– Az Emlékiratok könyve, az Egy családregény vége és a Párhuzamos történetek esetében is hangsúlyosak voltak az önéletrajzi vonatkozások, ám azok mégis a fikció területén belül maradtak. Miért döntött úgy, hogy kilép ebből a világból, és megírja az emlékiratait?
– Most jött el az ideje, hogy emlékiratot publikáljak. Ha az ember még tovább vár, akkor nincs biztosítéka rá, hogy nem hülyül el. És akkor már nem emlékezik, hanem mindent elfelejt. Úgy éreztem, hogy ez az első és egyben utolsó pillanat, hogy megírjam ezt a könyvet. Tíz évig dolgoztam rajta, úgyhogy jó hosszúra nyúlt az utolsó pillanat.
– A Világló részletek egyik központi pillanata egy gyermekkori emlékkép: a Damjanich utcai házuk lebombázása, amelyről visszatérően igyekszik kideríteni, hogy az élete első emlékéről van szó, vagy csupán a fantázia szüleménye. Egy önéletrajz esetében el lehet szakadni teljesen a fikciótól?
– Ha valaki elolvassa a könyvet, világosan kiderül számára, hogy ez nem fikció. Akkor sem, ha a fikciót sosem lehet tökéletesen kirekeszteni. Az alcím szerint a könyv „emléklapok egy elbeszélő életéből”, ami azt jelenti, hogy ötvenéves elbeszélői tapasztalatomat nem tudtam szögre akasztani. Másfelől egy szöveg mindig esztétikai egység, amelynek a szabályait nem hághatjuk át. Legfeljebb ideiglenesen. Az elbeszélői tapasztalat és a kötelező esztétikai elv sem megkerülhető. Mégis arra építek, hogy megpróbáljam kikerülni ezeket a kötelező irányzékokat.
– A könyv utolsó bekezdésében azt írja, „nemcsak az önkényuralmat gyűlölöm, de a respublika és a demokrácia gyengeségei, olcsó színjátékai és önveszélyes elfogultságai láttán sem tudom a fejemet elfordítani.” Ennek van aktuálpolitikai jelentése?
– Hogyne lenne. A demokráciának vannak negatív vonásai, olyan gondjai, amelyeket nap mint nap meg kell oldania, a belőle adódó konfliktusokat át kell hidalnia. Ilyen a lassúsága, a differenciáltsága. Mondhatni, az előnyös tulajdonságai sérülékennyé, kiszolgáltatottá teszik az önkényuralommal szemben. De a demokrácia politikai rendje nem áll önmagában. Mindig társul hozzá egy gazdasági rend, amelyet vagy tisztességesen ellenőriz és szabályoz, vagy szabadjára engedi. Az ellenőrizetlen kapitalizmus a konfliktusokkal terhes rendszerek közé tartozik, amit az emberiség egyenesen arra talált ki, hogy végre megvalósíthassa egoizmusát. Micsoda paradicsomi állapot, amikor az ember csak a saját kis családja érdekeit tartja szem előtt, és szabadon köp a többiekre. A szocializmust is kipróbáltuk, és az volt a tapasztalatunk, hogy nem működik. Nem azért nem működött, mintha az egyenlőség eszméje olyan gonosz dolog lenne, hanem azért, mert az ember olyan lény, aki többet akar felhalmozni, mint amennyit felhasznál. Többet, mint a szomszédja – és ezzel az egyenlőtlenséggel mindenki rovására mindenkoron vissza is kíván élni. Nem csoda, hogy a szocializmus eszméjét éppen a szocialista országok polgárai ásták alá. Eldöntötték, hogy lopni fognak, visszalopják, amit önkéntesen a közösbe adtak, és nem lesznek szolidárisak senkivel, semmivel, hiszen az állam mindenüket elvette. Kényszerítette őket. És valóban mindenüket elvette az egyenlőség nevében. Az ekéjüket, a tehénkéiket. Ez nem volt járható út. Most a kapitalizmussal kísérletezünk, amely elvileg nagyobb teret ad az egoizmusunknak. A baj csak az, hogy a végtelenségig nem lehet kísérletezni ilyen kényes rendszerekkel. Dönteni kell. A rendszerváltás óta a magyar kormányok egy köztes állapotot igyekeznek fenntartani a gondoskodó állam és a vadkapitalizmus között. Ez nem alkalmas arra, hogy végre egyszer befejezze az ország a modernizációját, és ne elszigetelje, hanem bekapcsolja magát a tágasabb európai környezetbe. Modernizáció nélkül Magyarország nem tudott lépést tartani a nagyvilággal. Lemaradt és elszigetelődött. Ragaszkodhatunk az autarkiához, de ez utoljára a középkorban, a mezővárosokban volt kivitelezhető.