Dragomán György író saját iskolai problémáiról vallva bírálta a köznevelési törvény módosítását, amely szerint nincs több felmentés a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók számára. A fehér király és a Máglya szerzője csütörtökön a Facebook-oldalán osztotta meg élményeit arról, hogyan nyomoríthatja meg a gyermek életét a nem megfelelő oktatási rendszer. Mint írta, nem tudott rendesen olvasni, nem értette, „mik a betűk” ezért az „első két év az iskolában totális szenvedés, rettegek, hogy ne kapjak körmöst, hogy nehogy kiderüljön”. A törvény kapcsán megjegyezte, „nem tudom, kinek jó ez, és azt sem, hogy mi szükség van rá.”
A parlament az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) javaslatára kedden nagy többséggel fogadta el a törvény módosítását, amely kimondja, hogy 2018-tól a diszlexiás, diszgráfiás és diszkalkuliás tanulók nem kapnak többé felmentést, vagyis a tanárok őket is osztályozhatják. A módosítás értelmében emellett megfelelő számú szakember híján már nem csak gyógypedagógusok, hanem szakképesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhatnak majd enyhén értelmi fogyatékos gyermekekkel.
Az Emmi szerint a változtatásra azért van szükség, mert a felmentések miatt sem az iskola, sem a tanuló, sem a szülő nem motivált a tanulási nehézségek leküzdésében. Az osztályzás alóli mentesítést ráadásul szinte automatikusan alkalmazzák az iskolákban, ami a minisztérium szerint már rendszerszintű problémákat okoz a köznevelésben.
Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan-szakpszichológus, az MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Kutatóintézetének tagja ugyanakkor a Magyar Nemzetnek korábban elmondta, semmilyen szakmai anyag nem támasztja alá, hogy a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel küzdő gyerekek ne lennének motiváltak, ha megfelelően tanítják őket. Ráadásul az idegrendszerük nem fog parancsszóra megváltozni: attól, hogy nem kap felmentést, hirtelen nem fog megtanulni számolni. Hozzátette, az érintett diákok képességei nem rosszabbak a többiekénél, csupán másfajta a tanulási folyamatra van szükségük.