A méltóság elvesztése: az éneklő orr

Budapestre is eljön Sosztakovics a bécsi Kammeroper színpadán bemutatott, Gogol Az orr című novellájából komponált operaszatírája.

Tölgyesi Gábor (Bécs)
2015. 09. 23. 19:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hangzavar zene helyett – 1936 januárjában a Pravda e címen tette közzé hírhedt „kritikáját” Sosztakovics operája, A mcenszki járás Lady Macbethje ürügyén, a zeneszerzőt formalizmussal vádolva, megadva az alaphangot a sztálini terror kiteljesedésének, amelynek számos művész, így a színháztörténet egyik óriása, Vszevolod Mejerhold is áldozatul esett.

Sosztakovics a formalizmus bélyegét valójában már 1929-ben, két szimfóniája után elnyerte Sztálin bértollnokaitól, ehhez társult később a mejerholdizmus billogja, az „osztályellenség” újabb szinonimája. Az orr 1930-ban egyöntetűen elmarasztaló kritikát kapott, ami – eltekintve a történelmi helyzet halálos komolyságától – annyiban komikus, hogy az opera főhősének, Kovaljov törvényszéki ülnöknek a szaglószervével akadt gondja, míg az ítészeknek a fülükkel.

Különösebb hallás ugyanis nem kellett volna ahhoz, hogy észrevegyék, e művel nem egy hétköznapi, némafilmeket kísérő zongorista – amiként Sosztakovics ebben az időben kereste a kenyerét – álmodta nagyobbra egyik zenei montázsát, azok az izgalmas zenei megoldások, amiket Sosztakovics az első operájában alkalmaz, érett művészre vallanak – szinte kapkodjuk a fejünket, miként ellenpontoz egy népdal egy panaszéneket, egy emelkedett kórusszólam a kétségbeesés hangjait, hogyan olvad egybe egy egyházi népének egy gyorspolkával.

Gogol műve egyszerre tragikus és komikus: a hétköznapi valóság, például a bürokrácia több száz éves hagyománya, a packázás éppúgy megjelenik Kovaljov törvényszéki ülnök világában, mint fantasztikus rémálma az orra elvesztésétől.

Sosztakovics operája éppígy egységet teremt az ellentétekből: egyszerre vicces, komikus, dühös, torokszorító. A ritkán játszott művet 2010-ben olyan nagy operaszínpadon vitte sikerre William Kentridge rendező, mint a New York-i Metropolitan, Zürichben az idei évad tervei között szerepel Peter Stein rendezésében, s ami jó hír, Budapesten is látható lesz októberben 7-én és 8-án, a Café Budapest fesztiválon.

Az előadás kész, a Neue Oper Wien és a Müpa koprodukciójában a hét elején volt a premierje a bécsi Kammeroperben Sosztakovics művének, amelyben Kovaljovként Marcio di Sapia bariton óriási énekesi-színészi teljesítményt nyújt. Matthias Oldag eleven, erős rendezése azonban nem a keményen dolgozó kisember nagyravágyásának tart görbe tükröt, hanem a méltóság elvesztésének tragikumára reflektál világpolitikai utalásokkal.

„Az ember orr nélkül nem ember, legfeljebb madár” – Kovaljov panasza mindenesetre másképp cseng, ha a színpad hátterében a Frankfurter Allgemeine Zeitung egyik írása olvasható kinagyítva, amely azt részletezi, hogy a kelet-európai országok oroszellenes félelmeire játszik rá a nyugat-európai politika, káoszt teremtve. Kovaljov elveszett méltósága egyaránt ukrán, orosz, kelet-európai tragédia, s a jelen éppúgy szürreális, mint Gogol és Sosztakovics műve.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.