Amikor az iskolában arabozzák a kislányt

Nem ködös elvek: életek, szenvedések. A Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm-fesztiválon jártunk.

Lakner Dávid
2016. 11. 12. 11:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokás az emberi jogok fogalma kapcsán intézményekre, aggódó nyilatkozatokra asszociálni. Mintha csak volna a valóság, annak számos igazi, megkerülhetetlen problémájával, mellette pedig az „életidegen”, ködös „emberijogizmus”, ami újabb és újabb szexuális orientá­ciókat tud csak kitalálni, s legfőbb problémája, ki melyik mosdóba menjen. Emberi jogaink megsértését kénytelenek vagyunk viszont észrevenni, amikor kisebbségbe kerülve korlátozzák a nyelvhasználatunkat, bűnözőként, másodrendű állampolgárként kezelnek minket valamely csoporthoz tartozás okán, vagy amikor egész egyszerűen lezuhannak az első bombák a szomszéd iskola mellett. Erre is jó az évente megrendezett Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm-fesztivál: olyan sorsokat hoz közel hozzánk, olyan életeket, szenvedéseket mutat meg, amelyekről talán nem is értesülnénk.

Embereket látunk, mint Mantas Kvedaravicius filmje, a Mariupolis esetében. Embereket, akiknek egyszer csak bombák becsapódása mellett kell folytatniuk mindennapjaikat.

És bár Ukrajna itt van a szomszédunkban, sokszor mégsem az embereket látjuk. Csak a területi vitákról hallunk,

a vezetők vitájáról és arról, hogy most állítólag valamelyik bokorban már tényleg fasiszták bújnak meg. Az Azovi-tenger partján fekvő Mariupol számunkra nem a mariupoli embereket jelenti, hanem a Mariupol címkét valamelyik híroldalon, a reggeli sztorit, hogy lám, újabb összecsapások történtek. Kvedaraviciusnál nem fasiszták bukkannak fel, hanem emberek a mindennapi teendőik végzése során. Lassan csordogáló dokumentumfilm ez, néhány intenzívebb résszel. A műfaj eredeti értelmét kapjuk, az események dokumentálását, azt, miként érinti a végállomás felé tartó villamost, a tánckört vagy a halászhajóján molyoló férfit a háború. A valóságos, a testközeli, amikor nem területi követelés van, és vezetői szupertalálkozó, hanem rombolás mindenütt és a remény, ez a mulatság lemehet még anélkül, hogy a bombák bezavarnának.

Kendőjét újra magára köti

November 13-ig fut a Toldi, a Művész, a Kino Cafe és az Art+ moziban, valamint a Blinken OSA Archívumban és a MagNet Közösségi Házban a Verzió dokumentumfilm-fesztivál, amelyet tizenharmadik alkalommal rendeznek meg Budapesten. A november 8-i nyitófilm, a Sonita egy afgán lány veszélybe került zenei karrierjét mutatta be. Édesanyja úgy döntött, eladja őt feleségnek, ám végül az ügyét maga a filmrendező, Rokhsareh Ghaemmaghami vette a kezébe. A fesztivál nyitóbeszédében a Krétakör alapítója, Schilling Árpád a filmről így fogalmazott: „Számomra ennek a filmnek Rokhsareh Ghaemmaghami a főszereplője. Az ember, aki történetesen nem férfi, hanem nő, és aki többre becsüli az életet a szabályoknál, és felszabadítja a rabszolgát. Sonita, ez a különleges ember elhagyja szülőföldjét, az örökségét, hogy az lehessen, aki csak akar. A beilleszkedés nem okoz nehézséget számára, hiszen mindig is értette a szabad emberek nyelvét, de a kendőjét végül újra magára köti. Igaz, akkor már szabad akaratából.” (MN)

Háború helyett „csak” a kilátástalansággal kell megküzdeniük Trencsényi Klára Reményvasútja főhőseinek. Főszerepben a hamar felnőtté váló tizenévesek és a magyar Gyermekvasút, amely még mindig, mintha csak a kommunizmusból lépett volna elő, őrzi a pajtáskodós fegyelmezettséget és a gyermeki komolyságot. – Csak most már az ott lévő gyerekek a Facebookon üzennek a következő állomáson lévő társuknak, ha a vonat elindult – hallhatjuk a vetítés után a rendezőtől. – Se felnőtt, se gyerek nem akarok lenni – a Légy jó mindhalálig főhőse helyett ezt a filmbéli fiútól, a nagyon is valóságos Viktortól halljuk.

És tény: ha magukra hagyottakról, elfeledettekről akarunk beszélni, nem árt, ha tényleg szembetalálkozunk olyanokkal, akiknek mindennapos tapasztalatuk ez a küzdelem.

Trencsényi filmje igényes, szép munka, a történet viszont igazán a film vége után kezd el hatni, amikor szembesülhetünk a rendezőnőtől a szereplők további életéről. A Reményvasútban látunk egy fiút, Gergőt, aki Kaposváron kíván tanulni, miközben a családja már Németországban él, és Skype-on csábítgatják, hátha ott jobb sora lenne. – Nem tudom, a magyar oktatás mégis jobb a németnél – mondja a filmben Gergő, hogy aztán Trencsényitől halljuk: mégis azon gondolkozik, talán jobb volna kimennie. És ugyanott vannak, csak minden egy kicsit rosszabb. A szülők egészségi állapota romlott, gondolkoznak, hogy jöjjenek-e haza, vagy mégiscsak a német nyugdíjrendszer lesz jobb számukra.

A magyar reformok működnek – látjuk a kormányplakátot az elsuhanó vonatablakból, de tényleg csak villanásszerűen, a film pont nem az ilyenekre igyekszik helyezni a hangsúlyt. Aztán már más plakátok hatásáról értesülünk: a filmbeli kislány, Kármen gázai apától származik.

– Amióta elkezdődött a migránsozás, bántják az iskolában, büdös arabnak szólítják, a jegyei is leromlottak

– értesülünk Trencsényitől. – Minden kis kirakódarab a mai valóságot tükrözi – teszi hozzá. Akad legalább szerencsés fordulat is: a filmben még kilakoltatást is látunk, Trencsényi szerint pedig több családtól is hallották a vetítéseken, hogy ők is szembenéztek már hasonlóval. Egy másik vetítésre viszont egy nagykövet jött el civilben, aki aztán munkát ajánlott a kilakoltatott asszonynak. Szerencsére már negyedik hónapja dolgozik is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.