Tényleg párhuzamos társadalmakban élnek a nyugat-európai muszlimok? Ha igen, akkor ez mit jelent? Nem sokat tudunk erről, de azt biztosan, hogy a témát Magyarországon is szokás politikai célokra használni. Pedig nálunk kevés muszlim él, és velük kapcsolatban nem is merül fel, hogy ne tudnának beilleszkedni a magyar társadalomba. Néhány hónapja Szijjártó Péter külügyminiszter keveredett vitába a BBC riporterével arról, vannak-e a nyugat-európai nagyvárosokban úgynevezett no-go zónák, olyan városrészek, ahol a migrációs háttérrel rendelkező lakosság saját „miniállamot” alakított ki, ahová helyiek be sem tehetik a lábukat.
A helyzet nem ennyire szélsőséges, és nem is ilyen egyszerűen elmagyarázható, de azt nehéz lenne tagadni, hogy a párhuzamos társadalmak problémája létezik. A generációk óta Nyugat-Európában élő – arab vagy Törökországból származó – családoknak sem mindig sikerül igazán integrálódniuk. Mindezt Németországban sem titkolják, ellenkezőleg, elég nagy az érdeklődés iránta. Születnek nehezen ellenőrizhető, de annál könnyebben eladható összeesküvés-elméletek, de olyan könyvek is, amelyek tárgyilagosan próbálnak meg hozzátenni valamit a témához.
Ilyen a német közmédia riportere, Constantin Schreiber nemrég megjelent könyve, az Inside Islam (Az iszlám belülről, Econ Kiadó). Különösen tanulságos lehet ez azoknak, akik szerint bizonyos témákról – mostanában főleg a bevándorlás negatív oldalairól – „bezzeg nem számolnak be” Németországban. Ha így lenne, nem kapott volna akkora figyelmet ez a könyv.
Schreiber a németországi mecseteket járta nyolc hónapon keresztül, hogy megtudja, mit tanítanak ott péntekenként, a hét legfontosabb vallási alkalmán az imámok. Egyszerűnek tűnik, de nem az: az arabul is jól tudó újságírónak szakértők segítségére volt szüksége, hogy pontosan értse, miről szóltak a vallási és történelmi utalásoktól hemzsegő prédikációk, amelyeket lefordítva szó szerint is közöl a könyvben. A szerző nincs elragadtatva attól, amit a mecsetekben hallhatott. Akkor sem, ha erőszakra és gyűlöletre való felhívást, szélsőséges megnyilvánulást nem tapasztalt. Viszont egy párhuzamos valóságba érkezett, ahol más nyelven és más fogalmak szerint értelmezik a világot. A mecsetek és a német átlagpolgárok univerzumai között nincs túl sok találkozási pont.