Az örökérvényűségre kell törekedni, nem a véglegességre. Arra, hogy az adott pillanatban a lehető legőszintébben és leghitelesebben átadhassuk a közönség számára azt az élményt, amely a művel való első találkozáskor és a darabbal foglalkozás során folyamatosan ér bennünket. Nem tudok elképzelni ennél magasabb célt – olvashattuk Kocsis Zoltán sokszor, sokak által idézett, ars poeticának is beillő gondolatait az elmúlt hónap során. Nem véletlenül idézték ezeket a sorokat: az előadóművészet lényegét fogalmazta meg a november 6-án elhunyt zeneóriás.
Most a Müpában olyan műsorral emlékezik rá az életének utolsó nagy szakaszát meghatározó együttese, az általa 1997 óta vezetett Nemzeti Filharmonikus Zenekar, amelyek valamilyen módon Kocsis Zoltán zeneszerzőkhöz, kompozíciókhoz és előadókhoz fűződő kapcsolataira reflektálnak.
A december 10-i hangverseny Mozart Requiemének részletével indul, majd a zeneszerző d-moll zongoraversenye következik, amelyet most a zongoraművész-karmester apja nyomdokaiba lépő ígéretes fiatal tehetség, Kocsis Krisztián ad elő. Perényi Miklós gordonkaművész, Kocsis Zoltán egyik kedvenc kamarapartnere a Rahmanyinov művéből készült Vocalise-átiratát játssza, amelyet közösen szólaltattak meg egykor.
Kocsisnak egy másik Rahmanyinov-mű az egyik kedvence volt. Ez a Vesperás, amelynek részleteit a Kocsis által számtalan alkalommal dirigált Nemzeti Énekkartól halljuk, vezetőjük, Somos Csaba vezényletével. Az est három karmestere közül a második Kovács János, akivel Kocsis szoros szakmai kapcsolatban állt, különösen betegsége idején, az utolsó időszakban.
A harmadik Eötvös Péter zeneszerző, aki Bartók-művekkel búcsúzik a barát-pályatárstól: egy kórusművel, a Cantata profanával, valamint a Négy zenekari darabból idézett Gyászindulóval.
Kocsis Bartókhoz fűződő viszonyát senkinek sem kell magyarázni: október 7-én a Müpában tartott utolsó fellépésén is Bartókot vezényelt, A kékszakállú herceg várát és A csodálatos mandarint, amelyeket a Bartók Új Sorozatban még az idén megjelentetni tervezett. A Bartók-életmű világhírű interpretátora és legalaposabb ismerőjeként nemcsak szerkesztette ezt a sorozatot, de azon a zongoradarabokat maga játszotta és a legtöbb zenekari művet is maga vezényelte.
A koncertet december 10-én este fél nyolckor a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben tartják, az estre már hosszú ideje minden jegy elkelt.