– A holland díj méltatásából is látszik, hogy a Krétakör nyugat-európainak mondott normákat akar itthon meghonosítani. Működésük véleményformálás, reprezentáció vagy demonstráció?
– Az alapítvány kuratóriuma és felügyelőbizottsága által támogatott kulturális mintákat, a világhoz való viszonyunkat próbáljuk meg átadni, azt, hogy mi milyen társadalmi környezetben éreznénk jól magunkat. Ez volt a 2008-as profilváltásunk lényege. A színház reprezentatív formája helyett részvételi helyzeteket akartunk teremteni, ahol a közönség kérdezhet, ahol ütköztethetjük a véleményünket, és így megtalálhatjuk a közös nevezőt. Vegyes tapasztalataink vannak azzal kapcsolatban, hogy a magyar társadalom mennyire képes az ajánlatunkkal azonosulni. Azt gondolom, hogy a magyar alapvetően paternalista és egyben türelmetlen társadalom, amin a rendszerváltás sem segített. A demokratikus attitűd ezért nagyon nehezen adható át. A többség számára a demokrácia úri huncutság, amire a dolgozó embernek egyszerűen nincsen ideje. Könnyebb parancsokat osztogatni és teljesíteni, mint egyeztetni a különféle szempontokat. Ennek ellenére úgy tapasztaltam, a problémákkal való konkrét találkozás segíthet feloldani az előítéleteket.
– Mondana példát erre?
– 2010-ben Szomolyán és Ároktőn a Káva Kulturális Műhely felkérésére egy projekten dolgoztunk, a roma és a nem roma populációt szerettük volna egymás felé fordítani, hogy felismerjék a másik problémáit. A romák – ahogy ők maguk megfogalmazták – „nem tudják eltakarni a színüket”, letagadni a származásukat, gyakrabban éri őket inzultus, és ezért sokkal védtelenebbnek érzik magukat. A nem romáknak ez új élmény volt, felfedezték a megalázottság számukra addig ismeretlen érzését. Egy másik foglalkozásunkon a felnőtt életüket kezdő kamaszok részéről kaptunk pozitív visszajelzéseket. A tanár-diák viszony demokratizálásáról beszélgettünk, ami során a diákokban megszületett a revelatív felismerés, hogy nemcsak a szülői és tanári elvárásoknak kell megfelelni, hanem adott esetben ők maguk is megfogalmazhatják a saját elvárásaikat és elképzeléseiket. Amikor sikerült a tanárokat is bevonni ebbe a diskurzusba, akkor ők is rádöbbentek, hogy sokkal hatékonyabb volna az oktatás, ha nem harcolnának a diákokkal, hanem együttműködnének velük.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!