„Legalizáljuk az igazságot!”

Okosan állt bele a Green Day a politikai inkorrektségbe Revolution Radio című új albumával.

Balogh Roland
2016. 10. 08. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közel harminc éve nyűvik egymást a Green Day tagjai, noha sokak szerint zeneileg az 1994-es bombasiker, a Dookie címet viselő albumuk óta sok újat nem tudnak mutatni: a szobapunk- és a stadionrock-hangzások között ingáznak. Legfrissebb, tizenkét számos Revolution Radio (Forradalmi Rádió) című lemezükben sem feltétlenül a muzikalitás a figyelemre méltó, hanem az okos, nyelvi szempontból is élményszámba menő szövegek, a sorok között megbúvó szójátékok.

Aki picit közelebbről követte a Billie Joe Armstrong (ének, gitár), Mike Dirnt (basszusgitár) és Tré Cool (dobok) alkotta trió munkásságát, tisztában van vele, hogy ez a csipkelődő hangnem, az adott pillanat kínos társadalmi kontúrjait megéneklő, a figyelmet ráirányító attitűd mindig is jellemezte a Green Day szövegvilágát. Így volt ez már a Dookie idején is (Basket Case, Longview, When I Come Around), s érezhető volt a 2000-es Warning korongon, illetve az ugyancsak unásig játszott, 2004-es American Idioton is. A 2009-es 21st Century Breakdown már a címében is sokat mond, ahogy a legutóbbi, 2012-es triplában (Uno!, Dos!, Tré!) is ott bujkál mindez.

A Revolution Radio így a pályaív következő állomása. Ha nagyon szeretnénk definiálni, a szövegfejlődés és témaválasztás alapján látszik, hogy szépen lassan nőtt fel a Green Day, s utolérve önmagukat, középkorúvá váltak. Külön érdemes kiemelni a lemezcímadó dalt, amelynek szövege az egyik legokosabb globalizációkritika, amelyet valaha zenébe csomagoltak. Remekül vezeti rá az egyszerű halandót mindarra, amely a digitális korban szétszedi az embert: a közösségi portáloktól való függőség, a zombivá változtató netes bugyrok s a multimédia mint a szörnyek szörnye. Zseniális! Ha lehetne, most odaadnám érte az év angol nyelvű dalszövege címet.

A szám ráadásul amolyan forradalmi indulónak is beillene. S hogy mindez mennyire ballib cucc? Nekifeszülni a Facebooknak annyira nem az. Ahogy a globális háttérhatalom mesterkedéseit ekézni sem feltétlenül. Az persze igaz, hogy a punk vagy annak a mai, amerikai kertvárosi, művésztelepi vadhajtásai talán az Occupy (Foglald el…!) mozgalmak szellemi világához állnak a legközelebb. Elsőre is az ugorhat be az embernek, hogy az ominózus dalt öt éve kellett volna megírnia a bandának, s akkor tuti ez lesz az Occupy Wall Street hivatalos himnusza. Most is lehet persze kifejezetten jó kis globalistaellenes induló, ahogy egyébként az is.

Ami pedig a Green Day politikai hozzáállását illeti: a minap New Jersey-ben adott koncertjükön a dalszövegekkel ellentétben nyomdafestéket elég nehezen elviselő litániában küldték el melegebb éghajlatra Donald Trump republikánus elnökjelöltet, hogy utána egy klasszikus anarchista dumával Billie Joe Armstrong beleüvöltse a felhevült közönségbe: „amúgy is azért jöttünk ide ma este, hogy idiótának nevezzük az össze politikust”.

A Green Day egyébként legközelebb jövő nyáron, a miklóshalmi Nova Rock fesztiválon kerül elérhető közelségbe. Addig pedig a Youtube-on érdemes hallgatni a friss szösszeneteket.

„Kárpótlási jegyből varázsolt rózsadombi kilátás”

Sokat kell törnünk a fejünket, ha okos, ám politikailag inkorrekt szövegek után kutakodunk a saját portánkon. A kádári államszocializmus elleni rendszerkritikus szövegek kora – műélvezeti szempontból mindenképpen sajnos – véget ért az „átkos” átalakulásával. Persze nem tűntek el azóta sem a keményebb szövegek, de a kifejezetten politikai oldalak mentén haladó trágár rokonfelemlegetés nem számít brillírozó politikai inkorrektségnek. Ahogy az erőltetett, épp ezért béna, most „megmondjuk a frankót a kormánynak elvándorlás-, elnyomás-, miegymásügyben” témákat sem érdemes idevenni. Ákos 2002-es A bosszú népe című dala egyértelmű üzenet a ballib térfélnek, ergo pártpolitikai fricska, a Quimby 2013-as Kivándorló Blues című dala okos társadalomkritika, de annyira nem kemény beszólás.

Ha választani kell, az elmúlt évek talán legsziporkázóbb politikailag inkorrekt szövege a Szabadtéri 4akkordos Performansz (Sz4P) Az új elit című száma, már csak ezért a sorért is: „Nekünk nincs kárpótlási jegyből varázsolt rózsadombi kilátás.” Mondjuk a szöveget jegyző Csóré Zoltán megtanulhatna végre tisztességesen énekelni.

Amúgy, ha már Sz4P, a Csóré Zoltán, Renge Zsolt (basszusgitár), Pázmándi Soma (dob, ének) és Varga Sámuel (szólógitár) felállásban üzemelő csapat tavaly zenerovatunk, a feltörekvők ügyét zászlajára tűző Ígéretes titánok hivatalos indulóját is megírta, nem kevésbé virtuóz szöveggel.

A dalra egyébként még a szerkesztőségben forgattunk egy videoklipet is, érdemes megnézni, ha még nem volt eddig meg.

További érdekességekért érdemes követni a rovatunk Facebook-, Tumblr- és Instagram-profilját is. Csak semmi trendcsinálás: hallgassatok menő magyar feltörekvőket!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.