig megszületett az a szakácskönyv, amely nem szimpla receptgyűjtemény, ahogy a grillezés sem csupán szabad tűzi ételkészítés, inkább egy életforma kifejeződése, vagy miként a könyv címe is jelzi: művészet. A kiadvány első részében egy új típusú diétáról esik szó, amelynek ideális változata, ha étrendünket zöldségből, húsból, halból, tojásból, magvakból állítjuk össze, de fontos összetevő a megfelelő zsiradék is, amelyre vitaminforrásként tekintenek. Röviden összegzik a főbb fűszereket, a húsfajtákat, a grillezési technikákat, és a műfajt megszépítő borokat, kiemelve ezek élettani hatását is. Természetesen A grill művészetéből sem hiányoznak a receptek, ezeket Csonka Gergő, a villányi Sauska séfje válogatta össze, elegánsan megbolygatva a klasszikus grilltematikát. Nagy figyelmet fordított a helyi alapanyagokra, a szezonalitásra, valamint az elkészítési módok kíméletességére is. A báránykeresztfartőt lencsével ajánlja, a borjúbélszín egy nyári estén dinnyesalátával esik a legjobban, a sült pisztrángot a vajtök spagetti teszi ellenállhatatlanná, a konfitált nyúlcomb pedig szalonnás házi szalvétagombóccal lesz igazán mennyei. Baráth Dávid professzionális csapattal dolgozhatott: a fotósokat, a stylistokat, a séfet és a könyv művészeti vezetését, tördelését, illetve kivitelezését is átfogva egy valódi összművészeti alkotást hozhatott létre. Dávidnak különösen meghatározó ennek a könyvnek a megszületése: hat éve készít szakácskönyveket, és most végre sikerült tökéletesen megörökíteni egyik kedvenc nyári ételét, a kovászos uborkát, méghozzá egy spontán pillanatban, véletlenül kiejtett jégkockákkal művészien körbeölelve.

De talán a legfontosabb, hogy A grill művészete valódi műalkotás. Textilborítása a hetvenes évek pop art stílusát idézi: egy grillszénrakás alkotóelemeire szétszedett fotóját rajzolták át és szitázták meg, a vörös és a fekete-fehér hármassága az izzó parázs vibrálását idézi meg, rápillantva még a füst illatát is érezzük. Exkluzivitását csak erősíti, hogy minden példány kézzel, egyedileg készült, vörös élfestéssel. Igazi különlegessége pedig az egyedi, teljes felületes dombornyomás.  A grill művészete limitált példányszámban a magyar mellett angol és orosz nyelven is kapható, Budapesten többek között a Buonóban, a Mono Art & Designban, az Atlantiszban, a Rododendronban és a Bookbistróban és természetesen a villányi Sauska pincészetben lehet megtalálni.

 


Baráth Dávidra a nemzetközi szakma is figyel, állított már ki a nagy hírű World Cookbook Awardon is. Elnyerte már a legrangosabb magyar grafika díjat, az Arany Rajszöget, de munkásságára a nemzetközi grafikai és kreatív világ is felkapta a fejét: 2009-ben felkérték, hogy brit Cicada Books és a Thames & Hudson közös kiadványában, a Graphic Europe című alternatív útikönyvben grafikáin keresztül mutassa be, hogy ő miként látja Budapestet. Dávid a konstruktivizmushoz, Kassák Lajos és Moholy-Nagy munkásságához nyúlt vissza inspirációért, gyönyörűen egymásba játszva a tipográfiát és a topográfiát. A markáns rajzokon leegyszerűsített formában jelenik meg város: a szellemes piktogramokon Buda dombjai miatt zöld betűkkel írt szavakon keresztül tárul fel, Pest betondzsungele óriási fekete kör, a két városrészt átszelő Duna kék határozott vonal, míg a nagykörút sárga ív a rajta futó villamosok miatt. 2013-ban pedig a japán +81 Magazine mutatta be Baráth Dávid plakátjait, méghozzá olyan nagyságok mellett, mint az I ♥ New York logót alkotó Milton Glaser és a Benetton-kampányokért felelős Oliviero Toscani. Emellett rendszeresen szerepel szakmai kiadványokban és kiállításokon is, itthon és külföldön egyaránt.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.