– Nagyon eltérő véleményeket hallhattunk már a Superbiáról, de valahogy mindenkit megszólalásra, reakcióra bírt. Ennyire megosztó, provokatív filmnek szánta?
– Ha azt nevezzük megosztónak, hogy reagálásra késztet, és arra, hogy markáns véleményt fogalmazzon meg róla az ember, akkor akár ez a kifejezés is használható rá. De nem polgárpukkasztani akartam. Értelme volt annak, hogy olyan legyen a film, amilyen. Tény, nagyon eltérők a vélemények. Van, aki nagyon szereti, mást a víz is kiveri tőle.
– Mi volt a célja a filmmel?
– Azt a pillanatot szerettem volna megmutatni, amikor egy nagyon berögzült társadalom elindul a változás útján. A dominóeffektus életbe lép, és megkérdőjeleződnek a felosztott társadalmi szerepek, amelyek eleve a valós életbeli sztereotípiák megcserélései. A Superbiában a nők amazonszerűek, s a férfiak a gyengébbek, de aztán mégis erőre kapnak, és a nők hatalmi pozíciója is megkérdőjeleződik.
– A bizarr szerepcserék miatt is érték a kritikák. Varga Zoltán például a Monty Pythont emlegette a Filmvilágban: mintha a „túlhabzások miatt önparódiába torkolló genderteóriák kor- és kórképe” lenne, írta. Az ilyen megfogalmazásokra mi a válasza?
– Hű, ezt még nem is hallottam. Milyen genderteóriák vannak a Monty Pythonban?
– Talán a „Hívjatok Lorettának” jelenetre gondolt a szerző a Brian életéből. Amikor bárkiből bármi lehet.
– Erre nehezemre esik reagálni, mert a Brian életét utoljára tizenöt évesen láttam. Olyanok tényleg akadtak, akik felháborodtak, és nem értették, miért kell ilyen jeleneteket vagy karaktereket filmvászonra vinni. Inkább primer dühvel találkoztam, és kevésbé körmönfontan megfogalmazott hőbörgéssel. Persze a filmben sok a szarkasztikus elem, de annál szerintem komolyabban veszi magát, hogy csupán önparódia legyen. Az embereket többnyire inkább a testábrázolás bosszantotta. Voltak, akiket zavart az általuk csúnyának ítélt, sokféle meztelen test bemutatása. A testtel kapcsolatos prüdéria érződött nálunk, és én pont a prüdérián akartam túllépni.
– Az is biztos, hogy sokakat megragadott a film, a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon például A kis herceg látványtervezője, Alexander Juhasz emelte ki lapunknak adott interjújában. Azt mondta, a látvány, a stílus magával sodorta, de a történetet elsőre nem teljesen tudta értelmezni. És való igaz, szöveges forgatókönyv nem készült, pusztán vizuális. A történetet másodlagosnak tartotta?
– Csak azért, mert nem verbalizált szemszögből merültem bele a készítésbe, nem gondolom, hogy a történet másodlagos lenne. A hangulat és a világteremtés fontos, de a sztori elmesélését sem akartam kidobni az ablakon. Tény, hogy szeretek játszani a film szerkezetével. Élvezem felborítani az időrendet, vagy összekapcsolni jeleneteket, amelyek nem egyszerre, egy térben történnek. Adott esetben így tompul az érthetőség szempontja, ám kevésbé lesz szájbarágós. Mégis, ellenkező esetben azt érezném, hogy hülyébbnek nézném a befogadót, mint amit magamtól is elvárok. Vállalom, hogy így verbálisan kevésbé lesz összefoglalható a film egésze.