Elárasztják a kockásinges hipszterek a Dürert

Francia és japán csemege a különlegesebb zenék kedvelőinek.

Lakner Dávid
2016. 11. 28. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December 1-jén az elvontabb, különleges zenéké lesz a főszerep a Dürer Kertben: az Emptiness Booking szervezésében érkezik a post-black metal francia sztárja, az Alcest, de itt lesz az instrumentális japán gyönyörködtetők csapata, a Mono is.

 Ha valaki azt mondja, köldökbámulós post-black metal, szinte azonnal vágják rá a szubkultúrában jártasak az Alcest nevét. Az ellentétek láthatóan vonzzák egymást: az utóbbi másfél évtizedben sikeressé vált zenekarok a black metal szigorúságát sikerrel vegyítették a felemelőbb, merengősebb hangulatokkal. A black metal már rég nem annyi, hogy a fagyos Norvégiában fekete-fehérre mázolt arcú fiatalok erdőt járnak, és a világgal szembeni haragjukról zenélnek. A szűklátókörűbbek nem is örülnek a „felhígulásnak”, mi viszont üdvözölhetjük, hogy egyre többen mernek nemet mondani a műfaji kötöttségekre. Az indie-ből és a pszichedelikus zenékből a nyolcvanas évek végén kisarjadt shoegaze zenék világát a black metallal vegyítve így jött létre az Alcest.

A siker leginkább Stéphane „Neige” Paut-é, aki maga is a black metal felől érkezett, hogy aztán az egyre szelídebb zenék felé mozduljon el. Bőven belekóstolt a legkíméletlenebb black metalba a Peste Noire-ral, majd a 2000-ben indult Alcest működése közben egy csodálatos, énekesnős albumra is jutott ideje 2009-ben Amesoeurs név alatt. (Egyébként Audrey Sylvain énekesnő pályájára is érdemes odafigyelni.) Az Alcest első két lemeze az igazán korszakalkotó: a Souvenirs d'un autre monde (2007) és az Écailles de Lune (2010) vegyítette a legkatartikusabb erővel a különböző világokat. Utána sokat finomodott a hangzásvilág, black metalos vokalizálásból is kevesebb lett. A 2014-es Shelter eddig talán a legvisszafogottabb produkció, de az idei, koncepciójában Japán felé forduló Kodama újra erőteljesebbre sikeredett. Az Alcest egyébként járt már nálunk: 2011-ben fellépett a budapesti Metalfesten.

És épp Japánból jön az est másik fellépője, a post-rockos Mono, ami jóval termékenyebbnek bizonyult 17 éve alatt az Alcestnél. A kísérleti zenékből kialakult, instrumentális post-rock egyik pionírjai ők, olyanok mellett, mint a skót Mogwai vagy az amerikai Russian Circles. A zene nagyját Takaakira Goto írja, és szerencsére jobbára elkerüli a post-rock zenékre leselkedő veszélyt: hogy a nagy gyönyörködtetésben, lebegésben teljesen súlytalanná váljanak. Legutóbbi, Requiem for Hell című albumuk, illetve annak elementáris erejű, 18 perces (!) címadója jobban nem is sikerülhetett volna. Hossza ellenére tényleg érdemes belehallgatni: az idei cseh Brutal Assault fesztiválon is játszott szám roppant pontosan van felépítve, a feszültség folyamatosan nő benne, hogy aztán csak kapkodjuk a fejünket – a címmel szemben nem a mélybe ránt, hanem az égbe emel.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.