A pannonhalmi dinó a Forma–1-re megy

Colors címlapkiállítással indult az Art Moments, de a keresztszemes után az afgán szőnyeg is zenélni fog.

Tölgyesi Gábor
2016. 09. 14. 18:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Percenként mintegy háromszáz fontot költenek a britek egy luxuskategóriába sorolt vécépapírmárkára, miközben az ukránok egy értéktelenné vált helyi valutát, a karbovanecet hasznosítják újra a mellékhelyiségben. E hír nem friss, húsz éve jelent meg az olasz negyedéves magazinban, a Colorsban – az 1996-ban forgalomba került karbovanec azóta csak gyűjtőknél bukkan fel, a luxusmárka tartja magát.

A Colors jóléti számának címlapján egy WC díszeleg, az ülőke s a fedél is színarany, utóbbin királyi korona – persze az élet császárjainak trónja feltételezhetően nem egy brit otthonban keresendő. A magazin rendhagyó módon a gazdagság mibenlétét a vécépapír-felhasználási szokások felől közelítette meg, az alkotók szemlélete ezúttal nem az együttérzésre apellál.

Nem úgy, mint például a 2001-es, Menekültek című kiadvány, ami egy tanzániai menekülttáborban talál ruandai menekültekre, hét évvel a fél-egy millió áldozatot követelő népirtás után, vagy a 2008-as, Áldozatok című szám, amely a szecsuani földrengés mintegy hetvenezer halottjának emléke előtt tiszteleg – címlapján egy kórházi ágyon fekvő kislány, kezében kutyusos mesekönyv, orrában szilikon lélegeztetőcső.

Ugyan az Art Moments kortárs vizuális művészeti fesztivál 2012-ben már bemutatta a Colors címlapjait, érdemes elzarándokolni a Puskin mozi szomszédságába, a Budapest Projekt Galériába. Kedd este a Colors-címlapok kiállításának megnyitójával indult a fesztivál, s bár a magazin 2014-ben megszűnt, témafelvetései máig aktuálisak. Hogy mást ne mondjunk: ilyen a 2009-ben megjelent 75. szám, amely címlapján egy szakállas, kreol bőrű – talán muszlim – fiatal portréja látható, míg a lap a terrorizmustól való félelmet és annak következményeit, például az elhallgatott emberijogsértéseket veszi górcső alá. Félelmet szüntess! – üzeni a cím. Kár, hogy a magazin nem vehető kézbe a kiállításon.

A Hybridart Management által 2010-ben életre hívott fesztivál kezdetben romkocsmákban, kávézókban népszerűsítette pályakezdő képző- és iparművészeinket, volt, hogy a városligeti csónakázótóhoz települt ki, október 31-ig azonban olyan hagyományos helyszíneken is megjelenik, mint a Várkert bazár vagy a Müpa.

Előbbiben a művészeti egyetemek friss végzőseinek munkáiból ad ízelítőt, valamint az Abu-Dzabiban alkotó görög fotográfus, Yiannis Roussakis (Janisz Ruszakisz) képeiből rendez kiállítást. Szirmay Zsanett „zenélő szőnyegeiről”, a Soundweavingről írtunk már korábban: két éve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textiltervező szakos hallgatója Tárkány Kovács Bálint zeneszerző segítségével az erdélyi keresztszemes mintákat egy lyukkártyás-zengőfésűs zenelejátszó segítségével szólaltatta meg. Tavaly ősszel Abu-Dzabiban volt premierje a Soundweaving közel-keleti kiadásának.

Azt, hogy az arab textilek motívumvilága, egy afgán szőnyeg milyen zenét rejt magában, most a Müpában mutatják be. Környezettudatos, alig kódolt üzenetekkel is találkozhatunk a fesztiválon: nyáron a pannonhalmi bencés apátságban magyar, szlovák, cseh, lengyel és emírségekbeli művészek négyezer PET-palackból építettek négy méter magas dinoszauruszt, e mutatványt a Vigadó téren megismétlik. A dinó az Art Moments után novemberben Abu-Dzabiba költözik – ugyanis fellépése lesz az idei utolsó Forma–1-es, egyesült arab emírségekbeli nagydíjon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.