Egy plakát sem hirdette az osztrák fővárosban Vagyim Repin fellépését, ugyanis nem volt szükség rá: a telt ház már jó előre biztosítva volt. A bécsi Konzerthausban – amelynek a nagyterme éppúgy kétezer férőhelyes, mint a közeli Musikvereiné – nem kell reklám a jó muzsikusoknak, márpedig Vagyim Repin a legjobb hegedűsök közé tartozik. Sokan David Ojsztrah utódjának tartják, míg Yehudi Menuhin úgy nyilatkozott róla, ő egyszerűen a legjobb, a legtökéletesebb hegedűs, akit módjában volt valaha is hallani.
Tokió, Sanghaj, Szöul, Bangkok, Madrid, Amszterdam, Berlin – Repin koncertnaptára betelt az őszre. Két kontinens, tizenkét ország, több tízezer kilométer. A Fellner és Helmer által tervezett bécsi zenepalotába mégis olyan magától értetődően sétál be – arcán cseppnyi fáradtságnak sincs nyoma −, mintha nem is Essenből érkezett volna. A koncert előtt bő három órával már az öltözőben van, a próba ezúttal sem marad el. Ám mielőtt a tokiói szimfonikusokkal megbeszélné, hogy Prokofjev II. hegedűversenyének lassú tételében hol játsszanak „mezzo mezzo pianót”, megmutatja boldogságának új tárgyát, a Rode néven jegyzett Stradivarit.
– Talán a legjobb hangszer, ami valaha a kezemben volt, az első, ami miatt a Guarneri del Gesú hegedűket félretettem. Még egészen új nekem, Bécsben ötödszörre játszom rajta, új hangot kaptam általa – mondja boldogan, majd visszateszi a hangszert a tokba, amelyre felesége, a moszkvai Nagyszínház prímabalerinája, Szvetlana Zakharova fotója vigyáz.
Repin a zenét nyelvként, kommunikációs formaként határozza meg, amely az életről beszél, gondolatokat, érzelmeket közvetít, s egy-egy műben a muzsikus, a hallgató mindig felfedezhet valami újat. Ihletet adó, inspiráló múzsa is, ugyanakkor – a sokat turnézó művésztől talán nem meglepő a párhuzam – egy koncert felér egy utazással. – Egy jó hangverseny lelki utazás, amelyen a muzsikusok az idegenvezetők. Mi ismerjük az utat, és megmutatjuk a legszebb dolgokat a hallgatóságnak, azokat a finom részleteket, amelyeket az idő során felfedeztünk. Ám ahogy az ember és a világ, úgy az interpretáció is folyamatosan változik, és az előadásmód nem utolsósorban a hangszertől is függ – int fejével a Stradivari felé.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!