Egy trükkös droid lehel életet a hanglemezbe

Egyre többen vesznek hanglemezt, amelyet akár lejátszó nélkül is meg lehet hallgatni.

Balogh
2016. 12. 06. 14:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vettem néhány hanglemezt, s megmutatnék néhány dalt az ismerőseimnek, de nincs nálam lemezjátszó, milyen kár. Ezt a digitális korban talán furcsa problémát alapul véve készített egy izgalmas kütyüt Logan Riley.

A RokBlok névre keresztelt eszköz – amelyet az amerikai üzleti magazin, a Fast Company honlapján mutattak be – a lemezen forogva kelti életre a hangokat. Így valóban nem kell lemezjátszó, mi több, Bluetooth segítségével vezeték nélküli hangfallal is összeköthető, egyetlen gombnyomással.

Az ötlet egyébként nem új: az eszköz működési elvét a hasonló megoldáson alapuló, ám hangminőségben nem túl erős, 1970-es évekbeli japán Tamco találmánya adta. A Soundwagon egy játék Volkswagen kisbusz, amely ugyanúgy körbejár a lemezen, így szólaltatva meg. Ha szemfülesek vagyunk, és még szerencsénk is van, a termék száz dollárért elvileg még ma is beszerezhető.

A RokBloknak nem célja, hogy kiváltsa a lemezjátszó nyújtotta zenehallgatási élményt, inkább lehetőséget ad arra, hogy bárhol belehallgathassunk a lemezekbe – mondja az ötletgazda. Riley egyébként közösségi finanszírozással szeretné megoldani a gyártást, ezért a Kickstarterön indított kampányt. Aki hozzájárulna a fejlesztéshez, megteheti – ha a kampány sikeres lesz, cserébe az elsők között juthatnak hozzá az adományozók a RokBlokhoz. A termék tervezett piaci ára 99 dollár lenne.

Az izgalmas fejlesztésnek az ad igazán aktualitást, hogy a digitális térhódítás – a letöltések, illetve a netes zenehallgatás robbanásszerű felfutása – ellenére újra menő lett a sokszor tévesen bakelitként is emlegetett hanglemez. A statisztikákat böngészve szembetűnő, hogy az elmúlt egy évtizedben jelentősen megugrott az eladott darabszám. Ugyan a cd-hez vagy egyéb digitális formátumokhoz, letöltésekhez képest ez elenyésző, az Egyesült Államokban a 2007-ben értékesített 1 millióhoz képest 2013-ban már 6 millió lemezt vásároltak.

A trend Magyarországon is hasonló. A Mahasz statisztikái szerint 2003 óta elég masszívan nőtt az eladott hanglemezek – nagy-, illetve kislemezek – száma. 2003 és 2010 között nagyjából évi 500 és 4000 között fogyott belőle – a csúcsév 2006 volt 4973-as példányszámmal –, 2011-től megugrottak a számok. Öt éve még 9000, 2013-ban 14 719, két éve 24 132, tavaly már 34 467 darabot adtak el egy év alatt.

Ez persze összehasonlíthatatlan a cd-k eladott példányszámával, amely a csúcsidőben – 2004-ben, valamint 2006-ban és 2007-ben – 5 millió körül mozgott. A számok innentől folyamatos csökkenést mutatnak. Tavaly már 1 millió alá esett az eladott darabszám.

Mindeközben a magnókazetták eladási számai is folyamatosan csökkennek. 2003-ban még 1,6 millió, 2011-ben már csak 84 ezer ment el belőlük. 2014-ben a statisztika szerint 703, tavaly pedig 1545 kazettát vettek, és itt kizárólag magyar zenekarok anyagairól van szó.

Azonban a hanglemezhez valamelyest hasonlóan, egy-két éve a kazetta is ultratrendi lett, még ha ez nem is látszik a számokon, akad ugyanis nem egy olyan – egyebek között a magyar feltörekvőkkel foglalkozó zenerovatunkban, az Ígéretes titánokon is feltűnt – banda, amely például kizárólag kazettán adott ki fizikai formában dalokat, illetve több zenekar közös akcióban válogatásalbumot jelentetett meg így.

A briteknél a lemez múlt héten lenyomta a digitális albumokat

Közben épp cikkünk megjelenésekor jött ki az a témába vágó adat a BBC-n, hogy Nagy-Britanniában a vásárlók először költöttek többet hanglemezvásárlásra, mint digitális albumokra. A brit szórakoztatóipari termékek kiskereskedelmi szövetségének (ERA) statisztikái szerint a múlt héten a britek 2,4 millió fontért vettek vinileket, míg utóbbiakért 2,1 milliót fizettek. Az ERA összesítése alapján ez 120 ezer hanglemezt és 295 ezer digitális lemezt jelent.

Egy évvel korábban egyébként ugyanezen a héten – a nagy karácsonyi rohamban – 4,4 millióért vásároltak digitális albumokat, míg 1,2 milliót költöttek hanglemezekre. Mint írják, a hanglemez a szigetországban is majdnem teljesen eltűnt, ám 2007 óta elindult az eladások növekedése. A nagy buzgás ellenére azonban továbbra is a piaci bevételek mindössze két százalékát adja, s az eladások különösen karácsonykor pörögnek fel. A digitálisalbum-eladás közben az online zenehallgatás (streaming szolgáltatások) mind népszerűbbé válása miatt csökkenő tendenciát mutat. A BBC/ICM közvélemény-kutatása szerint hanglemezt sok olyan vesz, aki amúgy online hallgat zenét – YouTube-on, Soundcloudon, iTuneson, Bandcampen, Spotifyon, Deezeren vagy más hasonló felületen –, s azzal támogatja, vagy épp tiszteleg a szeretett előadói előtt, hogy lemezeit vinil formátumban veszi meg. Az így vásárlók 48 százaléka soha nem teszi fel a lemezeket, hét százalékuknak még lemezjátszója sincs.

###HIRDETES2###

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.