Egy különös királylány és az egymásnak feszülő drótfigurák

Negyedik alkalommal rendezik meg a Metropolitan Egyetem animációs mustráját, az Animascope-ot.

Lakner Dávid
2017. 09. 20. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyedszerre tartja meg animációs mustráját a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU), az érdeklődők elé tárva a hallgatók legfrissebb munkáit. Az idei Animascope ma este fél hétkor kezdődik az Átriumban, az évnyitóra ezúttal a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem is hivatalos. – Miután egyre több a külföldi diák az egyetemen, az esemény mindvégig kétnyelvű lesz – mondta el lapunknak a METU hallgatója, Orosz Tina, aki részt vesz a vetítés utáni beszélgetésen is. A fiatal animációfilmes munkája, A tizenharmadik királylány népszerű volt mind az idei Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon (KAFF), mind pedig a néhány hete megrendezett BuShón. A sikerben része lehet annak is, hogy A tizenharmadik királylány elvontabb, nehezen értelmezhető stílus helyett humorral fűszerezve mesél. – Manapság kevés itthon a vicces animációs rövidfilm, és úgy gondolom, az emberek ki vannak éhezve a humorra. A diplomamunkám, a Bye bye, mom viszont komolyabb témával foglalkozik, a királylány után szerettem volna kísérletet tenni egy narráció és dialóg nélküli film elkészítésére. Mindkét mű fájdalmas dologról szól, de A tizenharmadik királylányban iróniával kezeltem ezt – mesélte Orosz Tina.

Látható lesz az idei Animascope-on Pataki Szandra stop-motion animációja, a WireLess is. Ő idén már óraadóként tanít a METU-n, kisfilmjét pedig a cannes-i filmfesztivál Short Film Corner programjában mutatták be. A nem épp pozitív hangvételű alkotás egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol az egymásnak feszülő erők mindenkire hatással vannak. A küzdelemből láthatóan senki nem vonhatja ki magát. Munkája kapcsán Pataki Szandra arról beszélt lapunknak: az elvont fogalmak, szürreális érzelmek közvetítésére az animáció számára a legmegfelelőbb műfajnak bizonyul. Az egymástól való függést így tudja a drótszimbolika segítségével érthetően, pontosan leképezni. Mindenképp vinné tovább ezt a vonalat a továbbiakban, mert úgy látja, ha a valóságot a látottaknak megfelelően próbálná visszaadni, nem használná ki az animációs műfaj adta lehetőségeket.

Az Animascope-ot Pataki fontosnak tartja abból a szempontból is, hogy nemcsak a diplomafilmeket mutatják be, de válogatnak az egyetemi órák alatt készült stúdiumgyakorlatokból is. Mint hozzátette, a kisfilmek nagyon széles skálán mozognak stílus, technika tekintetében is, de nem kimondottan emlékszik egymáshoz nagyon hasonló diplomafilmekre a témaválasztás szempontjából sem.

A fiatal animációs alkotók körében népszerű ma a vágyakozást, erotikát fenyegetettséggel, szürreális hangvétellel vegyíteni. Tóth Luca Superbiája mellett említhetjük a KAFF-nagydíj nyertesét, Wunder Judittól a Köteléket is. De hasonló volt Lovrity Anna Katalintól a Vulkánsziget vagy Andrasev Nadjától A nyalintás nesze. Az ötletesen alkalmazott vizuális elemek nyomán egymás mellé tehetünk olyan szimbolikus műveket is Pataki szerint, mint Orosz Tinától a Bye bye, mom, valamint Dell’Edera Dávidtól a Balkon.

Utóbbi a KAFF-on a filmkritikusok díját is hazavihette. Mindkét sztori a közösség erejét mutatja meg. Míg Dell’Ederánál egy lakótelepi kósza kiáltozás erősödik hamarosan üvöltésorkánná, addig Orosznál azt látjuk: egy városban ha az emberek elbúcsúznak szerettüktől, cserébe egy darabot adnak a testükből. Tehát máris a Wireless függésrendszerénél, kapcsolati hálójánál találjuk magunkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.