Világversenyt hirdetett a Zeneakadémia, a megmérettetést 2017. szeptember 10-től 17-ig tartják majd első alkalommal. A későbbiekben márciusban rendeznék a versenyt, amelyhez fesztivál és tudományos konferencia is kapcsolódik.
Bartók Béla születésének 135. évfordulója kapcsán, a Bartók-év januári bejelentésén hangzott el először: a zeneszerző nevével egy olyan nemzetközi versenyt indítanak 2017-ben, amelynek jelentős lesz az országimázsra gyakorolt hatása is, és amely a nagy világversenyek szintjén, komoly összdíjazással és világhírű művészek részvételével zajlik. Erről a versenyről tudhattunk meg kedden konkrétumokat, azzal egy időben, hogy a rangos megmérettetést nemzetközi szinten hivatalosan is meghirdették.
A Bartók Világverseny és Fesztivál ötletgazdája, Vigh Andrea hangsúlyozta:
Bartók itt van otthon Magyarországon, a Zeneakadémián, és Bartók örökségének ápolása igazán magyar ügy.
A Zeneakadémia rektorasszonya arról is beszélt, hogy most a hegedűsökkel kezdenek, de azt szeretnék, ha három periodikát felölelő verseny lenne, amelyben a hegedűt mindig a zongora, majd a kamarazene kategória követi. Éppen ezért sűrűbben is szervezik meg, hiszen az egyes kategóriák között így is több év telik majd el.
Azt, hogy pontosan hány évente hirdetik meg, még nem tudni, az előzetes tervek két-három évről szólnak. Vigh Andrea azt is elmondta: a zeneszerzőket is bekapcsolnák a programsorozatba, tőlük olyan műveket várnának, amelyek a verseny kötelező anyagába kerülhetnek, a Zenetudományi Intézet közreműködésével pedig tudományos konferenciát is rendeznek.
Richter Pál, a Zenetudományi Intézet igazgatója arról is beszélt, hogy a zenetörténeti előadásokat nem csak végzett kutatók tartják majd, szeretnék ugyanis megszólítani a külföldi egyetemek doktoranduszait, ezzel azt szeretnék elősegíteni, hogy a külföldi doktoriskolákban a Bartók-témát folyamatosan szinten tartsák.
A verseny díjazása kiemelt lesz, igaz, a legnagyobb versenyekkel nem tudja tartani a szintet, de hazai viszonylatban egészen kiemelkedőnek minősül: az első helyezett 22 ezer, a második 11 ezer, a harmadik pedig 8 ezer eurót vihet haza. Csonka András kulturális igazgató elmondta: a négyfordulós versenyre március 26-ig videofelvétellel jelentkezhetnek a 30 év alatti versenyzők, akik közül negyvenen kerülnek be az elődöntőbe. A középdöntőbe tizenketten jutnak, a döntőbe pedig hárman. A döntőben a Liszt Ferenc Kamarazenekar kíséri majd a versenyzőket, és mindegyik fordulóban szerepelnek majd Bartók-művek a kötelező anyagban.
A zsűri kilenctagú, hárman magyarok: Szabadi Vilmos, Kelemen Barnabás és Baráti Kristóf. A hat nemzetközi szaktekintély mindegyike kötődik valamelyik nagy hegedűversenyhez, közülük ketten európaiak – az olasz Salvatore Accardo és a Hannoverben tanító Krzysztof Wegrzyn –, ketten amerikaiak – Joel Smirnoff és Ivan Zenaty –, és ketten ázsiaiak, ők a szingapúri hegedűverseny alapítója, Csien Csou és a japán Simizu Takasi.
Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója arról is beszélt, hogy a verseny képi megjelenítésében a nemzetközi versenyképességet tartották szem előtt, de szerették volna valamilyen formában megjeleníteni Bartók rejtett személyiségjegyeit. Ezek közül a háttérbe vonulását emelte ki, amely a dizájn számos elemében észrevehető, ahogy a híd metafora is, amelynek értelmében Bartók hídján keresztül egy kis ország, Magyarország a nagyvilághoz kapcsolódik. A verseny népszerűsítéséért széles körű kampányba kezdtek, többek között a vezető világlapok, a szakmagazinok és a közösségi média területén is.
Bár a versenyt fesztivál is kiegészíti, 2017-ben az idő rövidsége miatt ez néhány programra korlátozódik, például a közönségnek szóló, az elhangzó művek megértését segítő előadásokat takar, idővel azonban egy sokszínű, a szakmai mellett családi programokat is tartalmazó fesztivállá növi ki magát a verseny kísérőrendezvénye.