Mint mikor Georges Méliès elment a Párizs melletti cirkuszba, és látta, hogy ott a Lumière-filmeket vetítik – Pálfi György rendező foglalta így össze a VR-technikával való találkozását. Illetve felismerését: egyre több mindent tesz lehetővé ez a filmesek számára, de „még nem csinálják elég jól a hasonló filmeket”. Állítása szerint előkép nélkül vágott bele így a munkába, amire az '56-os emlékév alkalmából kérték fel, és ami végül a Terror Háza Múzeum időszaki kiállításának képében öltött testet. Bár az emlékév egyik legjobb húzásáráról van szó, és már a második hat filmet mutatták be, mégis kevesebbet hallani erről, mint a Dózsa László-féle plakátbotrányról vagy a Desmond Child által magától plagizált '56-os himnuszról. Már csak a forradalom méltó emlékezete miatt is érdemes ugyanakkor túl is lépni a „halszagú Magyarországon” való dühöngésen, és belenézni mondjuk Pálfi György rövidfilmjeibe.
A technikáról mostanra már sokat lehetett hallani. Lényege, hogy egy headset felvétele után egy virtuális valóságba kerülünk. Ha elfordítjuk a fejünket, a kreált világban fordulunk: mintha csak ott lennénk a filmben, testközelből nézhetjük az eseményeket. Az '56-os forradalomra emlékező kisfilmek kapcsán ez különösen ötletes megoldás. Amit Matúz Gábor filmje, a Nincs kegyelem kétdimenziós eszközökkel oldott meg, azt itt a technika segítségével tökéletesítik. Már nem csupán olyan, mintha az ablakból hallgatnánk a forradalom ünnepét: a headset segítségével be is kerülhetünk a történetbe, tapintható közelségbe hozva évtizedes emlékeket, történelmi tapasztalatokat.
Éppen 360 fokos VR-filmeket néztem a tableten, amikor csörgött a telefonom, és érkezett a felkérés az '56-os projektre – emlékezett vissza a hétfői filmbemutatón a Hukkle és a Taxidermia rendezője. A megvalósításra persze még nincs kész technikai válasz: ők például különböző irányba fektetett fényképezőgépeket raktak össze. A kérés az volt, hogy a filmek a hétköznapi hősökről meséljenek, ez pedig nyilván nem volt Pálfi ellenére sem. „Tömegfilmet kellett gyártani, és ez egy igen jó rendezői kihívás volt” – mondta. Tizenkét film született, „tizenkettőt lőhettünk, így tizenkétféle zsánert próbáltunk ki.” Tíz fikciós, illetve kettő dokumentumfilm született. Pálfi szerint, bár elsőre azt hinnénk, utóbbiak kevesebb izgalmat nyújtanak, hisz csak emberek ülnek és beszélnek, de valójában ezek is teljesen magába szippantják a nézőt. Négy embert tudtak a technika segítségével leültetni egymással szemben, mi pedig nézhetünk bármelyikükre, az fog megszólalni, az beszéli el történetét. Ki a harcokról mesél, ki egy irat átadásának megtorlásáról, más pedig arról, hogyan bukkant töltényekre a Kálvin tér sarkán – tette hozzá.