Tízéves a Buda Folk Band, hajnalig tart a mulatság

Tudta, hogy közvetve még a Rolling Stones is inspirálta a táncházmozgalmat?

2017. 02. 18. 13:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állandóan változó világunkban tíz év nagy időnek számít egy zenekar életében, és egyszersmind bizonyítéka annak, hogy a kezdeményezés életképes. Amikor erről kérdezem a Buda Folk Band tagjait, a brácsás Éri Márton elmeséli: amikor megalakultak, mindössze egy felkérésnek tettek eleget, a lengyelországi Szczecin városába hívták őket, és alkalmi felállásban, akkor még név és különösebb koncepció nélkül „összekaptak” egy formációt. Ez a fellépés azonban annyira jól sikerült, hogy úgy érezték: érdemes folytatni, mert van értelme és jövője. Ennek persze gátat szabott az, hogy olyan zenészeket válogattak össze, akik egyébként is játszottak más zenekarban, így idővel kissé átalakult a formáció, és létrejött a Buda Folk Band.

Első lemezük, a Sűrű Vándor 2011-ben jelent meg, aztán az igazi áttörést a 2013-as Magyar Világi Népzene hozta meg, ez az album 2014 januárjában a rangos világzenei ranglista, a World Music Charts Europe 2. helyén állt, a 2015-ös Saját gyűjtés szintén sikert aratott. Amikor a népzene feldolgozására vonatkozó elképzeléseikről kérdezem, illetve arról, milyen hatások irányították őket, Éri Márton azt mondja: ez részben abból fakad, hogy az ő és Csoóri Sándor „Sündi” édesapja is a Muzsikás tagjaként már a hetvenes évektől játszottak feldolgozásokat.

Ezek ugyan már akkoriban is kicsit megosztóak lehettek, de a táncházmozgalom hőskorában nem volt intézményesített népzeneoktatás, így természetesen mindenki más műfajból érkezett, a legtöbben gitároztak, és valamelyik nyugati beat zenekar slágerein nőttek fel. – Kezdetben ezek a Muzsikás-számok teljesen más hangszerelésben szólaltak meg, dobbal és basszusgitárral, mellette autentikus népi hangszerekkel, egyfajta blues-os utánérzéssel, úgyhogy a mi „magyar világi népzenénknek” is volt előképe, legalábbis mi ezt hoztuk otthonról – meséli Éri Márton. Hozzáteszi: mindettől függetlenül, ha valaki városban él, annak számára elkerülhetetlen, hogy találkozzon azokkal a műfajokkal, amelyek recens kulturális elemei a mindennapoknak, mint a jazz, a swing, a blues, de idetartoznak az elektronikus zenék is. Ezekből a különböző zenei irányzatokból szívesen és bátran merítettünk annak idején, hozzáadtuk a saját elképzeléseinket, így született meg belőle a „Magyar Világi Népzene” – mondja.

Salamon Soma, a zenekar harmonikása ennél tovább megy, szerinte sok idős táncházas azért esett szerelembe a népzenével fiatalkorában, mert az emlékeztette őket arra a hangzásra, amit a rock együttesekben is szerettek. – Kíváncsi volnék, mit szólnának a Rolling Stones tagjai, ha tudnák, hogy a zenéjükkel tulajdonképpen egy egész táncházmozgalmat inspiráltak, még ha közvetetten is – fogalmaz Salamon Soma. A Rolling Stones és köztünk van egy másik fontos párhuzam is: ahogy számukra is mindig fontos volt, hogy ne távolodjanak el a gyökerektől, és ezért rengeteg blues-zenésszel léptek fel Bo Diddley-től kezdve Muddy Watersen és Aretha Franklinen át Buddy Guy-ig, úgy mi sem tagadjuk meg a mi mestereinket – teszi hozzá Éri Márton.

A Buda Folk Band a népzenét mai napig autentikus formában, saját funkciójában is játssza, és minden bizonnyal ez a kulcsa annak, hogy a népzene náluk természetes zenei anyanyelvként működik, így más perspektívából is hitelesen meg tudják közelíteni. – Abban a korszakban nőttünk fel, amikor a mesterzenészek még éltek, és ez a zene az élő kultúra eleme volt, megtanulni leginkább a maga hagyományos közegében lehetett, szemben a mostani állapottal, amikor a népzene és a néptánc oktatása intézményesített, de már alig akad olyan idős mester, akitől még tanulni lehet – mondja Salamon Soma.

