I am a gambler, vagyis hazárdjátékos vagyok – mondta Robert Capa a normandiai partraszállás előtt egy bevetésen. A fotós számára a létezés egyet jelentett a kockázatvállalással, ahogy azt az unalomig ismételt, mégis örökérvényű bonmot-jában is megfogalmazta: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”. Semmi más nem számított, csak a távolság, hogy mennyire képes megközelíteni az élet fortyogó sűrűjét. Fotózott síelő arisztokratákat és orosz parasztokat, napernyővel sétáló Picassót és budapesti utcaképet, de Capa a harctéren találta meg az igazi önmagát. A magyar származású világhírű fotós munkásságából kedd este nyílt kiállítás a Capa Központban.
A spanyol polgárháborútól az első indokínai háborúig Robert Capa öt hadszínteret járt meg, és a frontokon, illetve a hátországokban készült felvételeivel iskolateremtő képi világot hozott létre. Emberszeretetének és mély humanizmusának köszönhetően a legborzalmasabb jelenetekben is megtalálta az eredendő emberit. Mindazt, amit a pusztítással eltaszítunk magunktól. Erről árulkodik az 1944. augusztus 18-án a franciaországi Chartres városában készített világhírűvé vált fotója is, amelyen egy kopaszra borotvált, nyilvánosan megszégyenített nő tartja a karjában gyermekét. Capa élete legjobb felvételének tartotta a képet: „Döbbenetes volt a német katonától származó gyereket magához szorító nő és körülötte az eltorzult, gyűlölködő arcok. Hát ezt szeretem, mert sikerült emberi mélységeket megmutatni rajta.”
Capa Friedmann Endre néven látta meg a napvilágot Budapesten 1913-ban. A harmincas évek elején Bécsen és Prágán keresztül Berlinbe vezetett az útja, ahol újságírónak tanult, ekkor sajátította el a fotózás alapjait. Zsidó származásúként 1933-ban jobbnak látta elhagyni a német fővárost, hazatért Budapestre, de hamarosan Párizsba emigrált. Első megbízatását 1934-ben kapta, a világhírt a spanyol polgárháború, és mindenekelőtt nagy szerelme, Gerda Taro hozta meg számára.
A lengyel származású Gerta Pohorylle a francia fővárosban találkozott az akkor még teljesen ismeretlen Friedmann Endrével. Hogy reménytelen anyagi helyzetükön javítson, új személyazonosságot talált ki maguknak – bár Capa egy interjúban a saját ötletének nevezte mindezt –, így született meg Gerda Taro és Robert Capa, amit többen a gyermekkorban kapott Cápa becenévből eredeteztetnek. A trükk bevált, sorban jöttek a felkérések, amelyekért a „jónevű” fotósok a korábbi honoráriumuk többszörösét is elkérhették.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!