Mandalákká lényegülő bérházbelsők, ég alá falazott épületegyüttesek, aszimmetrikus egyensúly, neon levegőtlenség. Alakok és színek sehol, csak a náluk sokkal többet sejtető formák és árnyalatok. Czigány Ákos Földek című kiállításán absztrakttá tett lakhelyeket és klausztrofób menedékeket látni. Nem döntő pillanatokról készült, kérdéseket a végtelenhez intéző pillanatképeket.
Czigány Ákos alkotásaival számos egyéni és csoportos kiállításon találkozhattunk az elmúlt esztendőkben. Munkáit rangos magángyűjtemények mellett a Magyar Fotográfiai Múzeum, a Pannonhalmi Bencés Főapátság Kortárs Művészeti Gyűjteménye, illetve a székesfehérvári Szent István Király Múzeum őrzi.
Művészetének alappilléreit a magyar konstruktivista hagyomány, a Bauhaus térélménye és a konceptualizmus szellemi háttere adja – bocsát utunkra a Várfok Galéria bejárata mellé ragasztott kísérőszöveg. Hamar világossá válik azonban, hogy a felsoroltak futópályafények csupán, amelyek a falra tett kópiák föld(i)től való elemelkedési pontjait láttatják. Czigány ugyanis mintha dobbantóként használná a fotográfia médiumát, hogy segítségével a fényképen jócskán túlmutató témakörökről tudakolódjék.
A Földek című tárlat impozáns válogatást vonultat fel a Lucien Hervé- és Rodolf Hervé-díjas fotós közelmúltban készített sorozataiból. Emberek egyiken sincsenek. Helyettük düledező-robusztus nyomaik, az időnek kitett és a térbe különféleképpen beavatkozó építmények szervezik a kompozíciókat.
Legújabb ciklusában (Gazdaság) a látóhatárt elálló gazdasági épületekre vetül Czigány tekintete. Mintha vetésbe tévedt vadak szemével láttatná a horizontot. Burjánzó vegetáció és romló épített környezet találkozik objektíve előtt. És úgy fest, ahol a szem elfárad, ott összeér egymással fölszántott föld és fésületlen ég.
Az Otthon című sorozat légüres, éteri térre nehezedő házai elsőre maketteknek tűnhetnek. Pedig valódiak. Czigány számára viszont konkrét helyüknél sokkal izgalmasabb a mértanuk. A valóságból sebészi pontossággal kimetszett egyszerű formák különös módon sterilek és életteliek egyszerre. Jelenthetnek pusztán sziluetteket, de felsejlenek általuk a falak mögött élő emberek is. Se hely, se színek. Kopás és repedés csak, vagyis az időjárás által megpróbált felületek – vak térben ázó, hatalmas teafilterek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!