Emlékeztet arra is, hogy bár Magyarországon már régóta folyik népzenekutatás, a táncházmozgalom azonban új szemléletet hozott. Amíg korábban a gyűjtött népzene a kutatási analízis tárgya volt, illetve a magas kultúrához felhasználható forrás, a mozgalom vetette fel a lehetőségét annak, hogy ezt eredeti funkciójában is be lehet emelni a mindennapokba, akár városi közegbe is. – Az a meglátásom, hogy az elkövetkezendő jövőnek az lesz a legnagyobb kérdése, miként működik majd a népzene hagyományozódása, az átadás-átvételi folyamat, amely kevés példától eltekintve megszűnt, tehát maga a mester-tanítvány viszony és ez a fajta tanulási módszer hogyan lesz majd átemelhető a városi kultúrába és az intézményesített oktatásba – teszi hozzá Salamon Soma.

Ugyanakkor a táncház maga is egy kísérlet része volt – hangsúlyozza Éri Márton, hiszen – mint mondja – Martin Györgyben és kortársaiban fogant meg a gondolat, hogy vajon egy Budapesten felnőtt fiatalember, aki addig nem találkozott néptánccal, pusztán a felgyűjtött táncanyagok ismeretében, azok tanulmányozásával képes-e anyanyelvi szinten megtanulni egy tőle időben és térben távol eső autentikus közösség táncait. Ezen táncok motívumkészletéből az improvizáció eszközével élve pedig képes-e hasonló kulturális értékeket létrehozni, mint az adott táncanyagot nemzedékről nemzedékre átörökítő közösség tagjai. – Kezdetben nem lehettek teljesen biztosak benne, hogy ez működni fog – jegyzi meg, hozzátéve, hogy a kezdeti időszak tele volt útkereséssel, és ezért akkoriban nem is azon volt a hangsúly, hogy autentikus formájában, ugyanúgy szólaljon meg a népzene, hanem hogy annak eredeti funkcióját átemelhessék a városi közegbe, és ennek megteremtsék a kereteit. Például megtalálják azt az egyszerű táncrendet, amelyet az emberek többsége különösebb tánctudás nélkül, könnyedén elsajátíthat, és amely hamar közösségi és sikerélményt okoz. – A kísérlet természetesen bejött, ma már a magyar táncházmodell az Unesco Világörökség része, egy sikertörténet, ugyanakkor nem érdemes elfelejtenünk, hogy honnan jöttünk és hová tartunk – mondja Éri Márton.

Szombaton a Fonóban a Buda Folk Band számos hagyományőrző mesterrel muzsikál majd együtt. – Tulajdonképpen mondhatnám azt is, hogy Mérában a rokonaim élnek, hiszen az ötvenes évektől datálódik ez a kapcsolat, akkortól járt ide nagyapám, Martin György és felesége, Borbély Jolán gyűjteni, és mindig Mérában volt a bázis – meséli Éri Márton. – A Hangya és a Tötszegi család fogadta be a nagyszüleimet a gyűjtőutak során, amelyekre időnként az édesapámat is elvitték. Később próbáltuk még szorosabbra fűzni ezt a viszonyt, így lett a testvérem keresztanyja a mérai kántor, Hangya Katalin, én pedig Mérában konfirmáltam, közben a népzene szeretete miatt folyton a falusi zenészeket lengtük körül. Ez egész gyermekkoromra hatással volt. Így ismertem meg Fodor Neti Sándort, az Árus családot, vagy a Toni családot, közülük most is többen jönnek erre a születésnapra zenélni. Ők egyrészt a mestereink, másrészt kollégák, harmadrészt gyermekkori barátok – mondja.

A tízéves jubileumot a zenekar egész év során ünnepli majd, a sorozat nyitónapja most szombaton lesz koncertekkel, disznóvágással, gyermekprogramokkal, táncházzal, a lezáró eseményt pedig októberben tartják a Müpában, a két esemény között pedig számos hazai és külföldi fesztiválon muzsikálnak majd, készülnek egy új lemezzel, de terveznek egy nyári tábort is. Éri Márton és Salamon Soma áprilisban a Zöld-foki-szigeteken az Atlantic Music Expón képviselik a zenekart, de jelen lesznek az idei Womexen is. Idén két fontos turnéjuk is lesz: év végén Amerikában koncerteznek majd, Szingapúrba pedig egy olyan előadással utaznak, amelynek Novák Péter a rendezője, Appelshofer János a koreográfusa, Csoóri Sándor „Sündi” pedig a zeneszerzője.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.