A népzene és egy bulizenekar

A Buda Folk Band tagjai nem tagadják meg a kort, amelyben élnek. Új lemez.

2015. 11. 23. 16:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valamikor, a hetvenes-nyolcvanas években nagyon sokakat érintett meg a Muzsikás együttes. Leginkább ifjabb Csoóri Sándor versfeldolgozásai miatt. Sokan nem is tudatosították magukban, hogy egyik-másik számuk nem száz százalékig autentikus, hanem itt-ott belenyúltak, hangszert cseréltek, vagy újabb hatásokat eresztettek rá az eredeti formára. Hogy ez világzene vagy sem, és inkább csak a népzene élő, városi formája, nehéz eldönteni. A fogalom tág, és talán éppen ezért a próbálkozások döntő többsége sem értékesnek, sem időtállónak nem bizonyul.

Általában világzene alatt azt értik, amikor különböző népek zenéjét vegyítik, amikor a stílusbeli, egy-egy adott vidékre jellemző díszítések elnagyoltan és keveredve jelennek meg, vagy a könnyűzenéből érkező hangszerekkel dúsítják a hangzást. Ezek mögött a legtöbb esetben azt sejti az ember, hogy nem elég alaposak az ismereteik, nincs elég elszántság a stílusbeli részletek elsajátítására, felületes a hozzáállás; és mivel manapság a „világzene” varázsszóval egyébként is könnyebb az érvényesülés, sajnos a hozzá nem értő médiának köszönhetően ilyen félművelt szemlélettel is sokan megkapják a maguk tizenöt percnyi hírnevét.

A Buda Folk Band Saját gyűjtés című lemezével viszont sok tekintetben ott folytatja, ahol a Muzsikás abbahagyta, amikor ifjabb Csoóri Sándor távozásával más irányba lépett. Egyrészt közvetlen a kapcsolat, hiszen ketten is egyenes ágon viszik tovább a Muzsikás-örökséget, másrészt a többiek sem kezdők, és ezzel a körrel kiskoruk óta szoros kapcsolatban vannak. Hosszú ideje meghatározó muzsikusai generációjuknak, elévülhetetlen érdemeket szereztek az autentikus népzene tolmácsolásában. Még azokhoz tartoznak, akik nem kottából és felvételről ismerték meg a népzenét, a stílust pedig nem a táncházakban lesték el, hanem beletették a maguk sok ezer kilométerét, és élőben, a nagy hagyományőrző mesterektől tanultak.

Mindemellett vérbeli zenészek, akik érzik is a zenét. Számukra a népzene anyanyelv, ugyanakkor ők maguk ízig-vérig városi emberek, a 21. század fiataljai, akik megélik a jelenkort. Így aztán amikor a ma hatásait áteresztik azon a muzsikán, amelyet a nagy öregektől tanultak, az a lehető legtermészetesebb módon válik élő, korszerű városi népzenévé.

Tegyük hozzá azt is, hogy a Buda Folk Band nagyon jó hangulatú, igazi bulizenekar, akik akármit játszanak, magukkal ragadják a hallgatóságot, legyen az néhány folkkocsmában iszogató mulatozó ember, tánczenét váró táncos vagy a színpad előtt álló nagyszámú közönség. Komoly ereje és kisugárzása van a muzsikájuknak, amit tiszta szívből, autentikusan játszanak, mindössze nem tagadják meg azt a kort, amiben élnek, így az egyéb helyekről jövő zenei hatások alanyi jogon érvényesülnek a játékukban. Azt pedig, hogy az ő „magyar világi népzenéjük” klasszikus értelemben világzene-e, nem tudom, de azt igen, hogy élvezetes, értékes, és a feldolgozások irányát tekintve etalon.

(Buda Folk Band. Saját gyűjtés – Magyar világi népzene. Fonó, 2015.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.