Hitchcocki szédülés Németországban

Christian Petzold ravasz filmet készített a második világháború utáni Németországról.

Kárpáti György
2015. 08. 13. 12:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok Hitchcock-epigon jelent már meg a nagy rendező életében és 1980-as halálát követően is, de az ígéretek ellenére új Hitchcock azóta sem került a filmszakmába. Sőt, filmjeinek megidézése, felfrissítése sem kavarta fel túlzottan az állóvizet, beleértve Brian De Palma tisztelgéseit, és próbálva elfeledni a Psycho félrement remake-jét Gus Van Santtől. Most Németországban mégis készült valami érdekes, ami ráadásul nem is túlzottan tolakodóan szeretné felhívni a figyelmet arra, hogy mondjuk a Szédülés című klasszikus biztosan hatott rá.

A német Christian Petzold előzőleg készített egy izgalmas és lendületes drámát, a Barbarát, a nyolcvanas évek keletnémet Stasi-paranoiájáról, s az akkor mintegy felfedezett Nina Hossra most ismét írt egy testhezálló szerepet. Petzold szőke múzsája most olyan nőt alakít, aki a második világháborúban túlélte a koncentrációs táborok rémségeit, de a szükséges arcműtéti beavatkozásai miatt gyakorlatilag megváltozott a külseje. A zsidó énekesnő szeretné megtalálni zenész férjét, és ez az igénye csak fokozódik, amikor megtudja, hogy ura esetleg elárulta őt a náciknak. Amikor viszont végre rátalál a férfira, az nemcsak, hogy nem ismeri fel a megváltozott arcú nőt, de még arra is megkéri, játssza el egykori feleségét, hogy megkaparintsa annak örökségét.

Petzold megfontoltan építi fel a drámát a Phoenix bárban, s a drámai cselekménybe lassacskán szivárog be a thriller. Amikor viszont megértjük a motivációkat, valamint a tettek tétjét és következményeit, már rég nem törődünk a német történelmi kontextussal, ellenben kéjesen izgulunk együtt a hősnővel, a hősnőért. Mert alapvetően egy dolog biztos: a főszereplőnő Nelly áldozat, és az ő igazságérzete gyorsan átragad a nézőre is. Petzold eközben a film noirok remek hangulatát is behozza, érzékenyek és fontosak a fény-árnyékok, az éjszakai jelenetekben sikátorokban, utcákon időzünk, ahol felerősödnek a kövön koppanó cipők lépései. A rendező ugyanakkor Hitchcock Szédüléséhez hasonlóan bizonytalanságban is tartja a nézőt, így bizonyosságot még a legedzettebb műfajkedvelők sem kapnak az utolsó pillanatig.

És hogy a Petzold-i tálentumra még egyszer rámutassunk: miközben egy jóvágású thriller bontakozik ki a szemünk előtt, és csendesen ellépünk a történelmi kerettől, azért a rendező arról is gondoskodik, hogy a második világháború utáni időszakot ne csak alibiből idézze meg, hanem finoman integrálja is a cselekménybe.

(Phoenix bár – német romantikus dráma, 98 perc, 2014. Rendező: Christian Petzold.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.