– Félelem vagy ellenkezőleg, vonzalom köti a rendőrökhöz?
– Az egész úgy indult, hogy Pécsi József ösztöndíj keretében elkezdtem egy kísérletező sorozatot, az írógéppel exponálást. Arra jöttem rá, hogy minden egyes nyersanyaghoz készíthetek egy sorozatot. Szöveg és kép kapcsolatával egyébként is nagyon régóta foglalkozom, érdekel, hogy ezek hogyan hatnak egymásra. Az a téma, hogy a rendőrök arcát kiéletlenítjük, a felvételeken erősen kiéleződött az utóbbi években a sajtótörvény hatására. Régóta zavart, hogy a híradókban ugyan elhomályosítva mutatják a holttesteket, de ezzel igazából mindig rájuk is irányítják a figyelmet. A rendőrök elhomályosított arca jó alkalmat adott nekem, hogy szövegeket írjak egy olyan felületre, amiből már eleve ki van vonva rengeteg információ és tartalom. Az is érdekes számomra, hogy személyesen nem feltétlenül pozitív benyomásai vannak az embernek a rendőrökről, miközben abban növünk fel, hogy rendőrös sorozatokat nézünk, és arra nevelnek bennünket, hogy bizalommal forduljunk a rendőr felé. Úgyhogy ez az egész sorozat számomra ezek miatt az ellentétes érzelmek miatt érdekes igazán.
– Honnan szerezte meg a rendőrök fotóit?
– Beírtam az internetes keresőbe, hogy rendőrök és beállítottam, hogy nagyméretű képeket dobjon ki, erre bejöttek a rendőrség sajtómunkatársainak a fotói jó minőségben. Aztán ezeket a képeket kivetítettem a tévé képernyőjére és úgy készítettem róluk képeket, majd hívtam elő őket úgy, hogy előtte befűztem őket a fényzáró írógépembe és rájuk gépeltem szövegeket.
Biró Eszter: Nagyon sokak esetében már csak a düh marad
Fotó: Nagy Béla
– Nem tartott attól, hogy gondja adódik majd a személyiségi jogok miatt?
– Elvileg nem merülhetnek fel ilyen problémák, de persze azért számoltam azzal is, hogy esetleg bajba kerülök. Úgy álltam hozzá, hogy én művészként a kisajátítás eszközével éltem, ráadásul nem az eredeti képeket használtam fel, hiszen egy másik médiumon, a televízió képernyőjén keresztül dolgoztam velük.
– Nagy szerepet játszanak a munkásságában a családi fotók, több sorozata is ezek használatára épül. Honnan ez az érdeklődés?
– A családi fotó mint kulturális és történelmi forrás már nagyon régóta érdekel. Korábban már dolgoztam együtt olyan egyedülálló idős hölgyekkel, akik azzal adták oda nekem a családi fotóikat, hogy haláluk után majd úgyis eltűnnek vagy széthordják őket. Úgyhogy először ez egy képmentési akciónak indult. Az volt a célom, hogy ne dekorációs elemmé váljanak ezek a képek, hanem a történetek maradjanak meg. Az első két embert még családi kapcsolatokon keresztül találtam, utána elakadtam, mert nagyon nehéz közel jutni az egyedül, szinte teljesen elszigetelten élő, idős és beteg emberekhez. Aztán összeköttetésben kerültem a 6. kerületi Bischitz Johanna Integrált Humán Szolgáltató Központtal, akik nyitottak voltak erre a projektre. Így találtam meg a másik három jelentkezőt, ami nem ment könnyen. Nagyon sokak esetében már csak a düh marad, amit nehéz áttörni, sokan pedig csak a társaságot kereték és nem akarták megérteni, miről is szól ez az egész.