Félelemvezérelt fejlesztések és a világháló bűne

Tófalvy Tamás a nyomtatott lapok jövőjéről, valamint az újságírás és a propaganda közötti különbségről. Interjú.

Lakner Dávid
2017. 07. 15. 15:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A XXI. századi újságírásról szóló könyvében azt írja, a médiavezetők körében az internethez való viszonyt kezdetben a „félelemvezérelt innováció” jellemezte. Fejlesztettek, de tartottak is közben az új technikától.
– A könyvben Rupert Murdochnak, a világ egyik legbefolyásosabb médiagurujának híressé vált mondatait idézem, miszerint évekig úgy gondolkodtak az egész internetes-digitális világról, hogy majd elmúlik magától. Ilyenkor a vállalatok a félelem miatt és nem a lehetőségeket meglátva fejlesztenek, így pedig csupán követni tudják a sejtett változásokat. Kollégáimmal nemrég belefogtunk a Magyar Online és Digitális Médiatörténet (MODEM) projektbe, aminek keretében a magyar online média nagy öregjeivel kezdtünk beszélgetni. Rendre ugyanez jött elő, a félelemvezérelt innováció. A kiadók a kilencvenes évek elején azt gondolták, hogy az online felület egyszerűen nem éri meg a befektetést. Felpakolták az internetre a már a lapban megjelent cikkek egy részét vagy az archív anyagokat. Végül a jóslatuk beteljesítette magát, és a magyar piacon máig leglátogatottabb felületek végül a nagy print kiadóktól függetlenül indultak el.

– Ezek szerint minden technikai változást úgy kellene fogadnunk, hogy ez lesz a jövő?
– Vannak olyan divatok persze, amelyek nem jönnek be. A Google Glasstól kezdve számos őrületet tudnék felsorolni, amik elhitették velünk, hogy most majd minden a feje tetejére fog állni. Aztán mégsem történt semmi. Érdemes viszont minden, újnak gondolt technikát úgy fogadni, hogy számba vesszük, mik lehetnek azok a hatások, amik segítik a kulturális iparágak üzleti modelljeit. Mik lehetnek továbbá a következményei, ha mulandónak tekintjük az új jelenségeket? A jövőbe látás ígéretét persze a legnagyobb sarlatánságnak gondolom, de a múltbeli példák azért sok tanulsággal szolgálnak a jövő lehetséges kifutásait nézve.

– Mint Uj Péteré, aki 2000-ben még A nagy WAP-blöff címmel arról írt, hogy elképzelhetetlennek gondolja a telefonon történő filmnézést.
– Nagyon érdekes ennek a cikknek az utóélete, legutóbb néhány hete jött velem szembe újra a Facebookon. Vicces lenne a statisztikákat látni, hogyan kerül elő újra és újra az írás, ma már a „lám, hogy gondolhatott ilyet Uj Péter” jegyében. De meg kell egy kicsit védenem őt. Egyrészt a WAP-ról írt, ami tényleg elbukott egy idő után, másfelől egy csomó minden, amit utópiának véltünk a telefonok kapcsán, még mindig nem teljesült. Arról beszélünk, hogy úristen, mennyire megváltozott minden, itt a digitális jövő, miközben olykor perceket kell várnunk arra, hogy betöltődjön egy-egy oldal. Szóval nem is olyan ördögtől való olykor szkeptikusnak lenni.

– És mi a helyzet a reménykedéssel? Évek óta temetik a nyomtatott lapokat, újra és újra elmondva, hogy az online sajtóé a jövő. Valóban így volna?
– A nyomtatott lapok első nagy bezárási hulláma nem kimondottan a digitális forradalom miatt történt, inkább a 2007–2008-as válságnak volt tulajdonítható. Ha az emberek elesnek a jövedelmük egy részétől, akkor a fogyasztói kosarukból jó néhány dolog kihullhat, köztük az újságok is. Közben a hirdetők is kevesebbet tudnak költeni, ez pedig nincs jó hatással a piacra. Az én hipotézisem egyébként, hogy amikor ilyen erőteljes értéktulajdonítások vannak egy kulturális iparággal szemben, akkor ezek részben egy másik, rivális érdekcsoportról szólnak, tőlük is érkezhetnek. Jellemzően a digitális piachoz kötődő szereplők hangoztatják azt is, hogy a dinoszauruszok kora lejárt. Akik pedig a print médiában érdekeltek, állíthatják, hogy az internet jóval felületesebb médiafogyasztást tesz csak lehetővé.

