Nincs könnyű dolgunk, mikor a Nincs kegyelem műfaját próbáljuk meghatározni: dokumentumfilm ez? Játékfilm dokumentarista elemekkel? A fikciós elemek mennyiben szolgálják a forradalmi történések modellezését, s mennyiben építenek történetet és karaktereket? Az erotikus jelenetekben például csak úgy bővelkedünk: mit hivatottak ezek kifejezni, mit árulnak el a szereplőkről, a tragikus eseményeket akkor megélőkről? Mintha még a szexualitás megélése is mást és mást mutatna: ki menekül a magánéletbe és szerelembe, ki feszültséget vezet le. Egymásnak esnek, de szerelemnek már nyoma sincs: a nő hitén a büszke ateista gúnyolódik, mire az ráförmed, ne érjen a nyakában lévő kereszthez. S az ábrázolásmód kifinomultsága, árnyaltsága szerencsére a film egészére igaz lesz.
Rendhagyó filmet tett le az asztalra Matúz Gábor: a játékfilmes és dokumentarista elemek a kezdeti szokatlanság ellenére egyre inkább erősítik egymást, míg a végére hátborzongató egységbe forrnak. Az 1956. december 8-ai salgótarjáni sortűz körüli napokról történészek, túlélők mesélnek nekünk, s aztán a következő pillanatban már ott is találjuk magunkat az események közepében. Kahler Frigyes és M. Kiss Sándor idézik fel a történelmi kontextust, hogy nem sokkal később profi színészek játékában elevenedjenek meg a valós történések. A film egyik legnagyobb erénye ez a kettősség: a kommunista vezetők szándékairól szóló száraz elbeszélésekről váltunk át az események megmutatására, a konkrét emberekére, akiknek az életét végérvényesen megváltoztatták, tönkretették, vagy egyenesen elvették a kegyetlenségek.
Kettős hatalom alakult ki: a kádári vezetést nem fogadták el, a munkástanácsok nem kívántak alkudozni a kommunista politikusokkal. Kádár végül úgy döntött, felszámolja a kettős hatalmat, az erőszak nyelvén fejezi ki, mit is érdemes innentől irányadónak tekinteni. Ezeket halljuk többek közt a szakértőktől: fekete háttér előtt elemeznek, mi pedig bólogatunk, hát igen, ez és ez mozgatta a résztvevőket. S máris a szereplőket látjuk, Törőcsik Marit, Györgyi Annát, Gáspár Tibort és a többieket: mennyire más fénytörést kap rögtön minden! Rideg számításra gondolunk, szembehelyezkedő álláspontokra: ő lecsukatja a munkástanácsi vezetőket, a másik kimegy és tiltakozik ez ellen, előbbi a tömegbe lövet. Cselekvés, ellentámadás, védekezés.