Alföldi újabb lázadása, ezúttal plüssmackóval

Alföldi Róbert az Átrium Film-Színházban vitte színre Eugene Ionesco Makbettjét.

Makrai Sonja
2015. 09. 30. 12:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány plakátkampányát idézve reklámozták be a Kultúrbrigád és az Átrium Film-Színház közös produkcióját, a Makbetett Alföldi Róbert rendezésében. Az abszurd drámairodalom atyja, Eugene Ionesco a hetvenes években Shakespeare királydrámáját formálta a maga stílusára. Bognár Róbert fordításában a szleng, a trágár kifejezések és a fennkölt gondolatok keverednek egymással. Az alapkonfliktus ugyanaz: mindenen eluralkodik a korrupció, a hatalomért bárki bármire képes, a lelkiismeret ismeretlen fogalom. A kegyetlenség és a kéj mindenekfelettisége annál inkább ismert. Ostoba diktátorok, despoták világa ez. Csak egyet felejtenek el: mindenki csupán csak egy a sok közül.

Nem meglepő, hogy Alföldi megint aktuálpolitizál: narancssárgában úszik a minimalista díszlet, valaki Hajrá feliratú baseballsapkában lép színpadra, félelem elleni almalevet osztogatnak, és persze szó esik a határépítésről. Már nem is áthallásokkal operál, nyíltan kritizál. Minden egyes pillanatban ki akarja erőltetni a nézőből az összekacsintást. Eltúlzott figurák, stilizált játékmód, véresebbnél véresebb jelenetek, a testiség állandó hangsúlyozása jellemzi az előadást, a „lázadás” kissé túl van pörgetve. A reformok működéséről szóló eszmecsere alatt a tévéből jól ismert zene hallatszik, a Duncant alakító Hevér Gábor egyértelműen Orbán Viktor retorikáját gyakorolja, monológjai a kormányfő fontosabb beszédeit idézik.

A bravúros színészi játékok mentik meg a két és fél órás előadást, kivétel nélkül profizmusról tesznek tanúbizonyságot. Kerekes Éva fehérmájú Lady Duncanje végtelenül cinikus és egyszerű. Könnyen lép át a ténsasszony-boszorkány szerepkörbe, Parti Nórával közös duettjeik a jobb pillanatok közé tartoznak. A marosvásárhelyi Bányai Kelemen Barna, akinek ez az első budapesti bemutatkozása, Banco jellem (nem) fejlődését ügyesen építi fel. A Makbett címszerepét Orosz Ákos játssza (aki 2013-ban, a Maladype Színház előadásában már Shakespeare Macbethjeként is színre lépett), jelenléte markáns, megrendítő, ahogy a lelketlenség egyre inkább eluralkodik rajta.

Mellettük Fehér Balázs Benő, Szatory Dávid, Fábián Szabolcs játéka marad meg a nézőben. Bercsényi Péter most is bebizonyította, vérbeli karakterszínész, aki villanásnyi idő alatt képes emlékezetes figurákat eljátszani. Haldokló katonája, a civilnek tűnő középkorú, kissé szétesett háziasszonya segítettek túllendülni az egyre elhatalmasodó unalmon.

Egy kék plüssmedve a színpad széléről követi végig a színpadon zajló morbid eseményeket: valahogy úgy, ahogy az átlagpolgár mindazt, ami az országban, a világban történik. Talán ez a legerősebb rendezői ötlet. Alföldi a Makbett-tel egy időben a Radnótiban a Lear királyt rendezi, a bemutató most vasárnap lesz. Nem biztos, hogy a nagyüzemi akutálpolitizálás jót tesz a művészi munkának. Félő, hogy a minőség még tovább romlik.

(Eugene Ionesco: Makbett. Rendező: Alföldi Róbert. Átrium Film-Színház.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.