Bálnavadász a sporthorgászok között

Robert Capa a harctéren érezte otthon magát. Falta az életet, és a borzalomban is megtalálta az emberit.

Ficsor Benedek
2017. 06. 29. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

I am a gambler, vagyis hazárdjátékos vagyok – mondta Robert Capa a normandiai partraszállás előtt egy bevetésen. A fotós számára a létezés egyet jelentett a kockázatvállalással, ahogy azt az unalomig ismételt, mégis örökérvényű bonmot-jában is megfogalmazta: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”. Semmi más nem számított, csak a távolság, hogy mennyire képes megközelíteni az élet fortyogó sűrűjét. Fotózott síelő arisztokratákat és orosz parasztokat, napernyővel sétáló Picassót és budapesti utcaképet, de Capa a harctéren találta meg az igazi önmagát. A magyar származású világhírű fotós munkásságából kedd este nyílt kiállítás a Capa Központban.

A spanyol polgárháborútól az első indokínai háborúig Robert Capa öt hadszínteret járt meg, és a frontokon, illetve a hátországokban készült felvételeivel iskolateremtő képi világot hozott létre. Emberszeretetének és mély humanizmusának köszönhetően a legborzalmasabb jelenetekben is megtalálta az eredendő emberit. Mindazt, amit a pusztítással eltaszítunk magunktól. Erről árulkodik az 1944. augusztus 18-án a franciaországi Chartres városában készített világhírűvé vált fotója is, amelyen egy kopaszra borotvált, nyilvánosan megszégyenített nő tartja a karjában gyermekét. Capa élete legjobb felvételének tartotta a képet: „Döbbenetes volt a német katonától származó gyereket magához szorító nő és körülötte az eltorzult, gyűlölködő arcok. Hát ezt szeretem, mert sikerült emberi mélységeket megmutatni rajta.”

Capa Friedmann Endre néven látta meg a napvilágot Budapesten 1913-ban. A harmincas évek elején Bécsen és Prágán keresztül Berlinbe vezetett az útja, ahol újságírónak tanult, ekkor sajátította el a fotózás alapjait. Zsidó származásúként 1933-ban jobbnak látta elhagyni a német fővárost, hazatért Budapestre, de hamarosan Párizsba emigrált. Első megbízatását 1934-ben kapta, a világhírt a spanyol polgárháború, és mindenekelőtt nagy szerelme, Gerda Taro hozta meg számára.

A lengyel származású Gerta Pohorylle a francia fővárosban találkozott az akkor még teljesen ismeretlen Friedmann Endrével. Hogy reménytelen anyagi helyzetükön javítson, új személyazonosságot talált ki maguknak – bár Capa egy interjúban a saját ötletének nevezte mindezt –, így született meg Gerda Taro és Robert Capa, amit többen a gyermekkorban kapott Cápa becenévből eredeteztetnek. A trükk bevált, sorban jöttek a felkérések, amelyekért a „jónevű” fotósok a korábbi honoráriumuk többszörösét is elkérhették.

A polgárháború Spanyolországba csalta a párost, akik ekkor már egyenrangú fotósként érkeztek a véres küzdelemben egyre mélyebbre süllyedő országba. Capa ezen a hadszíntéren kitörölhetetlenül beírta magát az egyetemes fotótörténetbe. A milicista halála című képe egy csapásra világhírűvé tette, és ezen még az sem változtat, hogy az elmúlt években többen megkérdőjelezték a felvétel hitelességét. Capa saját bevallása szerint egy lövészárokból fotózta le a találatot kapott katonát, a gépet a feje fölé emelve, szinte oda sem nézett, csak kattintott.

Hírnevet szerzett ugyan, de elvesztette Gerda Tarót, aki utolsó spanyolországi munkáján szenvedett halálos balesetet. Capa ennek ellenére hamarosan újra a hadszíntéren volt, a második kínai–japán háborúból tudósított. Ezt követően azonban a „világ leghíresebb háborús fotósa” majdnem öt évig kénytelen volt beérni a hátországok békés mindennapjaival. Ebben az időszakban készítette híres sorozatát Ernest Hemingwayről. Megállás nélkül fotózta az írót, aki csak azt vette rossz néven, amikor ivás közben örökítette meg.