– Elképzelhető, hogy hosszú távon hasonló sors vár a nyomtatott lapokra is, mint a bakelitlemezekre, amelyek a gyűjtők körében manapság ismét népszerűek?
– Kérdés, hogy a gyűjtés mikor válik olyan markáns piaci jelenséggé, hogy azzal már számolni kell iparági szinten is. Divatdarab, dísztárgy, mindegy is: a lényeg, hogy hiba volt a vinylt is végleg leírni. Még akkor is, ha csak nosztalgiából kezdik újra venni az emberek. A könyvpiac sem állt bele továbbra sem a földbe. Sokak számára ma is tudatos döntés, hogy az internet helyett inkább levesznek valamit a polcról, hogy eltávolodjanak a folyamatos impulzusoktól. Persze az internet meghozta a maga ingyenes, valós időben frissülő híreit, és nehéz elképzelni, hogy a print lapok bizonyos fajtáira ez ne legyen jelentős hatással hosszú távon.

– Könyvében arról ír, hogy annak idején senki nem kényszerítette a médiaszereplőket, hogy ingyen adják az online cikkeiket, egyszerűen maguk döntöttek így, mert előnyösnek érezték. Azért elég jelentős versenyhátrányt is okozott volna a fizetőssé tétel, nem?
– Ethan Zuckerman klasszikusa a The Atlantic magazinban az internet „eredendő bűnéről” szólt. Eszerint részben párhuzamosan haladva a félelemvezérelt innovációval, az online média üzleti modelljének alapötlete az volt, hogy az internetes tartalom legyen ingyenes, és a mellette megjelenő hirdetések finanszírozzák az előállítását. Ez ma hatalmas problémaként jelenik meg a médiacégek számára. Egy-két vállalkozás nyilván meg tud élni netes hirdetésekből, de ez csak a legkevesebbek kiváltsága lehet. Az az álom sem egészen vált valóra, hogy a fogyasztókhoz így még hatékonyabban juthatnak el a nekik szánt reklámok. Hányszor nyitunk meg egy oldalt, aminek az alján lévő hirdetésig sosem jutunk el, a hirdetési rendszer mégis gyakran elérésként értékeli!

– Rendszeres vita tárgya, mi számít újságírásnak, és mi nem: könyvében is szól az „ez csak egy blog” jellegű elhatárolásokról. Mostanában a hatalomhoz való viszony kapcsán sokan ugyanezt a kérdést teszik fel.
– Én is sokszor feltettem magamnak ezt a kérdést az utóbbi években. Szerintem az újságírás határai ennél tágabbak. Akik szerint a hatalmat kiszolgáló tartalom-előállítás már nem az, egy bizonyos újságírói hagyomány, az amerikai–angol objektivitás-központú újságírói ideológia kapcsán mondják. Eszerint a sajtó alapvetően negyedik hatalmi ágként, őrkutyaként felügyeli az államot, és a nyilvánosság moderátoraként működik. Miközben vannak nem feltétlenül ebbe a kategóriába sorolható tevékenységek is: például szórakoztató-, bulvár- vagy kulturális újságírói területek. Ezek kevésbé a fenti funkcióhoz próbálnak igazodni. Más újságírói ideológiai hagyományokban pedig nem szokatlan, hogy egy újságíró vállaltan vagy kevésbé nyíltan, de egy párthoz kötődik. Ha pedig a párt épp kormányon van, akkor a kormányhoz. Nem vagyok tehát abban biztos, hogy itt tudjuk meghúzni a vörös vonalat. Persze arról nekem is van véleményem, hogy a hazai kontextusban mi számít etikus vagy etikátlan közéleti újságírásnak. Nem tudok például azokkal az újságírókkal szimpatizálni, akik a hatalmi pozíciót védik. És persze a kiadók közpénzből finanszírozott felvásárlása, ellehetetlenítése is nagyon káros a demokratikus berendezkedésre. Szóval teljesen mindegy, újságírók ők, vagy sem. A helyzet akkor sem lesz jobb, ha annak nevezzük őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.