– Tudatos, hogy az utóbbi lemezekről elmaradtak a korábban kötelező darabnak számító népdalok?
– Nem volt ebben koncepció. Régebben célnak tekintettem, hogy megismertessük, népszerűsítsük a népzenét. Az együttes első éveiben szerettem bele a műfajba, és nagyon zavart, hogy az én fiatalságomból kimaradt. Amikor mi voltunk kölykök, gyakorlatilag csak táncházban találkozhattunk volna a népzenével, nekünk kellett volna keresnünk a műfajt, de eszünkbe sem jutott, mert el voltunk foglalva a rockkal és a csajokkal. Felnőtt fejjel kezdtem hallgatni ezt a fajta muzsikát, például a Csík zenekartól, és teljesen elvarázsolt. Az első lemezeinknél ragaszkodtam hozzá, hogy legyen egy-egy népzenei felvétel.
– A fiataloknak ma már nem ciki a népzene, mint a nyolcvanas-kilencvenes években?
– Ebben is nagyon sokat változott a világ. Sokkal többen játsszák és hallgatják a népzenét, elég, ha csak a Fölszállott a páva című műsort említem. Emellett nagyon jó fúziós dalok is születtek, népszerű bandák rockkal vagy más műfajjal vegyítve ügyesen közel hozták a fiatalokhoz a népzenét. Ez sokat segített a műfajnak, úgyhogy itt nem látok problémát.
– Az albumok sorát rendre megtöri egy-egy különleges lemez: koncertvideó, közös előadás ismert zenészekkel, szimfonikus felvétel. Várható valami hasonló a közeljövőben?
– Egy akusztikus lemezen gondolkodunk. Már megkértünk nép- és könnyűzenét játszó zenekarokat, hogy válasszanak ki egy-egy dalt a tizenhat év terméséből, és bátran nyúljanak hozzá, mutassák meg, mit csinálnának belőle, és ami tetszik, megtanuljuk. Megalkotnánk egy új, színházakban, művelődési házakban előadható műsort. Már vásároltunk felszerelést is, benne olyan egzotikus darabokkal, mint a cajón nevű ütőhangszer.
– Melyik volt az együttes történetében a legemlékezetesebb koncert?
– A legjobbak között említhetem a tizenöt éves fennállásunk alkalmából a Budapest Kongresszusi Központban adott koncertet. A jó technika, a nézőtér mérete, a hely emelkedett hangulata, Horváth Charlie és Tátrai Tibor vendégszereplése ünneppé varázsolta az estét. Szintén emlékezetes volt, amikor a szolnoki főtéren egy augusztus 20-i városi ünnepségen léptünk fel, és húsz-huszonkétezer embernek játszottunk másfél órán keresztül óriási sikerrel. Azóta ha Szolnokra betesszük a lábunkat, biztos a telt ház. Emellett határon túl játszani is mindig különleges, bár egyre kevésbé lehet különbséget tenni.
– A külföldi turnék viszont nyilván összehasonlíthatatlanok a Kárpát-medenceiekkel
– Nagyon nagy megtiszteltetés, hogy Svédországba, az Egyesült Államokba és Kanadába is meghívták fellépni az együttest. Olyan helyeken járhattunk, ahová saját erőből nehezen juthattunk volna el, olyan embereknek játszhattunk, akik fél évszázada nem jártak itthon – talán már nem is tudnak hazamenni –, és sok esetben csak halvány emlékeik vannak Magyarországról, a hozzá kapcsolódó érzésekről és mindarról, amiről éneklünk. Ezek mindig felszabadult, szeretetteljes koncertek, és meghatározó emlékek maradnak utánuk, olykor mély barátságok szövődnek.
– Hogyan szerveződik egy turné a világ másik felén?
– Olyan kint élő magyarok kezdeményezik és szervezik a fellépéseket, akik nagyon szeretik a zenénket, és fanatikusan megpróbálják eljuttatni másokhoz is a környezetükben. Jó értelemben véve megszállottak, hiszen igen nehéz és költséges egy ilyen turné, össze sem lehet hasonlítani egy kétfős hakniegyüttesével, amely még hangszereket sem használ. Felemelő érzés, hogy a szervezők azért vállalták az áldozatot, mert fontosnak, értékesnek tartják azt, amit vallunk és alkotunk.
– Rajongók előtt léptek fel?
– Örömmel mondhatom, hogy elsősorban az Ismerős Arcoknak szólt az érdeklődés, nem csupán annak, hogy egy magyar együttes fellép a helyi magyar házban.
– A Kárpát-medencei közönség nemcsak Ismerős Arcok-koncerten, hanem az Apák és fiúk című irodalmi esten is színpadon láthatja Nyerges Attilát. Igaz, meglehetősen ritkán.
– Felkérések nyomán évente öt-hat előadást tartunk Leczó Szilveszter billentyűssel. Bár népszerűek ezek a bensőséges hangulatú estek – nem kis részben az évekkel ezelőtt megjelent novelláskötetnek köszönhetően –, ennél többet nem szeretnék tartani, mert lelkileg megterhel, hiszen az elvesztett édesapámról és fiamról is beszélek. A lelki nehézségek ellenére is mindig nagyon jó érzésem van előadás után, mert hathattam az emberekre, láthattam és hallhattam, ahogy a közönség velem sír és nevet. Maradandó élmény, hogy az egyik előadás után a folyosón láttam Dörner György színházigazgatót, amint a nézőtérről jön könnyes szemmel. Azt mondta, minden színésznek ez az álma: hogy tudjon megnevettetni és megríkatni – és ezzel az előadással mindig sikerül.