A világ csak kullog Bonóék után – elsöprő erejű koncertet csinált a U2

Hogy mi hajtja a csapatot megalakulása után negyven évvel is, azt csak ők tudhatják.

Zimon András
2017. 07. 14. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a bejelentésétől kezdve hatalmas volt az érdeklődés az abszolút klasszikus Joshua Tree U2-lemez 30 éves jubileumi koncertsorozata iránt. Európa legnagyobb stadionjaiban és az online boltokban már a legelső pénztárnyitások után másodpercekkel képtelenség volt jegyhez jutni. A turné – amely bejárta Amerikát, onnan robogott át Angliába, majd Berlinbe – félelmetes számokat produkál. A lelkesedés töretlen, úgy is, hogy évtizedekkel korábban megjelent anyagról van szó. Azaz: úgy még inkább.

A Joshua Tree az 1976-ban alakult ír csapat legfontosabb, egyben leghíresebb lemeze. Ez hozta meg a világsztár státust a hangzását addig csak csiszolgató együttesnek, és ebből az albumból adták el a legtöbbet: csak Amerikában több mint tízmillió példányt. A Joshua Tree 1988-ban megkapta a legjobb lemeznek járó Grammy-díjat, a Rolling Stone magazin 500-as minden idők listáján pedig a 26. helyre került. Mind a tizenegy dal remekmű, nem hiába tartják a rajongók és a kritikusok egyöntetűen a modern rockzene alapkövének. Mára az amerikai kongresszusi levéltárban is őriznek belőle egy példányt.

A Brian Eno–Daniel Lanois páros által pátyolgatott projekt címét az USA déli részén honos jukkaféle, a Józsué-fa neve ihlette. A lemez borítóján található fotókat a holland zseni, Anton Corbijn készítette a kaliforniai Death Valley-ben, a Michelangelo Antonioni filmjéből is ismert Zabriskie Pointnál. Ebben az időben a vizuális megjelenés már legalább annyira fontos volt a csapatnak, mint a lemez tartalma.

Az album koncepciója nem volt más, mint a zenei témáiban és szövegei világában is egyre inkább amerikanizálódó Bono bluesos és folkos elképzeléseinek megvalósítása a csapat többi tagjának a rovására. A banda ugyanis akkoriban nem ragaszkodott volna feltétlenül az énekes által kitalált új hangzáshoz. Ez feszültséget is okozott a zenekaron belül.

Bono a feleségével, Alival karitatív nagykövetként járta a világot, és számtalan kemény élményét felidézve írta a dalokat. Azokat, mint a Mothers of the Disappeared vagy a Bullet the Blue Sky, amelyek a lemez gerincét adták, olyan slágerekkel fűszerezve, mint a Where the Streets Have No Name vagy a With or Whitout You. Természetesen találhatunk a lemezen dalokat a szerelemről és az útkeresésről is (I’m Still Haven’t Found), valamint a napi politikáról (Red Hill Mining Town) és egyéb személyes élményekről. Utóbbi legjobb példája a One Tree Hill, amelyet Bono a barátja emlékére írt. Az 1987-es Joshua Tree-turné a legnagyobbak közé emelte a U2-t.

A harmincadik évforduló közeledtével nem volt nagy meglepetés, amikor bejelentették a 2017-es Joshua Tree-turnét és az eddig hanghordozókon hivatalosan ki nem adott koncertfelvételek és remixek publikálását. A turnékönyvet szemezgetve Berlinre esett a választásom, nem is csak azért, mert a csapat ezer szállal kötődik a német fővároshoz. Hanem azért is, mert Berlin a mai modern könnyűzene egyik legfontosabb fellegvára.

El is jött a nagy nap, egy esős július 12-e, amikor végre elindulhattam a berlini olimpiai stadion felé, ahol már 19 óra magasságában az Oasis egykori sztárja, Noel Gallagher és csapata fűtötte a rajongókat. A monumentális építményben nagyjából 75 ezer ember zsúfolódott össze, már jóval a koncert előtt frenetikus hangulatot teremtve. Volt hullámzás, ováció, lábdobogás és minden, ami egy ekkora koncert előtt előfordulhat.

