Azt, hogy a kommunista-szocialista éra milyen mérhetetlenül nagy károkat okozott kulturális emlékezetünkben-identitásunkban, és hogy mennyire befolyásolják ezek a mai korunkat meghatározó értékválságot, szinte fel sem tudjuk mérni. Leginkább akkor sikerül tetten érni ezt a folyamatot, amikor szembesülünk egy-egy méltatlanul elhallgatott vagy erősen háttérbe szorított, példaértékű, kimagasló életművel, amelyek helyett sokkal szerényebb művészi értékeket erőltettek az országra akár az iskolapadban, akár a kulturális, akár a tudományos életben. Lajtha László is a politikai okokból mellőzött nagyjaink sorát gyarapította az elmúlt rendszerben, és – Dohnányihoz hasonlóan – újrafelfedezése lassan halad.
Lajtha László 125 éve, 1892. június 30-án született Budapesten, polgári családban, édesanyja azonban Erdélyből származott, és ez alapjaiban határozta meg későbbi identitását, amely aztán szerteágazó életműve számtalan területén inspirálta. Lajtha László ugyanis nemcsak zeneszerző volt, hanem népzenekutató, zenepedagógus, zongoraművész, karmester, egyházzenész, hangversenyszerkesztő, zenei ismeretterjesztő, hangszertörténeti szakember, tudományszervező, a nemzetközi kultúrdiplomácia kiemelkedő alakja, aki még jogtudományi doktorátust is szerzett.
Akinek írásaiból kora egyik legszélesebb látókörű polihisztorának képe rajzolódik ki. Egy olyan emberé, aki képes volt rendszerszinten látni a problémákat és a lehetséges megoldásokat.
Ezek közé tartozik például az is, hogy elsőként ő szorgalmazta a népzene néptánccal és népszokásokkal egységben való gyűjtését és hangosfilmen rögzítését, amely akkor még teljesen új technikának és szemléletnek számított, ma pedig alapvető eleme a népzenekutatásnak. Ehhez hasonló léptékű volt a Magyar Rádióban a Pátria-lemezekre felvett gyűjtéssorozat is, amelynek széki felvételei gyakorlatilag megalapozták a mezőségi falu dominanciáját a táncházmozgalomban.
Lajtha emberi nagyságára jellemző volt, hogy 1948-ban egyéves londoni munkája után annak ellenére hazatért, hogy pontosan tudta, nem sok jóra számíthat. Itthon meg is fosztották az állásaitól és egzisztenciálisan ellehetetlenítették, nyugaton maradt fiaival hosszú időn keresztül csak levélben tarthatta a kapcsolatot. Amíg a Magyar Rádió zenei vezetője volt, megtiltotta, hogy a saját műveinek előadását közvetítsék a rádióban, nem akarta önmagát előnyhöz juttatni. Amikor pedig népzenekutatói munkásságáért 1951-ben a kommunista kormánytól megkapta a Kossuth-díjat, a vele járó pénzösszeget – nehéz anyagi helyzete ellenére – az utolsó fillérig szétosztotta a diktatúra áldozatai között.