Lehet, hogy pár száz év múlva úgy leszünk a második világháborút követő orosz megszállással, mint most a törökdúlással? Szigetváron ma békésen áll egymás mellett Zrínyi Miklós és Szulejmán szobra. A történelmi emlék hétköznapi részévé vált a kultúránknak. De vajon ugyanilyen megbékélve tekintünk majd egyszer a Budapest központjában, a Szabadság téren álló szovjet emlékműre is, amely máig a felszabadító szovjet hősök dicsőségét hirdeti? A történész optimista, és úgy véli: igen, csak időre van szükség. Egy orosz katonák által megerőszakolt nőkről filmet forgató rendező viszont teljesen abszurdnak érzi, hogy ma Magyarországon felszabadító hősökként hivatkozik a szovjet katonákra egy köztéri emlékmű.
A Szabadság téri szovjet emlékmű a kétezres években időről időre kiváltotta valakinek az indulatait. 2006-ban Budaházy György és társai a tévészékház ostromakor verték le róla a feliratokat és a címert, Novák Előd volt jobbikos képviselő egy ’56-os veterán társaságban vésővel indult az emlékmű ellen, legutóbb Komáromy Gergely aktivista, ligetvédő öntötte le festékkel.
Azon túl, hogy a kép, a szobor óhatatlanul is romboló indulatokat vált ki – ahol plakát van, ott lesz olyan is, aki bajuszt rajzol a plakátra –, Szilágyi Ákos úgy gondolja, hogy ilyen esetekben a jelenkori politikai indulatok vetülnek ki az emlékműre. A költő, esztéta és Oroszország-kutató szerint a szoborrombolásnak akkor lenne jelentősége, ha a szobor, az emlékmű valamilyen hatalom reprezentációja lenne, amit kényszerből tisztelni kell – például a Sztálin-szobor ledöntésének is ezért volt jelentősége 1956-ban.
A szovjet emlékmű elleni akciók szerinte inkább arról szólnak, hogy jelenkori politikai ügyeket vetítenek bele az emlékműbe: mostanában a putyini rendszerről vagy a paksi atomerőmű bővítéséről alkotott politikai vélemény jelenik meg így. Szilágyi szerint ennek nincs értelme, a politikáról a politika nyelvén kellene beszélni. Ugyanakkor szerinte Magyarországon – Lengyelországgal ellentétben – nem tölt el tömegeket oroszellenes indulat.