Kilenc év alatt Közép-Európa egyik legnagyobb zeneipari rendezvényévé nőtte ki magát a Tallinn Music Week (TWM), amely immár több, mint egy egyszerű fesztivál vagy pár száz, a könnyűzene világában dolgozó szakmunkás jópofa találkája. A fókusz persze továbbra is a zenén van, ám a rendezvény az elmúlt években számos egyéb kulturális tartalommal – alkalmazott utcai képzőművészettől kezdve a gasztronómián és divaton át egészen az olyan társadalmi kérdések tárgyalásáig, mint a mesterség intelligencia vagy épp a kiberbűnözés – egészült ki. Mondjuk ez utóbbi témák nem állnak messze Észtországtól, amely – többek között az orosz hekkerektől való félelmei miatt – az európai internetes világ egyik központja, és Tallinnban működik többek között a NATO kibervédelmi parancsnoksága is.
A fesztivál zeneipari szegmense – amelyen a Nemzeti Kulturális Alap Cseh Tamás Programjának jóvoltából, a Hots (Hungarian Oncoming Tunes) égisze alatt népes magyar delegáció, két zenekar, a Blahalouisiana és a Kéknyúl, illetve lapunk is részt vesz majd – szerdán indul el. Előtte a rendezvény főszervezőjét, Helen Sildnát arról kérdeztük, egy szűk évtized alatt hogyan nőtte ki magát a TMW, s lett egy underground zenei kezdeményezésből egy egész várost megmozgató őrület. Beszélgetésünkből pedig az is kiderült, mit jelent számukra a liberális demokrácia, miként lehetséges az, hogy miközben a zeneipar még ma is elsősorban a férfiak terepe, addig az ő fesztiváljuk fő szervezői csapata szinte kizárólag nőkből áll.
– Mi motivált benneteket abban, hogy megszervezzetek egy olyan fesztivált, mint amilyen a Tallinn Music Week? Nem egy szimpla zenei mustráról van ugyanis esetetekben szó, hiszen a fesztivál inkább a szakmáról, a menedzsmentről vagy épp a zenekari promócióról szól.
– A TMW-t épp azért indítottuk útjára kilenc éve, mert akkor még egyáltalán nem voltak ilyen zeneipari (úgynevezett showcase) fesztiválok a Baltikumban. Elsősorban az észt előadóknak szerettünk volna megteremteni a lehetőséget arra, hogy nemzetközi szinten is megismerjék őket és külföldi karrierépítésbe kezdjenek. A tények pedig azt mutatják, hogy ez igen sikeres volt. Számos, a fesztivál közösségéhez tartozó, nálunk bemutatkozó előadó tudott nemzetközi karrierbe fogni, és szerződött le nagy nemzetközi kiadóval vagy ügynökséggel – így például az Ewert and The Two Dragons, a Metsatöll, a NOEP, a Trad.Attack!, a Maarja Nuut, az I Wear Experiment vagy épp a Kerli. Ezen célok elérésében pedig fontos szerepet játszanak a fesztiválhoz kapcsolódó konferenciák, panelbeszélgetések.