Vidnyánszky Attila lett a POSZT legjobb rendezője

Véget ért a POSZT, Vidnyánszky Attila érdemelte ki a legjobb rendezésért járó díjat.

Grund
2015. 06. 14. 6:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Akik aggódnak a POSZT miatt, azokat szeretném megnyugtatni, hogy az jövőre és az után is lesz" − mondta a fideszes politikus. Hangsúlyozta: be kell látni ugyanakkor, hogy a magyar színházi élet kettészakadt. „Ez már tény, és nem a mostani fesztivál miatt mondom, korábban is lehetett látni” − tette hozzá.

Páva Zsolt arra kérte a színházi szakma képviselőit, a következő egy évben gondolják át, „mit és hogyan érdemes csinálni a POSZT körül”, mert ahhoz, hogy a fesztivált a jövőben is jó szívvel szervezhessék meg, „néhány dolognak meg kellene változnia”. A polgármester ezzel egyebek mellett arra utalt, hogy a fesztiválnak már az előkészülete is felszültségtől terhesen zajlott.

A Balogh Tibor színikritikus, dramaturg és Perényi Balázs drámatanár, rendező által összeállított versenyprogramba tizennégy produkció, köztük két határon túli és három független színházi előadás került be, de a díjakért végül csak tíz előadás versengett. Ennek oka, hogy az eredeti zsűri tagjainak kiválasztása körül kialakult vitával összefüggésben az Örkény István Színház, a STEREO Akt és a Szputnyik Hajózási Társaság úgy döntött: a versenyprogramba beválogatott előadásaikat játszani fogják ugyan Pécsett, de a versenyben nem vesznek részt.

A POSZT-on tizenhat díjat osztottak ki, ebből a Nemzeti Színház Isten ostora, a kaposvári Csiky Gergely Színház Szigorúan ellenőrzött vonatok, valamint a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Meggyeskert című darabjához egyaránt négy elismerés köthető.

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója a gálaesten újságíróknak azt mondta: minden elismerés visszaigazolást jelent, amelynek a társulat nagyon örül. „Nagyon kemény évad áll mögöttünk, és egy sor komoly, a közönség által szeretett előadást sikerült létrehozni” − fogalmazott.

A direktor a POSZT-tal kapcsolatban megjegyezte, hogy azok a feszültségek, amelyek mindig is ott voltak a találkozón, most felszínre törtek, és ezt személy szerint nagyon pozitívan éli meg. „Egy ilyen helyzet mindig lehetőség az újragondolásra, lehetőség arra, hogy újrafogalmazzuk a történetet” − tette hozzá.

Hangsúlyozta: biztos abban, hogy a POSZT-ra szükség van, és a szakma nagy része abban is egyetért, hogy a találkozót Pécsen kell megrendezni. „Reméljük, hogy a következő év nem a botrányokról és az egymásnak feszülésről, sokkal inkább a szakmáról fog szólni” − fogalmazott Vidnyánszky Attila.

Bérczes László, a kaposvári Csiky Gergely Színház Szigorúan ellenőrzött vonatok című előadásának rendezője azt mondta, remélte, hogy a darab jól szerepel a fesztiválon. „Igazi csapatmunka volt, a szorgalmas munka gyümölcse” − hangsúlyozta. Hozzátette: a POSZT-on elért siker nagy megtiszteltetést jelent Kaposvárnak is, amelynek színházában újra erős társulat épül.

Stenczer Béla színművész, a POSZT ügyvezetője a találkozó tapasztalatait összegezve arról szólt, hogy Pécs egy rendkívül gazdag, rendezvényeit tekintve jól összeállított, emlékezetes, szép fesztiválnak adhatott otthont. „Túl a szakmai feszültségeken, a program nagyszerű, a közönség érdeklődése töretlen volt, a kísérőrendezvények szinte telt ház előtt zajlottak, a szabadtéri események ezreket vonzottak” − fűzte hozzá.

Utalt rá: versenyelőadásokból huszonhármat tartottak, Törőcsik Mari színművész rosszulléte miatt egy előadás elmaradt. A közönség 210 egyéb rendezvényen, köztük kiállításon, nemzetiségi színházak produkcióin, vizsgaelőadásokon, szakmai és színházi nevelési programokon vehetett részt.

A Nemzeti Színház Isten ostora című produkciója lett a legjobb előadás a POSZT-on, amelynek díjait a tíznapos fesztivált záró szombati gálaesten adták át. A szakmai zsűri által legjobbnak értékelt darabhoz további három elismerés kapcsolódik: rendezője, Vidnyánszky Attila érdemelte ki a legjobb rendezésért, Olekszandr Bilozub a legjobb látványért és Horváth Lajos Ottó a legjobb férfialakításért járó elismerést.

A kaposvári Csiky Gergely Színház Szigorúan ellenőrzött vonatok című előadásában játszott a legjobb női mellékszereplő, Csonka Ibolya, a legjobb férfi mellékszereplő, Kelemen József, aki a díjat a debreceni Csokonai Nemzeti Színház A Mester és Margarita című darabjában játszó Szalma Tamással együtt kapta meg.

Ugyancsak a kaposvári teátrum előadásához köthető a legjobb zenéért és hangzásvilágért járó elismerés, valamint a Magyar Művészeti Akadémia színházművészeti tagozata által alapított alkotói díj. Előbbivel Rozs Tamást, utóbbival Fehér Lászlót tüntették ki.

A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Meggyeskert című előadása ugyancsak négy díjat jegyez: a közönségzsűri díját, továbbá e darabban láthatta a közönség a legjobb férfi főszereplőt, Pálffy Tibort, a legjobb 30 év alatti színésznőt, Benedek Ágnest és a legjobb 30 év alatti színészt, Kónya-Ütő Bencét.

Az Újvidéki Színház Bánk bán című darabjában nyújtott teljesítményéért Krizsán Szilvia érdemelte ki a legjobb női főszereplő, a békéscsabai Jókai Színház Koldusopera című előadásában játszó Gubik Petra a legjobb női alakítás díját.

A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos-díját a szombathelyi Weöres Sándor Színház Vitéz Mihály című produkciójában színpadra lépő Bajomi Nagy György, a különdíjat a magyarkanizsai Jel Színház kapta a Wilhelm-dalok című előadásért.

A legjobb jelmezért és a legjobb színpadi szövegért járó díjat idén nem adták ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.