Az én zeném nem rejtvény, amit meg kell fejteni

Elhunyt Lendvay Kamilló zeneszerző, Kossuth-díjas, háromszoros Erkel-díjas kiváló művész.

2016. 12. 02. 14:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhunyt Lendvay Kamilló zeneszerző, Kossuth-díjas, háromszoros Erkel-díjas kiváló művész, a Bartók Béla–Pásztory Ditta-díj kitüntetettje. A gyászhírt a Zeneakadémia tudatta az élete 88. évében eltávozott egykori tanszékvezető egyetemi tanáráról.

„Igen korán gyakorlati kapcsolatba kerültem a hangszerekkel. Megtanultam és kísérleteztem is a hangszerek-adta lehetőségekkel. Ez már korán megtanított az előadóművészet tiszteletére. Arra, hogy munkámban nemcsak én, hanem a muzsikusok is örömüket leljék, mindezt úgy, hogy soha nem alkudtam meg. Nem kellett engedményeket tennem a stílus rovására akkor sem, amikor erre bárki is, a közönség vélt ízlése, avagy bármilyen egyéb tényező kényszerített volna. Az én törvényem a dallam-harmónia hármas egysége. Ezt követtem hűen munkásságom évtizedei során ” – fogalmazott Lendvay Kamilló önéletrajzában. Ezt a hozzáállást érezték műveinek előadói is, akik nem egyszer meg is fogalmazták lelkesedésüket a Lendvay-művek kapcsán. „A legjobb értelembe vett »mai, modern« zene, amely messzemenően figyelembe veszi a műfaj, a hangszeres lehetőségek és így az előadók szempontjait. Ezért különösen szeretjük a darabot, mert ezek a szempontok nem mindég érvényesülnek jelenkori »zeneszerzői« körökben” – írta a Bartók Vonósnégyesnek dedikált II. vonósnégyeséről a kvartett primáriusa, Komlós Péter. Szakály Ágnes Liszt-díjas cimbalomművész például azt fogalmazta meg Lendvay Kamilló cimbalomra írt művei kapcsán, hogy azok nemcsak a hangszer technikai lehetőségeit aknázzák ki, hanem megmutatják széles dinamikai koloritját, „alkalmat adva mind az előadó, mind a hangszer lelkének kibontakozásához”.

Lendvay Kamilló zeneszerzői pályája kifejezetten Bartók Béla hatása alatt, az 1950-es években indult, később hatott rá a lengyel iskola is. Szinte minden műfajban komponált, jelentősek operái, oratórumai, zenekari művei, a hangszerek széles skálájára íródott versenyművei, kamara- és kórusművei, ezen belül kiemelkedik fúvószenekari munkássága, ami azért sem meglepő, mert kiválóan trombitált, katonaéveit például a Légierők Zenekarának trombitásaként töltötte. Művei többségéből felvétel is készült, A tisztességtudó utcalány című operájának lemezfelvétele 1979-ben megkapta a párizsi Grand Prix International du Disque Lyrique kitüntetését. Lendvay Kamilló műveit nemcsak itthon ismerik, játsszák szerte a világban, többek között Amerikában is.

Karmesterként is sokat dolgozott, vezényelt a Szegedi Nemzeti Színházban, az Operettszínházban, zenei vezető volt az Állami Bábszínházban, a Magyar Néphadsereg Központi Művészegyüttesénél, évtizedeken át a Magyar Rádió lektoraként is tevékenykedett. Életműve fontos része volt az oktatás: húsz éven át tanított a Zeneakadémián, ebből tizenhat éven át, egészen 1992-ig tanszékvezető egyetemi tanári beosztásban.

Saját zeneszerzői stílusáról úgy fogalmazott: „Itt élek a XX–XXI. században. Nyitott vagyok. Érdekel az Új Zene. Az Ars Nova, ha ez a zene őszinte és szellemisége, érzelmi világa közel áll hozzám. De taszít és elkerülöm az önkényesség, az öncélú divatok pillanatnyi csapdáját, amikor feje tetejére állítják a világot. Az én zeném nem rejtvény, amit meg kell fejteni.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.