A művészeti piac furcsa dolgokra képes. Akár arra is, hogy egy bécsi kortárs vásáron a hetvenes évek magyar alkotóit állítsa a középpontba, miközben körös-körül szinte mindenki 2010 utáni művekkel rukkol elő. Bécsben 27 ország száznál is több kiállítója sereglett össze a vasárnapig tartó Vienna Contemporaryra, elsősorban közép- és kelet-európai galériák.
Talán éppen most kapja majd fel a nemzetközi piac azt a frissen diplomázott afrikai festőt, akinek egyelőre a nevét sem tudja még kiejteni senki. Vagy Feng Lu kínai szobrászt, aki olyan provokatívan nyúl a világpolitikai kérdésekhez, hogy a galéria jobbnak látta, ha a pavilon bejárata elé teszi ki a szobrait. Mindenki felfigyel majd arra, hogy a disznótestű alkotás Donald Trump amerikai elnök fejét viseli keserves ábrázattal és helyes kis malacfülekkel.
A magyar képzőművészetből manapság, úgy fest, a hetvenes évek a legizgalmasabb a nemzetközi porondon. Egyre több helyen fedezik fel neoavantgárd művészeinket, akik ebben az időszakban a nemzetközi vérkeringéstől elzárva alkottak. Nem álltak mögöttük múzeumok és galériák, amelyek a külföldi megismertetésüket segítették volna. – Ahhoz, hogy egy művésznek piaca legyen, komoly katalógusok, angol nyelvű szövegek, kiállítási együttműködések kellenek. Ebből semmi nem volt adott a hetvenes években. Hiába volt lehetősége például Nádler Istvánnak vagy Bak Imrének arra, hogy németországi kiállításokon mutatkozzanak be, ott egzotikumként tekintettek a munkáikra. Meglepetés volt, hogy „még a vasfüggöny mögött is születnek ilyen művek” – mondja Mélyi József, a magyar pavilon kurátora.
A művészettörténészt az acb, a Kisterem és a Vintage Galéria kérte fel arra, hogy a birtokukban lévő művekből összeállítsa a magyar pavilont. Az anyagban nagyrészt konceptuális művek és geometrikus absztrakciók szerepeltek, valamint a Pécsi Műhely művészeinek munkái, amelyek ezeket az irányokat egyesítik.
Mélyi szerint a hatvanas évek művészete már „lepörgött” a nemzetközi színtéren, bevásároltak belőle a külföldi múzeumok is, kevesebb mű forog a piacon. Részben ezért szűkítette a kamaratárlat anyagát az 1970-es évekre, mert ez a korszak, legalábbis ami Kelet-Európát illeti, rendelkezik még szabad vegyértékekkel. Bak Imre, Jovánovics György, Hajas Tibor, Ladik Katalin, Maurer Dóra és a többiek neve Magyarországon ismerősen cseng, de hogy ezek az alkotók a hetvenes években a világ élvonalába tartoztak, arra külföldön csak mostanában kezdenek ráébredni. Ezzel a korszakkal szerepelt Magyarország idén az Elizabeth Dee Galériában New Yorkban és a kölni művészeti vásáron is. A neoavantgárd nem volt a Kádár-kori kultúrpolitika szíve csücske, művelői csak elvétve jutottak kiállítási lehetőséghez itthon, művelése egyfajta belső emigrációnak számított ezért. Olyan alkotók is akadtak, akik ténylegesen az ország elhagyására kényszerültek, Szentjóby Tamás például.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!