Capa a második világháborúban tért vissza a fegyverek közé. „A katonákról, a partizánokról készült, a hétköznapi pillanatokat és a harcokat ábrázoló fotográfiáit a résztvevő megfigyelő pozíciójából készítette, határtalan empátiával” – írta Capáról Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora. Legismertebb sorozata kétségkívül a normandiai partraszállás második hullámát megörökítő munkája, amelyet Steven Spielberg a Ryan közlegény megmentése című filmje legfontosabb inspirációjának nevezett. Capa 106 képet készített az Omaha partszakaszon, ám az előhívás során csaknem mindegyik megsemmisült, csupán 11 felvétel maradt ránk. Ezek is a „slightly out of focus”, vagyis kissé elmosódva képaláírással kerültek a Life magazinba. A fotós később némi malíciával ezt a címet adta a háborús memoárjának.

„Ha a fotóművészet a művészetek együttesében olyan, mint a sporthorgászat a sportok között, akkor a harctéri fotóriporter olyan a művészi fényképészek családjában, mint sporthorgászok között a bálnavadász” – írta Erdély Miklós Robert Capa a Fotóművészet magazinban 1966-ban megjelent képei kapcsán. Figyelmeztetett azonban, nem elég az életismeret és a mesterségbeli tudás, hiszen ez önmagában még nem művészet, csupán egy nehéz és veszélyes szakma. Művészetté az a látásmód avatja, amely csak kevesek sajátja. A felvételeken keresztül „végre megértjük Robert Capa szemében a töretlen öröm ravaszságát, melyet a változó dolgok kétértelműsége táplál és szüntelen üdít”. Ez az a látás, amelyet gyűjteményesen őrizni kell, hogy legyen mivel „az emberi tudatot kizökkenteni megülepedettségéből”.

Capa igazi szívtipróként nagykanállal falta az életet, ellenállhatatlan személyiségével mindenkit levett a lábáról. Leghíresebb szerelme Ingrid Bergman volt, akivel háború után Párizsban találkoztak. Két évig tartó kapcsolatukról a színész 1980-ban megjelent memoárjában vallott.

1947-ben Robert Capa munkatársaival megalapította az azóta is működő Magnum fotóügynökséget. Ebben az évben John Steinbeck oldalán elutazott a Szovjetunióba, hogy közösen adjanak képet az orosz emberek mindennapjairól. A kommunizmus szívében tett kalandozásukat az amerikai író egy évvel később megjelent Orosz napló című könyvében dokumentálta. A kötetből kiderül, hogy Capa órákat töltött a fürdőben, imádta a kádban áztatni magát, szegény Steinbeck kárára, és előszeretettel lopkodott könyveket. A közös riport során újra kiderült, Capa nem tudott mit kezdeni a békével, az ő igazi terepe a háború volt.

A fegyveres harcokban létezett igazán, és ezekben is lelte halálát. 1954-ben Japánba utazott, és ha már úgyis közel volt a délkelet-ázsiai térséghez, felkérték, tudósítson az akkor már nyolc éve folyó indokínai háborúról. Május 25-én egy francia ezreddel felderítőútra indult Észak-Vietnamban, Thái Binh közelében. Hogy kedvezőbb szögből fényképezhesse a mezőn menetelő katonákat, felkapaszkodott egy töltésre, ahol aknára lépett. Ő lett az első fotóriporter, aki a munkája során vesztette életét Vietnamban. Először Hanoiban temették el, testét később Amerikába vitték, ahol a New York állambeli Amawalk Hill-i temetőben helyezték örök nyugalomra.

A Robert Capa, a tudósító című ötven képet bemutató tárlat a Capa Központ által tervezett, nagyszabású állandó Capa-kiállítás ízelítőjéül szolgál. A majdani kiállítás anyagát a 2008-ban a magyar állam által megvásárolt Master’s Set III (Mestergyűjtemény 3.) sorozat 937, a kilencvenes években készült nagyítása adja. Ezeket a fotográfiákat Robert Capa öccse, Cornell Capa és Richard Whelan fotótörténész válogatta ki a Robert Capa által hátrahagyott mintegy 70 ezer negatív közül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.