– Kétszer is válaszolt Tőzsér János Eszmélet-kritikájára: míg az elsőben azt írta, az Eszmélet nem szívügye, a másodikban már kedvencévé avatta a költeményt. A metafizika-professzor szerettette meg önnel?
– Mondhatni, igen. Az ő kritikája elolvasásáig nagyképűen elsiklottam e remekmű fölött, szégyellem is utólag, de hát nem ez az egyetlen remekműve József Attilának, amit – muszáj bevallanom – csupán a roppant népszerűsége miatt, holmi elitista sznobságból lefitymáltam. Ilyen volt évtizedekig a viszonyom például a Dunánál-hoz vagy az Ódához.
– Hangsúlyos szempont az elbírálásnál, hogy az ember szereti-e a verset, tetszik-e neki? Pór Péter például azt írta, az a benyomása, hogy Tőzsér „nem szenvedheti” az Eszméletet, és ön is már első írását is azzal nyitotta: szívét jelölte meg elbírálási fórumként.
– Erre nem merek egyértelmű választ adni, már csak azért sem, mert, ismétlem, az Eszmélet eddig nem volt szívügyem, ellentétben az életmű 99 százalékával. Most viszont hajlok azt gondolni, ez az egyik legmagasabb csúcsa az életműnek, persze a többi száz csúcs mellett. És így hogyne szeretném.
– E miatt a József Attila-szeretet miatt is érkezhetett annyi válasz Tőzsér János cikkére? A filozófus lapunknak adott interjújában vetette fel, hogy ha a Hadjárat a semmibe című versről írt volna, biztosan nem érkezik ennyi válasz, de József Attilát szerinte afféle szent tehénként kezelik.
– Ezt a szent tehén dolgot, hogy egy politikus szavát idézzem, csacsiságnak tartom. Éppenséggel a hozzám legközelebb álló fiatal költők általában nem vonzódnak J. A.-hoz, a költészetéhez. Már jó régóta nincs ő divatban, például a politikai költészete miatt sem, a kommunista kultúrpolitika favoritjaként is megkapta és -kapja a magáét, nem beszélve a Nyugat szellemiségét magukénak valló idősebb korosztály viszonyulásáról.
Talán ismeri Nemes Nagy Ágnes egyik kései esszéjét, amit nagy idoljához, Babits szelleméhez írt, s amelyben töredelmesen bevallja, hogy bizony, az évtizedekig eltagadott József Attila-i szenzáció mostanra őt is magával ragadta, olyannyira, hogy a kor legnagyobb, legzseniálisabb költőjének immár nem a szeretett Mesterét tartja, hanem ezt a vadóc proligyereket. Karikírozom a szavait, de érdemben abszolút hűen idéztem. Vagy például Weöres Sándor, aki ugyan soha nem szerette J. A.-t, mégis a leggyönyörűbb portrét, egy négysorost ő írta róla.