Hullák hevertek a levéltári pince lépcsőjén

A legderekabb mészárosok is könnyen a kivégzőosztag előtt végzik, ha megfeledkeznek a forradalom ügyéről.

Tölgyesi Gábor
2017. 11. 29. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan jelenti a sajtó, hogy különféle ideológiák nevében milyen perverz halálszekták öldökölnek a világban. De nincs új a nap alatt, ráadásul sokban hasonlítanak egymásra: előszeretettel gyilkolnak tömegeket, tagjaik, vezetőik időnként egymás ellen fordulnak. Erre emlékeztet Grigorij Goldstejn híres fotográfiája is, amelyen Lenin beszédet mond a moszkvai Nagyszínház (Bolsoj Tyeatr) előtt felállított pódiumon. Az eredeti képen látszott Trockij és Kamenyev is. Ám bűnük lett, hogy veszélyeztették Sztálin hatalmát: egyikkel jégcsákány, másikkal golyó végzett. Goldstejn fotójáról is eltüntették őket.

A történelmi fotóhamisításokról az 1990-es évek végén rendezett kiállítást az OSA Archívum Centrális Galériája, ahová Lenin szószéke most november 7-én visszatért: a galéria új kiállításán (A hiányzó lépcső) Rajk László installációjaként van jelen a Goldberger-házban. Az elmúlt hétvégén Heiner Müller Mauser című tandrámájának magyarországi ősbemutatóján vált fontos díszletelemmé: a közönség három tagja a játékba vonva a tribünön tapasztalhatta meg, hogy akarva-akaratlanul is a forradalom ellenségévé vált.

Müller 1970-ben írt, s az NDK-ban azon nyomban betiltott darabjának hőse egy hóhér, neve csupán egy A betű. Munkája az ölés, ami „olyan munka, mint bármi más”. Tanít, de a forradalom csak egyféleképp tanít: golyóval. A forradalom mindennapi kenyere ugyanis ellenségeinek halála, a füvet időnként ki kell tépni, hogy zöld maradjon. Ezeket az elveket egy a görög drámákból ismerős kórus közvetítette – tagjainak arcát a texasi láncfűrészes maszkja fedte −, valamint A, akit Csákányi Eszter és Kaszás Gergő alakított váltakozva, máskor Csányi Dávid és Mészáros Blanka képében jelent meg. Hol a forradalom, hol a saját hangján szólt, így folytatva párbeszédet önmagával is. Csákányi az inkább kételkedő, Kaszás a cinizmusba menekülő énje volt. Bertolt Brecht 1930-as drámája, A rendszabály kritikai reflexiójaként írta meg a Mausert Müller. Az ő hóhéra is árulója lesz a forradalomnak azzal, hogy gyengeséget mutat, amikor ránéz annak a három parasztnak a kezére, aki tudatlanságában lett a forradalom ellensége. A dolgos kezeken a munka nyoma; épp olyan kezek, mint az övé. Ám A – aki eddig folyamatosan gyilkolt – nem áll meg a kételynél: szóval és tettel is tetézi vétkeit.

Néder Panni rendező a közönséget is bevonta az előadásba, de ami játéknak indult, gyomorszorító tapasztalattá vált. Hol a beszédeket hallgattuk a Téli Palota lépcsője előtt, hol sorokba fejlődtünk a galéria terében, a Goldberger-ház üvegtetővel fedett udvarán. Amikor szólt a szovjet himnusz, a Vörös riadó számítógépes játék indulója, még tudtunk mosolyogni, majd a pincébe vittek minket. A hidegháborús dokumentumokat tároló fémszekrények között vezettek ide-oda, uv-lámpák fényében, a szekrények falán lassan feltűnt az addig láthatatlan jelszó: „Halál a forradalom ellenségeire!” És láthatóvá vált a ruhánkra ragasztott matricán is a felirat: bármerre néztünk is, mindenki A szerepébe bújt. Kerülgetve a pince lépcsőjén fekvő holtakat, már nem tiltakozunk, hogy vérrel fessék be kezünket, sőt keserű örömmel hagytuk a falon véres kezünk nyomát. Majd evakuáltak az udvarról, hogy a körfolyosó korlátjára könyökölve nézzük döbbenten: az udvaron A még kérdezni meri, hogy mi az ember. Tiltott kérdés ez: míg Vicebszk városban és másutt nem győz a forradalom – addig nincs ember, csak ellenség.

A megingott, majd válogatás nélkül gyilkolt. Önként, kéjjel, nemcsak parancsra. Hogy végül a forradalom puskacsővel tanítsa meg neki az utolsó leckét: „Te, te, ki a falnál állsz, ellenség vagy. A miénk és a tiéd.” Bertolt Brecht róla is írta: „Az ember miből él? / Hisz a sorsa, / Hogy embert kínoz és zabál, / Az ember abból él, hogy oly gyakorta / Nem tudja, hogy ember lehetne már.”  De ezt a versrészletet már csak előadás után találhattuk meg a galéria falán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.