– Könyve az utóbbi időben kiadott hasonló témájú kötetekkel szemben a hatalom szemszögéből mutatja be a Kádár-kor könnyűzenei életét. Miért ezt a nézőpontot választotta?
– A könyv a 2008-ban az ELTE-n megvédett doktori értekezésem átdolgozott és popularizált változata. Számos könyv jelent meg a hazai könnyűzene történetéről az elmúlt években, amelyek legnagyobb része valóban az együttesek, előadók szempontjából mutatta be a műfajt. Engem történészként a hatalom aspektusai érdekeltek. E tekintetben talán nem szerénytelenség kijelenteni, hogy a kötet bizonyos szempontból hiánypótló, az eddig megjelent monográfiákat több ponton kiegészítő alkotás lehet. Történészi szemmel eddig ugyanis nemigen vizsgálták ennyire átfogóan a korszakot. A tudományos szemlélet miatt persze néhol száraznak tűnhet a szöveg, hiszen számos jegyzőkönyv, feljegyzés, pártdokumentum kerül elő, de igyekeztem jó sok sztorit is feleleveníteni.
– Megnehezítette a dolgot, hogy kikerülje a szenzációhajhász bulvártörténeteket?
– Meg kellett találnom az arany középutat. A kötet tényanyaga tudományos kutatásokon alapul, de a népszerűbb történeteket éppen ezek összefüggésrendszerébe illesztettem bele, egyeztetve a kiadó igényeivel. A cél az volt, hogy a történeti munkát kimozdítsuk a tudományos elefántcsonttoronyból.
– A történészi elhivatottság mellett egy ilyen munkához, feltételezem, zenei indíttatásra is szükség volt.
– Gimnazista korom óta zenélek, illetve most már sajnos csak múlt időben, bár néha még felkérnek. Tanultam egy kicsit dobolni, eligazodom a dobkottán, és az idők során megtanultam a tréfás mondást is: a dobos már nem közönség, de még nem zenész. Egyetemista koromban volt egy zenekarunk, amellyel kis híján bejutottunk a Ki mit tud? televíziós elődöntőjébe. Emellett természetesen nagyon sok zenét hallgattunk otthon a szüleimmel és a bátyámmal az orsós magnóján, s már kisiskolás koromban ismertem a Beatrice betiltott felvételeit is. Első könnyűzenével kapcsolatos élményem egyébként éppen Nagy Feróékhoz kötődik. Hét- vagy nyolcéves lehettem, egy téli estén a szüleimmel két falu között utaztunk kocsival, amikor hirtelen egy komolyabb embertömeg közepén találtuk magunkat. Mint utóbb kiderült – hiszen a bátyám a tömegben volt –, a fiatalok épp Beatrice-koncertre tartottak. December közepén a hidegben, vékony farmerkabátban, Ricse-kendőben, rigmusokat skandálva, énekelve: ez rám kisgyerekként óriási hatással volt. Ekkor szembesültem először azzal, hogy van, ami nem kötelező, mégis képes megmozgatni egy ekkora embertömeget. Ráadásul mindezt az illegalitás határán.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!