„A sátán az atyátok, és atyátok kedvére igyekeztek tenni, aki kezdettől fogva gyilkos, nem tartott ki az igazságban, mert nincs benne igazság. Amikor hazudik, magából meríti, mert hazug, és a hazugság atyja” – ezek Jézus szavai János evangéliumában, de a Babylon Berlin történetének jellemzésére is illenek. A legdrágább német tévésorozat (negyvenmillió euróból készült) ugyanis már címével is egy bűnös, ármánykodással és hazugságokkal teli világra utal.
Jeruzsálem és Babilon (vagy másképpen Bábel) a jó és a gonosz jelképei a Bibliában. Előbbit Isten azért választotta, hogy eszköze legyen szándékai végrehajtásában, míg utóbbit a Sátán használta fel a Föld és az emberek feletti uralkodás eléréséhez. A két világháború közötti Berlin a tizenhat epizódosra tervezett sorozatban az utóbbira hasonlít inkább, ahol még a legnemesebbnek tűnő jellemeknek is vannak titkolnivalóik, gyarlók és bizonyos pillanatokban roppant elesettek, ugyanakkor mindez ki is emeli őket a nagyváros testnedvekkel sötétre festett zegzugaiból.
A Volker Kutscher Gereon Rath-krimijeiből készült Babylon Berlin (amelyet Magyarországon az HBO sugároz) a legfeketébb film noirokat idézi nemcsak látványvilágában, hanem történetében is. Rath (Volker Bruch) Kölnből érkezik a fővárosba, hogy a Rajna-parti település polgármesterének zsarolási ügyében nyomozzon. Mivel az eset roppant kínos (a politikusról két szajha társaságában készült filmfelvétel), a detektívre komoly nyomás nehezedik megbízója részéről.
A pikáns film természetesen azt jelenti, hogy Rathnak a fényűzés mögött rejlő, éjsötét valóságba kell fejest ugrania, ahol prostituáltakkal, pornófilmesekkel, drogfüggőkkel, lebujtulajdonosokkal és gengszterekkel kénytelen szembeúszni. Ebben az erkölcsrendészet vezető nyomozója, Bruno Volter (Peter Kurth) és a rendőrségen titkárnőként dolgozó Charlotte Ritter (Liv Lisa Fries) támogatja őt, bár önös érdekeik időnként felülírják segítőkészségüket. Volter ugyanis mindenkiben az ellenséget látja, félti a pozícióját, de a zsarolástól sem riad vissza.