A színpad, amelyen kirajzolódott a Józsué-fa is, döbbenetesen hatalmas volt: 100 méter hosszú és legalább 20 méter magas. Ahogy a U2-tól megszokhattuk, a nagyszínpad előtt egy kisebb is helyet kapott, amelyre a zenekar pontban kilenckor érkezett, majd bődületes hangerővel kezdte játszani az 1983-as War albumról a Sunday Bloody Sundayt, utána pedig a Lech Walesának írt New Years Dayt. A látvány még minimális volt, a LED-falakat nem kapcsolták be. Az említett dalok után érkezett az 1984-es The Unforgettable Fire két meghatározó száma, a 10 percesre elhúzott Bad – amelyben betétként Bono németül is énekelte Bowie nagy klasszikusát, a Heroest –, utána jött a Pride, amellyel Martin Luther King polgárjogi harcos előtt tette tiszteletét a zenekar.

Ami a kis színpad és a felvezető számok után jött, az szavakkal szinte leírhatatlan. A 100 méteres LED-fal csodálatos minőségben ontotta a közönségre Anton Corbijn filmjeit. A Where the Streets Have No Name közben Bono megköszönte a rajongóknak a kitartásukat az eső ellenére is, majd bemutatta a csapatot, a gitáros The Edge-t, a dobos Larry Mullent, a basszusgitáros Adam Claytont. Tényleg fantasztikus volt az a vizuális orgia, amit a csapat összehozott. A dalok mellett megjelentek a kivetítőn a momentumok, amelyek a dalokat ihlették, vagy utaltak a keletkezésükre, így személyessé tudták tenni a koncertet.

Az I’m Still Haven’t Found és a With Or Without You a közönség olyan ovációját hozta, hogy két nappal később is beleborzongok. Fanatikusak a német rajongók, ezt eddig is tudtam, de ilyen kitörő örömre nem számítottam. A Bullet the Blue Sky, a Running to Stand Still és a Red Hill Mining Town képsorait is remek filmek tették emlékezetessé. Corbijnék eredeti helyszíneken forgatott kisfilmjeit nézve arra gondoltam, ilyen vizuális és hangzásbeli összhangot még életemben nem láttam-hallottam.

Az egész koncert csúcspontja az Exit volt számomra. A Joshua Tree-blokkot természetesen a lemez záródala, a Mothers of the Disappeared zárta, amely azokról az anyákról szól, akik a dél-amerikai diktatúrák felemelkedésekor vesztették el gyermekeiket. A kivetítőn látható hatalmas emberalakok, anyák kezükben mécsesekkel nem mindennapi látvánnyal töltötték meg a stadiont. Rövid szünet után jött a Miss Sarajevo, a dal alatt a kivetítőn a szíriai háború képeivel sokkolta a zenekar a nagyérdeműt. Pavarotti szólója alatt hatalmas vásznat adtak körbe egy szír nő arcmásával a stadion ülőszektoraiban.

Bono a szokásához híven a gyerekek, a háború áldozatai és a nők mellett kampányolva buzdította a közönséget nem csupán jó hangulatra, szolidaritásra is. A ráadásban elhangzott még a Beautiful Day, a Vertigo, a Mysterious Ways, az Elevation és az Ultra Violet. A koncertet a One zárta, amely alatt a U2 megköszönte a csapat által indított One-kampány támogatóinak kitartását. Utána Bono lekapcsoltatta a LED-falat és a világítást, hogy a dal alatt a stadiont csak a mobiltelefonok fénye világítsa be.

A csapat remek dallistát állított össze a turnéra. Az aktuális politikai üzeneteket mindenki megértette, miközben a bulizós darabok sem maradtak ki. Összességében azt kell mondjam: a mai napig a U2 diktál, ha látványról és hangzásról van szó. A világ meg csak kullog utána. Ilyen grandiózus színpadra, látványra, hangzásra, precíz lebonyolításra talán csak a Rolling Stones képes még. Hogy mi hajtja Bonót és csapatát megalakulásuk után negyven évvel is, azt csak ők tudhatják, de remélem, a hamarosan megjelenő új lemezükkel legalább ilyen szintű produkciót lesznek képesek letenni az asztalra. Mert ez a turné még saját maguk számára is magasra tette a lécet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.