A Toni Erdmann vitte el a Lux díjat

Tragikomédia a nagyvállalatoknál robotoló európai emberről. Németország Oscar-díjra jelölné a filmet.

R. Kiss Kornélia
2016. 11. 24. 14:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német komédia, a Toni Erdmann szépen szerepel a díjátadókon, most a Lux filmdíjat, az Európai Parlament díját nyerte meg, és ezt a filmet javasolja Németország az idegen nyelvű filmek 2017-es Oscar-díjára.

A Lux filmdíj az Európai Parlament tizedik évfordulóját ünneplő filmművészeti díja, amelyet 2007 óta minden évben olyan filmeknek ítélnek oda, melyek az európai kulturális sokszínűségről, az európaiak életéről és identitásáról, mindannyiunkat érintő, aktuális társadalmi kérdésekről, a kontinens jövőjéről szólnak.

Az indoklás szerint a Toni Erdmann a különc Winfried és felnőtt lánya kapcsolatát fanyar humorral bemutató alkotás, „az apa és lánya története, akik tragikomikus körülmények között próbálják újra felvenni a kapcsolatot, valójában azonban a film kortárs európai társadalom színfalai mögé kalauzolja a nézőt”. A keserédes komédia a nagyvállalati kultúra kritikája is. A történetben egy bohókás apa próbálja visszacsempészni egy karrierista anya és boldogtalan lánya életébe a humort.

Idén három film volt versenyben a Lux díjért, mindhárom az identitását kereső fiatal nemzedék szemével igyekszik értelmezni a világot.

A tunéziai Lejla Buzid első nagyjátékfilmje, a tunéziai-francia-belga koprodukcióban készült A peine j’ouvre les yeux (felnyitom a szemem) egy tizennyolc éves lány, Farah életét követi nyomon, akit a szülei orvosnak szánnak, ám az arab tavasz kezdete előtt nem sokkal a szülői tiltás ellenére csatlakozik egy politikailag elkötelezett rockegyütteshez. A tuniszi éjszakai élet örömeinek felfedezése közben szembetalálja magát az életét megfigyelő és behálózó rendszer veszélyeivel.

A svájci Claude Barras hagyományos stop motion animációs technikával készített egész estés filmje, a Ma vie de Courgette (életem cukkiniként) megható történet egy kilencéves kisfiúról, akinek édesanyja tragikus hirtelenséggel elhunyt, ezért árvaházba kerül, majd a hasonlóan nehéz sorsú gyermekek között új életet kezd.

A harminckilenc éves, német rendező, Maren Ade filmjét közönség és a kritikusok is szerették, és jóval több figyelmet kapott, mint amennyire egy vígjáték általában számot tarthat. A Cannes-i Fesztiválon mutatták be, ahol igazi fesztiválkedvenc lett – azt sem lehetett kizárni, hogy a fődíjat, az Aranypálmát viheti haza a rendező. A zsűri ehhez képest meglepő módon teljesen mellőzte a Toni Erdmannt, az alkotó végül a nemzetközi filmkritikusok Fipresci-díjával távozott.

Az alkotók a Brüsszeli Filmfesztiválon vigasztalódhattak, ahol a legjobb film lett a Toni Erdmann, és az Európai Filmek Sevillai Fesztiválján, ahol közönségdíjat kapott. Itt jelentették be, hogy a Toni Erdmannt az Európai Filmdíjra is jelölték, mégpedig öt kategóriában: a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb forgatókönyv kategóriájában is indul az elismerésekért, a főszerepeket alakító Sandra Hüllert és Peter Simonischeket a legjobb európai női és férfiszínész díjára jelölték. Olyan világhírű rendezőkkel versenyez itt Maren Ade, mint Ken Loach, Pedro Almodóvar és a román Cristian Mungiu.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.